Війна відчутно вдарила по коропському райавтодору
Відчувалося, що розмова з головним дорожником Коропщини буде не дуже оптимістичною, адже війна накладає свій відбиток на всіх і всьому, але не очікували, що справи на підприємстві, котре останніми роками насилу виживало, але при цьому примудрялося триматися на плаву, настільки кепські. Райавтодор ще живий, працює, але яким буде завтра, точної відповіді дати не може ніхто. А яким є сьогодні, у нашій розмові з керівником філії «Коропський райавтодор» Олександром Петрушанком.
- Цей рік, як і для всіх у країні, для підприємства був непростим, - починає розмову Олександр Петрушанко, який райавтодору віддав 42 роки професійної діяльності, із них два десятиліття очолював підприємство. - Хоча дещо робилося. Ямковий ремонт по Коропу був. Від Вільного до «Газбудсервісу» теж ремонтували дорогу. Відрізок шляху від райвійськкомату до кінця Риботина - це теж наша робота. Нині ремонтуємо дорогу у бік Авдіївки, Т-25-19 Холми-Авдіївка-Оболоння. Думаю, на цьому ремонті сезон ми і закінчимо. Можливо, щось ще по Коропу відремонтуємо.
Нагадаємо, що на сьогодні на балансі облавтодору немає жодного кілометра ні доріг, ні мостів. Хоча свого часу, до речі, майже всі дороги, які є на Коропщині, будувалися тільки нашим автодором. Сьогодні ж практично всі дороги знаходяться у підпорядкуванні Служби автомобільних доріг України та Управління капітального будівництва. Саме вони і є замовниками, а облавтодор, у складі якого і наш райавтодор, є лише підрядником. Але облавтодор уже давно почав втрачати свої позиції, у дорожньо-будівельній галузі з'явилися нові і дуже потужні фірми, які мають багатомільйонні обігові кошти. І виграти той самий тендер на ремонт дороги облавтодору практично нереально. Тому облавтодор і райавтодор останні роки працювали тільки на субпідряді у таких потужних фірмах. Ситуація і до війни була досить напруженою, а після повномасштабного вторгнення реалії просто забрали у багатьох дорожних підприємств право на існування.
Фінанси співають сумні романси
Війна відчутно вдарила і по коропському райавтодорі, який по суті сам на себе ще заробляє. І в першу чергу удар у фінансовому аспекті. Звідси і всі наслідки, що має нині підприємство. Взяти хоча б трудовий ресурс. Чисельність колективу відчутно зменшилася. Якщо до війни в коропському райавтодорі працювало понад тридцять чоловік, то нині - 23 працівники, це разом із Батурином (батуринське ДРП приєднане до Коропа позаторік). Чимало людей розрахувалося: постійної роботи немає - відповідно, немає і постійних заробітків.
Має підприємство і борги із заробітної плати, хоча прямої вини підприємства у цьому немає. Багато робіт не оплачені, приміром, за зимове утримання доріг і навіть за ремонт аварійного моста на озері Карпівка, що в Коропі. Райавтодор виконує певні роботи, але оплата за виконане, у більшості випадків, лягає на рахунок облавтодору, а звідти щось отримати ще важче.
Віктор ЗУБАРЬ, Борис КЛЮШНИК, Валерій МАЦЕНКО, Микола БІРЮК та Юрій ЗАЛІСЬКИЙ (вгорі)
- На сьогодні зарплата у нас невелика. Якщо по Україні середня зарплата, кажуть, 16 тисяч гривень, то у нас на підприємстві середня зарплата - близько 6 тисяч гривень. Але навіть мінімалку отримувати щомісяця ми не можемо. Живемо за принципом: є робота - є і зарплата, немає роботи - немає і зарплати. Ось, приміром, якщо ми працювали у липні, серпні, то і зарплату мали. А якщо сьогодні практично немає роботи, то така і зарплата. Був період, коли дощ день у день ішов, то яка робота і яка зарплата? - розповідає керівник. - Для того, щоб нам заробити, треба продати якусь продукцію, у нас це - квадратний метр асфальту. Але хто його купить?
- Чому?
- Бо дуже дорогий, оскільки сировина для нього стала дуже дорогою. Приміром, тонна бітуму, який потрібен для виготовлення асфальту, сьогодні коштує понад 34 тисячі гривень, хоча до війни тонна коштувала 14 тисяч з копійками. Та і сам наш асфальтний завод дуже енергозатратний, а електроенергія сьогодні для підприємств коштує 5,20 грн за кіловат. Тому нині тонна асфальту коштує 5 760 гривень, а до війни - десь до трьох тисяч гривень. Різниця, як бачите, відчутна.
Колись, за добрих часів, наш завод виробляв за сезон (весна- осінь) 13,5 тисячі тонн асфальту. Останніми роками обсяги виробництва скоротилися: бувало, і по 5 тисяч тонн виготовляли, бувало, що і по дві тисячі тонни. А цього року аби хоч на тисячу тонн витягнули. Немає замовлень - немає і грошей. Логіка проста.
Триматимуться до останнього
Не можемо не згадати той факт, що наш райавтодор - лишився на всю область однісінький, який працює. Якщо донедавна на Чернігівщині було ще п'ять- шість працюючих райавтодорів, то нині тільки у Коропі.
- Не витримали реалій дорожники у Корюківці, Бахмачі, приміром, навіть Чернігів, який трохи ще працював, припинив свою роботу, - каже Олександр Петрушанко. - У Мені вже давно немає райавтодору, у Новгороді- Сіверському теж, Вертіївка давно не працює, у Сосниці, яку торік хотіли до нас приєднати, теж глухо. Тож ми і справді - останні із могікан.
Сергій ПІСІК, Володимир МОМОТ, Олександр КАЦЮК
Один із виходів, аби в сьогоднішніх реаліях зберегти дорожню службу на теренах Коропщини, Олександр Олексійович Петрушанко бачить у створенні комунального підприємства - одного на дві громади.
- Підприємству потрібно, щоб була якась підтримка, хоч невелика, - каже керівник райавтодору. - Ми б якось на себе заробляли: і асфальтний завод є, і матеріально-технічна база ще потужна. Працювати можна і є чим. Працюватиме підприємство - і податки будуть капати у місцеві бюджети. Останні роки райавтодор по 600 тисяч гривень податків платив у місцевий бюджет. Та без підтримки вижити буде дуже складно. Закрити підприємство просто, але те, що закрилося, як показує життя, вже ніколи не відродиться.
Розмовляю з Олександром Олексійовичем, і в якусь мить на думку спали віршовані рядки поезії Лесі Українки «Contra spem spero!»: «...Без надії таки сподіватись...». Перспектив в райавтодорі поки що не видно, хіба що робочі плани на один день, лишилася тільки надія. Та керівник підприємства - реаліст за натурою.
«До нового року ми ще протягнемо, а далі - хтозна. Надія тільки на перемогу! - каже Олександр Олексійович. - Хоча за право існувати коропський райавтодор боротиметься до останнього».
Джерело: "Нові горизонти" від 27.10.2022, Людмила ВЛАСКО
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: Короп, райавтодор, Петрушанко