Юрій Жбанов повертає до життя зламані гітари і вміє робити нові з нуля
Безсумнівно, йому дуже пощастило. Не кожному таланить так гармонійно поєднати роботу й захоплення всього свого життя. А кинашівцю Юрію Жбанову, керівнику гуртка «Гра на гітарі» у Борзнянському будинку дитячої та юнацької творчості, вдалося. Найперше тому, що чоловік - справжній фанат музики, а точніше - гітари. Лише взявши інструмент до рук, він може розповісти про його вік, визначити породу дерева, з якого гітара зроблена. Він може повернути до життя стару, поломану «шестиструнку» й знає, як зробити інструмент «з нуля» власноруч. А кілька таких відремонтованих гітар поїхало на замовлення, куди б ви думали, на фронт - підтримувати бойовий дух наших захисників.
Музичний майстер
До нього нерідко потрапляють старі гітари або навіть й лише частина інструменту. Як то кажуть, земля чутками повниться, ось і несуть люди, що вдома мають. У когось сам гриф залишився, у іншого інструмент просто лежить без діла. А якісь майстер знаходить і купує сам. «Старих гітар у гарному стані зустрічається мало, але ремонтові піддається все. Ось цей інструмент, якому більше 50 років, розібраний, непофарбо- ваний лежав нікому непотрібний, - бере до рук одну з гітар Юрій Васильович. - Комусь було не шкода його навіть викинути, я ж відреставрував.
Гітару я можу виготовити власноруч, від «А» до «Я». А колись, більше 30 років тому, навіть подумати не міг, що інструмент майстер може зробити без усіляких верстатів, як кажуть, на коліні. Допоки у кінці 80-х років не потрапив на роботу на Чернігівську фабрику музичних інструментів і не побачив весь процес їх створення. Тоді мені пощастило познайомитися з Олександром Шльончиком, майстром народної творчості, удостоєним численних відзнак та медалей. Я бував у його будинку, бував у майстерні, ми розмовляли, я грав на гітарі... Фактично він був моїм першим учителем, який показав, як власноруч виготовити інструмент.
Свою першу гітару
я робив 8 років. На ній і вчився, йшов шляхом спроб і помилок. А ось наступна вийшла вже за два місяці. З часом і навички столярства вдосконалилися, і верстати деякі собі зробив. Зараз вдома стоїть гітара, одна з останніх виготовлених, яку робив на конкурс музичних майстрів пам’яті Олега Стефанюка, ставши там дипломантом. Є й деякі експериментальні інструменти. Чесно кажучи, дерева я купив гітар на 16, але зараз немає зору, щоб стільки зробити».
«Важко уявити, як із міцного дерева можна зробити такі плавні гітарні вигини.», - вирвалася вголос думка.
«Коли ви доводите дерево до товщини у 2 мм, то під дією пари воно набуде будь-яких форм, - посміхається співрозмовник. - Найбільш звукові, «музичні» дерева, з яких виготовляються гітарні деки, це - сосна, ялина, кедр. По бідності можна й з липи зробити. Але головне, щоб дерево росло в певних умовах, на просторі, щоб стовбур був рівним. А тоді вже час покаже, хороше чи погане дерево обрав майстер. Погане перетвориться на потерть, а хороше стане міцним. Є в мене одна така гітара, їй років 130, не менше. Колись, через свою недосвідченість, я вирішив її обновити. Верхній шар зняв, а під ним виявилося дерево тверде, як камінь.
Музичні інструменти, як і твори мистецтва, чим старіші - тим краще звучать. Чому? Бо в дереві вже закінчуються всі реакції, висихають смоли, відкриваються пори, що й покращує звучання, у кожного інструменту - своє, неповторне. Ось, наприклад, гітара Sabionari. Мало хто знає, що її ще у 1679 році виготовив Антоніо Страдіварі, адже його ім’я більше асоціюють зі скрипками, їх він зробив майже тисячу, більше 600 скрипок збереглося до наших днів. Але майстер робив і віолончелі та гітари, яких було набагато менше. Гітар Страдіварі збереглося лише 5. І лише на Sabionari можна зіграти, тож це навіть складніший та більш рідкісний інструмент, ніж скрипка Страдіварі».
Для підтримки бойового духу
Через руки Юрія Васильовича пройшло багато інструментів, які отримали від нього друге життя. А минулого року до майстра «шестиструнки» прийшли особливі відвідувачі.
«Я спочатку навіть не знав, що вони військові, - згадує зустріч чоловік. - Спитали, чи маю гітари на продаж. «А яка потрібна?» - цікавлюся, бо зазвичай у мене шукають інструмент для дитини, яка хоче вчитися грі на гітарі. Показав, що мав, а вони кажуть: «Ця на «передку» згодиться!»
Потім і дзвонили, мовляв, «Завтра їдемо, потрібен інструмент». І я за день мусив швидко зібрати гітару докупи. Загалом мені вдалося передати на фронт чотири інструменти. Коли вже мої скінчилися, я звернувся до директора нашого Будинку дитячої та юнацької творчості за допомогою. Оксана Михайлівна запропонувала через соціальні мережі оголосити про збір непотрібних, несправних гітар, які я б уже довів до ладу. Насправді нашим хлопцям на фронті не потрібні нові, дорогі інструменти. Адже у бій із собою вони їх не беруть. А повернутися на позиції, буває, не мають можливості, тож гітари десь так і залишаються. Тому за інструмент у мене запитують постійно, тільки запити ці - хвилеподібні, залежні від ситуації на самому фронті. Зараз, коли наші йдуть у наступ, у мене навпаки - затишшя, бо хлопцям не до гітар. Поки доводжу до ладу ще одну, струни лише залишилося знайти і за тиждень вона буде готова. Це - для мого колишнього учня. Він зараз десь біля Бахмута. Я не знаю, у яких він військах і чи живий взагалі. Але хочеться якось передати йому цей подарунок. І щоб він неодмінно на ньому зіграв».
Марина Гриненко, "Вісті Борзнянщини"
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.