Реалії сучасного кожум’яки з Чернігівщини
Це ремесло не було для борзнянця Геннадія Кобзара якимось династій- ним чи омріяно-обраним. Так склалося життя, що треба було шукати нових шляхів і заробітків, і він взявся ремонтувати взуття. І ось уже більше десяти років нові і постійні клієнти топчуть доріжку до його маленької майстерні.
Майстер - методом спроб
Чоботарству - ремеслу з пошиття та ремонту взуття - Геннадій Миколайович в училищах не вчився, як то кажуть, - самоук. Колись давно пробував собі щось ремонтувати, тож і вирішив опанувати саме цей фах. Без дипломів і навіть онлайн-уроків у інтерне- ті, методом спроб і помилок. На щастя, помилок тих було небагато, тож справа пішла.
«Робота у мене сезонна, - розповідає майстер. - Влітку сюди мало хто зазирає, максимум - відсотків десять від усіх клієнтів. А ось осінь та зима - «гаряча» пора, бо кожному треба щось підправити, і бажано - терміново, вже на завтра. Тож мій робочий день зазвичай починається о 6 ранку і триває до 4 вечора з невеличкою перервою на каву. Інакше - ніяк не встигну впоратися з десятками замовлень на день.
На кожну пару, якщо це не щось особливе, йде приблизно півтори години. Найчастіше сьогодні просять замінити бігунок чи всю блискавку, підшити чи підклеїти підошву. Тобто, дбають більше про практичність взуття. А ось раніше нерідко доводилося фарбувати шкіряні чобітки або ж черевики, міняти супінатори, різні накладки для взуття, тобто дбати не лише про зручність, а й про красивий зовнішній вигляд.
Трапляються і непрості замовлення - ушивання чи розшивання жіночих чобіт, коли змінюється об’єм ноги, а викидати улюблену пару не хочеться. Така робота вимагає уміння, як кажуть, набитої руки. А ще - уважності і терплячості. Адже треба підібрати матеріал для вставок, який відповідав би за фактурою та кольором, ніде нічого не перекосити.
Бувають також і такі прохання, які просто неможливо виконати. Наприклад, товщина підошви або матеріал, з якого вона виготовлена, не дозволяють її прошити - під голкою вона просто тріскається, розсипається в руках. Не завжди погоджуюся брати геть «убиту» пару у пік сезону: роботи з нею буде дуже багато, а терміни виконання - стислі. Але насправді відмовляти мені доводиться дуже рідко. Зазвичай із кожним клієнтом ми знаходимо спільну мову, навіть із дуже-дуже прискіпливими буркотунами».
Справа без продовження?
Геннадій Миколайович розповідає, що чоботарство - нелегке ремесло: робота ручна, сидяча, нерідко - в пилюці, під шум машинки для шиття, зі стійким запахом гуми та клею. Від нього, зізнається, нерідко нападає вечірня сонливість. Тому черги з учнів спостерігати не доводиться.
«Я навіть більше скажу: за всі роки, що я працюю, жоден не підійшов із проханням навчити, тож і заміни мені, напевне, ніким буде, - веде далі чоловік. - Шевство у тому вигляді, в якому колись процвітало, мабуть, уже не повернеться. Але й ремонтувати взуття все одно комусь потрібно. Хоч попит трохи і спав, проте і сьогодні клієнтів у мене вистачає, як постійних, так і нових. Адже взуття різноманітного багато, та не завжди воно - дуже якісне. А отже - потребуватиме не одного ремонту.
Та й за дорогими речами необхідний правильний догляд і профілактика. Буває, мої клієнти потребують не роботи, а саме консультації. Коли, наприклад, хочуть самотужки вдома підфарбувати замшеву пару. Я розповідаю, як взуття правильно підготувати, щоб фарбування не зашкодило, а вийшло якісним.
Окрім взуття можу ще ремонтувати жіночі сумки, наприклад, заміняти старі, подерті ручки. Або ж вшити блискавку у шкіряне пальто.
Насправді, у мене немає якогось улюбленого виду робіт. Що ремонтувати - не важливо. Передовсім цікавий кінцевий результат, коли бачиш, як річ змінюється у твоїх руках, ніби отримує друге життя. Для мене головне - щоб вийшло гарно і клієнтові сподобалося».
Цікаві факти
Чоботарство в Україні відоме з княжої доби (Х століття). Тоді шевця звали «кожом’яка», «кожум’яка» або «усмошвець». Перший виправляв, м’яв шкіру, другий - шив взуття.
Навіть у літописі «Повість временних літ» записана легенда про звитяжця кожом’яку, який у 992 році переміг у поєдинку печеніга під Переяславом; згадується ремісник у Радзивілловсько- му літописі, також зберігся переказ про Крила чи Микиту Кожом’яку.
У містах чоботарі мали свої дільниці, вулиці, творили свої товариства - зародки пізніших цехів. Один із перших шевських цехів постав у Перемишлі у 1381 році. Згодом вони поширилися в містах і містечках Галичини, Волині та Наддніпрянщини.
Один із найбільших цехів шевців був у Києві, який із початку XVI століття розташовувався на Подолі. Цех мав свій устрій, своєрідний одяг (уніформу), свою корогву і печатку. У 1762 році київський шевський цех об’єднував 643 майстри.
У Борзні ХІХ століття теж був достатньо високий рівень промислів. До сьогодні збереглися ремісничі назви кутків, як то Ковалівка чи Гончарівка. Був і свій шевський цех. Є дані, що у місті трудилися 54 чоботарі.
Джерело: “Вісті Борзнянщини”, Марина Гриненко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.