Ще зовсім юною Яна Божина, тоді ще учениця Новомлинівської загальноосвітньої школи, друкувала на шпальтах місцевої газети авторські поезії. Ця творча - від голови й до кінчиків пальців - дівчина бажала спробувати себе у різних жанрах і стилях. А ще вона могла годинами розповідати про головне захоплення - театр. Яна була незмінною учасницею всіх постановок як шкільної самодіяльності, так і університетської, частенько виступала й на сцені нашого Будинку культури.
А ще вона щиро любила і любить все українське: мову, літературу, пісні, одяг. І сьогодні в її гардеробі - вишиті сорочки та сукні, різних відтінків та візерунків, намиста й вінки, хустки й стрічки. Дещо з того - ручна робота, подарунок від мами, вмілої вишивальниці.
І професія в жінки відповідна: після закінчення Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя, Яна стала викладати українську мову та літературу в одному зі столичних ліцеїв. Не полишила й свого творчого захоплення - після уроків займається з дітьми в театральному гуртку. Займається професійно, опанувавши програму режисури драматичного театру. Адже бажання бути акторкою була настільки сильною, що паралельно роботі жінка вчилася у Київському національному університеті театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого, нарешті втіливши мрію у життя.
Сьогодні Яна Божина ділиться власними думками щодо роботи з дітьми, роллю вчителя у вихованні учнів, власними ідеями у пошуку спільної мови з ними.
«Я не знаю, але знати мушу, Як навчити відчувати душу, Розуміть, що десь комусь болить?»
Учитель, як ніхто інший, має відчувати на рівні власного досвіду та навіть інтуїції, як донести до своїх учнів любов і повагу до свого предмету. Особливо, коли ти викладаєш українську мову та літературу, без яких не можливе існування нації. Як же навчитися «відчувати душу» і «розуміть, що десь комусь болить»?
У час, коли нашу державу жорстоко й безжально атакував сусід-агресор, багато сімей втратили своїх найдорожчих людей, домашніх улюбленців, змушені покидати домівки, щоб переїхати в більш спокійне місце, де не чути звуки вибухів снарядів. І ось у класі в розпал навчального року з’являються новачки: Артем, у якого на війні загинув батькоГерой, Марія, яка залишилася без житла, Станіслав, у якого замість ноги - протез, Анаста- сія - осиротіла з повними сліз очима... Така сьогодні наша повсякденність, просякнута болем усього народу. І завдання вчителя - знайти ключик до, здавалося б, неможливого: зранених дитячих душ.
Тож сьогодні основним завданням учителя є підтримка своїх учнів. Але пам’ятаймо про правило «кисневої маски» для педагога: спочатку одягаємо цю маску на себе, а вже потім - на дитину. Тобто, щоб мати моральні сили для підтримки, треба самому бути у внутрішньому ресурсі. Що б не відбувалося, поруч із дитиною має бути впевнений спокійний дорослий. Тому важливо навчитися насамперед турбуватися про себе. Як це робити? Щоб зменшити рівень власної тривоги, треба визначити, на які речі ми можемо вплинути, а на які - ні, не топити себе в тотально негативному інформаційному просторі, який розповідає тільки про смерть, страждання і кровопролиття, призводить до емоційного оніміння. Дуже важливими для ментального здоров’я є заняття фізичною активністю, хоча б пів години на день, а також дозволити собі нарешті робити те, що давно хотілося.
Та роботи над собою і власною рівновагою, на мою думку, недостатньо. Щоб працювати із різноманітними дитячими травмами, треба йти в тандемі зі спеціалістами, а саме - з психологами. Вважаю, що в кожній українській школі повинно бути достатньо таких «лікарів душ», які б могли вчасно підставити плече допомоги дитині й підказали, як потрібно діяти в тій чи іншій ситуації вчителю.
Разом із психологом вчитель має розробити план створення здорової атмосфери в класі, проводити психологічні дослідження, бесіди та уроки у формі гри, та навіть і самі ігри, щоб швидше зрозуміти настрій і внутрішній стан
своїх вихованців. Якщо ви ще й класний керівник, то на виховних годинах частіше говоріть із дітьми про рівність, толерантне ставлення один до одного, виключайте будь-які прояви булінгу, насильства та жорстокості.
Крім психологічної готовності, для кращого пізнання своїх учнів, вчитель повинен знати коло їхніх інтересів: яку музику вони люблять слухати, в які ігри грають, що нового й цікавого для них в інтернет-просторі, що зараз у тренді. Додайте креативнос- ті й навіть станьте блогером (до речі, такий підхід практикують багато педагогів) - так ви станете ближчими до тих, кого навчаєте.
Я маю свою «родзинку» для більш близького спілкування з учнями - керую шкільним театральним гуртком. На репетиціях ми ніби поринаємо у іншу - далеку від шкільної - реальність. Ми разом робимо перші кроки акторської майстерності, що теж є своєрідною терапією, лікуванням невпевненості, замкненості, подолання страху й різноманітних комплексів. Я в свою чергу радію успіхам своїх гуртківців і сама відволікаюся від різних напружених ситуацій та постійного виття сирен, які сповіщають про повітряні тривоги.
Кажуть, щоб зрозуміти когось, то треба «приміряти його черевики», «побувати в його шкірі». На мою думку, зараз всі ми, українці, дорослі й малі, «в одній упряжці», об’єднані навколо єдиної мети - вигнати ворога з нашої держави! І ця єдність має велику силу для розуміння й підтримки одне одного. Тож, ми, вчителі повинні бути не тільки цілителями дитячих душ, а й сіячами власної мови й культури, автентичності, неповторності, щоб виховувати здорову націю, яка житиме під мирним небом України!
Джерело: газета “Вісті Борзнянщини”
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.