Діана Івахно: «Дитину треба запалити, як свічечку, щоби в неї було бажання рухатися вперед»
- Діано Миколаївно, ви родом з Ічні?
- Так, я корінна ічнянка, бабусі й дідусі, батьки також звідси родом. Спочатку закінчила Прилуцьке педагогічне училище за спеціальністю «початкові класи», потім вступила до Ніжинського державного університету імені Гоголя на факультет іноземних мов. Англійську я викладала 9 років у селі Бурімка, а тепер уже сьомий рік працюю вчителькою початкових класів в Ічнянській гімназії імені Степана Васильченка.
- Вам подобається працювати з малими дітьми?
- Так, мені більше до душі працювати з молодшими класами, я закохалася у цю роботу. Викладання англійської мови - більш стримана робота. З молодшими дітками ти займаєшся щодня, бачиш їхні успіхи, як вони реагують на знання, нову інформацію. Я від них заряджаюся позитивною енергією - як від батарейок.
- А скільки ви вже працюєте учителем початкових класів?
- Один мій випуск вже навчається у сьомому класі, а зараз у мене вже третій клас. Через два роки знову випуск. Я, до речі, випускниця 2001 року гімназії імені Васильченка, де я зараз працюю.
- Вам, мабуть, і стіни допомагають...
- Я інколи забуваю, що я вчителька, коли іду коридором, мені здається, що я ще учениця. Тільки коли заходжу в клас і дітвора біжить назустріч, тоді згадую що я вчителька.
- У вас із дітками довірчі стосунки?
- Так. У нас навіть є певні традиції. Наприклад, якщо в класі іменинник, його обов’язково вітаю я, потім кожний учень каже кілька слів привітань. Можемо обійняти одне одного - це дуже допомагає, коли дітям не вистачає батьківської уваги. Я маленького зросту, то вони висять на мені і збоку, і ззаду, і спереду... Як сьогодні, у перший день навчального року. За літо діти дуже підросли, тож вже можуть і повалити (Сміється. - Авт.).
Діана Івахно з чоловіком. Олег Івахно наразі вважається зниклим безвісти
- Ваші третьокласники, я так розумію, пішли в перший клас тоді, коли розпочалося по- вномасштабне вторгнення, у2022-му році...
- Саме так. Загалом хочу сказати, що сучасні діти дуже відрізняються від нашого покоління. Вони розвинені, добре розбираються в технологіях, мої учні дуже раділи, коли нам у клас принесли інтерактивну дошку, яку активно використовуємо практично щоуроку. До речі, такі панелі в школі не рідкість. Більше десяти - точно.
Додам, в 2021 році я отримала сертифікат, тобто, я сертифікований учитель.
- Поясність, що значить - сертифікований учитель?..
- Центр якості освіти - це державна структура - залучає на добровільних засадах учителів, які бажають пройти сертифікацію. Вона триває у три етапи: вчитель складає спочатку ЗНО, якщо він набирає достатню кількість балів, переходить на другий етап. На цьому етапі вчитель чесно має оцінити свої вміння, заповнюючи дуже велику анкету. Якщо він проходить другий етап, переходить до третього, мабуть, найскладнішого. Це коли інші педагоги, з усієї області й не тільки, оцінюють досягнення вчителя. Наприклад, мене оцінювали вчителі з Полтавщини. Вони дистанційно, через Zoom, цілий день спостерігали за моєю роботою, я презентувала свій досвід, потім вони ставили мені запитання - таке інтерв’ю. Далі оцінювали все, й за оцінками визначався прохідний бал. Хто з учителів пройшов, той ставав сертифікованим учителем. Сертифікація дається на три роки, її потрібно підтверджувати.
Коли я сертифікувалася у 2021 році, мої тодішні учні мене дуже підтримували. Як зараз мої нинішні, коли до нас приїжджали на аудит гімназії три завучі, директор і два представника із Центру якості освіти. Моя дітвора, коли їх запитали: «Як проходять у вас уроки?», сказала: «А ви приходьте до нас, побачите». Чесно, я була в шоці.
- А це означає, що вони впевнені і у вас, і в собі... Вашим учням, певно, подобається ходити в гімназію...
- Мій син зараз навчається на другому курсі вишу, а донька - в шостому класі. І я завжди ставлю чужих дітей на місце своїх - хотіла б я, щоби так до моєї дитини ставилися? Я ніколи не кричу на уроці, хіба що можу замовкнути. Я не люблю, коли кричать на мене чи на дитину. Діти зараз і так страждають через тривоги, через біганину в укриття...
Вони самі кажуть: «Краще б ми на уроках сиділи, ніж тут, в укритті». Тобто діти вмотивовані здебільшого. В моєму теперішньому класі не дуже багато діток, які не хочуть вчитися.
Торік я попросила підготувати дітей інформацію про рослини. І хоч я цього і не просила, вони щодня носили енциклопедії з дому на урок, знаходили щось цікаве, навіть те, чого і я не знала. А я на це і орієнтуюся: якщо дітям цікаво, то вони щось запам’ятають.
- Ви вмієте захоплювати дітей навчанням. Це особливий талант, звідки він береться?
- Я такою була з дитинства, всі думали, що я буду учителем біології. Мені цікаві були комахи, жабки, я і зараз нікого з них не боюся. Носила їх у руках, маму лякала і вихователів у дитсадку.
- Впевнена, що ви й математикою захоплюєтеся, і літературою...
- Є така платформа для вчителів - «Всеосвіта». Там я викладаю на своїй сторінці презентації, які вважаю найбільш вдалими. Ними можуть користуватися інші вчителі. Мої презентації скачують, дякують за це. Там у мене уже більше 300 моїх надбань. Презентації з математики я готувала минулого року. Там є такі приклади: якщо діти порахують задачу, то вони дізнаються, скільки кісток у миші або який діаметр ока у гігантського восьминога. Дітям таке цікаво. Приклади, поєднані з природою, особливо добре сприймаються.
- Нова українська школа говорить: навчатись, граючи...
- Сьогодні, наприклад, повторювали табличку множення в ігровій формі. Я намалювала на дошці кружечки, в них написала числа. І діти, взявши в руки «ляпачки» від мух у формі квіточок, змагалися, хто швидше дасть правильну відповідь і закриє на дошці цифру «ляпачкою». Так захопилися, що не хотіли навіть іти на перерву. Я пообіцяла, що на уроках виділятиму декілька хвилин на повторення таблички саме таким способом.
- Скільки у вас учнів у класі?
- 28 наразі. А третіх класів у гімназії три. У нас велика гімназія, найбільша серед усіх наших чотирьох навчальних закладів. У нас 12 початкових класів. Загалом навчається близько 600 учнів. Будівля гімназії досить нова, приміщення відремонтоване, а наш колектив згуртований, як одна команда. І в цьому заслуга нашого директора Людмили Володимирівни Куцовери, яка дуже багато зробила для гімназії. Вона просто живе школою. А ще бере участь як експерт при аудитах інших шкіл.
- Попри війну, ми плануємо для дітей світле майбутнє...
- Так. У моєму класі у хлопчика батько служить у ЗСУ. У гімназії дуже організована допомога військовим, тут сітки плетуть, збирають продукти, плетуть шкарпетки. Минулого року під час навчального року до нас приїжджали волонтери, з якими ми співпрацюємо, і забирали те, що ми назбирали і зробили. І везли туди, куди треба. Думаю, що й цього року буде так само. Діти дуже цим переймаються. Коли я тільки пишу прохання допомогти продуктами на добровільних засадах, участь бере більша частина класу. Хто забуває, приносить наступного дня. А хто хворів, той може й через тиждень принести. Вони такі маленькі, а тягнуть такі величезні пакети... Бо вірять, що наші військові, коли все це з’їдять, у них будуть сили і вони швидше поборють ворога. Діти дуже патріотичні. Малюють малюнки - самі й із батьками, пишуть листи на фронт.
- Діано Миколаївно, ваш чоловік теж воює?
- Мій чоловік Івахно Олег Анатолійович зник безвісти, вже півроку як... Він теж учитель - географії й економіки. Ми познайомилися з ним, коли я викладала англійську мову в селі Бурімка, а він - географію. Його мама Ганна Данилівна також учителька української мови. Я дуже сподіваюся, що він у полоні... Надія вмирає останньою... В школі мене дуже підтримують, діти заряджають енергією і розраджують. Якби я десь працювала, наприклад, бухгалтером, на самоті, було би набагато важче. Під час уроків я забуваю про все, важкі думки приходять лише вдома. Школа лікує душу.
- Діано Миколаївно, як знайти підхід до дитини? Що треба мати - в серці, чого досягти - в розумі, щоби діти були з вами на одній хвилі?
- Я думаю, що дітей просто треба любити. Коли вони відчувають, що їх люблять, навіть коли їм робиш зауваження, вони не сприймають його близько до серця.
Але будуть тебе розуміти. Любов діти відчувають навіть на відстані.
- Чи багато в класі відмінників?
- У початковій школі вербальне оцінювання, тобто оцінки не виставляються. Є дівчатка, хлопці, які гарно навчаються, є більш слабші ученики. Але, так би мовити, кістяк класу є, сформувався у другому класі. Знаю, що якщо будь-хто до мене прийде на урок, мої діти мене ніколи не підведуть.
- Але любите ви всіх однаково...
- У мене в класі є дівчинка, раніше я вчила її братика, мама її привела трохи раніше за віком, щоби потрапити до мене у клас. Старший братик був гарним математиком. Дівчинка - трохи слабша у навчанні, але вона така добра душею, завжди допоможе. Я хочу сказати: якщо дитина трошки гірше читає чи пише, це не погана дитина. Головне, щоби була гарною людиною. Я батькам завжди кажу: «Я люблю їх всіх однаково». І дітям кажу: «Я вас всіх люблю однаково». Але і сварити буду теж однаково, не буду дивитися, це хлопчик чи дівчинка. Насварю, а потім обніму і поцілую. Головне, щоби вони виросли гарними людьми.
- Діано Миколаївно, багато вам квітів подарували на 1 вересня?
- Ні, мені подарували квіточку у вазоні. Ми домовилися, що гроші, які батьки могли би витратити на квіти, підуть на зСу. Це така акція у нашій гімназії. Тож батьки зібрали кошти, принесли і діти вкинули їх у скриньку.
- І це дуже правильно... А квіти у вазонах - пам’ять на довгі роки...
- У мене є такі квіти, які мені дарували ще в Бурімці, коли я працювала вчителем англійської мови. Їм уже більше 10 років. У мене вдома всі вікна заставлені квітами. Я живу в приватному будинку, місця вистачає.
- І біля дому, мабуть, ростуть?
- Ростуть. Квітів у мене багато, я їх дуже люблю. Ми навіть у класі ставимо експерименти. Саджаємо на підвіконні у горщики, наприклад, квасолю. Дітям цікаво спостерігати, як вона зростає, квітне, зав’язуються плоди. Зібрали цілу жменю врожаю, рахували кожну квасолинку. Ці ква- солинки зараз стоять у мене в стаканчику в класі. Діти сказали, що знову їх посадять. І ще - помідори, перець і огірки на підвіконні. Раніше у нас у класі жила морська свинка. Спочатку я боялася її залишати, але побачила, що навіть ті хлопці, які потроху бешкетують, стали менше бігати коридорами, а намагалися більше часу проводити біля тваринки, погладити її...
- Діано Миколаївно, розкажіть про своїх дітей?
- Старшого сина звати Ростислав, він також випускник нашої гімназії, навчається на бюджеті в Державному університеті інфраструктури та технологій у Києві на факультеті «Управління залізничним транспортом». Доньку звати Ярослава, вона зараз у шостому класі нашої гімназії. Ярослава любить малювати, відвідує музичну школу і планує пов’язати своє життя з малюванням. Можливо, з дизайном. Я, коли навчалася в школі, писала вірші. А д онька малює.
- Пишуть зараз вчителі плани роботи?
- У новій українській школі планом є презентації. Я не користуюся чужими, намагаюся підготувати свої. Тобто, в мене авторські уроки. Я роблю презентації під своїх учнів, бо знаю, що їм подобається, знаю, з чого почати урок. Їм дуже подобається писати на інтерактивній дошці, навіть найслабші учні намагаються щось пригадати, аби тільки підійти до дошки і щось там написати.
А на перерві ми займаємося математикою. Колись я знайшла в інтернеті таку програмку, називається «математичний тренажер». І більшість учнів класу не бігали коридорами, а вчили табличку множення один за одним, наче в магазині в чергу ставали, вирішували завдання. Їм це дуже подобалося.
- Ви багато часу проводите в школі, свої діти не відчували, що їм не вистачає уваги?
- Інколи ловлю себе на думці, що з чужими дітьми я проводжу більше часу. Зараз мені хочеться не пропустити момент і бути більше з донькою. А син колись мені сказав: «Мамо, краще б ти вивчилася на кухаря». Звісно, в школі я його контролювала, якщо не сама, то мимоволі через інших учителів, які розповідали мені, як він поводиться.
- А ви любите готувати?
- Люблю, випробовую нові рецепти, вчуся малювати на тортах. У магазині торти не купую.
- Ви - вмотивована людина. Певно, маєте своє життєве кредо?
- Дитину треба запалити, як свічечку, щоби в неї було бажання рухатися вперед. Коли дитина вмотивована, хоче навчатися, тоді й учителі, й батьки, й дитина пожинають плоди. Тож у мене таке кредо: запалити в дитині бажання до навчання.
Джерело: газета “Трудова слава”, Людмила Забаровська, Віра Солодка
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.