Тетяна Лепська з дитинства й навічно пов’язана з малодівицькою землею. Тут її півонії та матіола, запах липового цвіту, свіжість літнього ранку, настояного на молодій зелені. Її дім, улюблене райське місце на цій грішній землі, пам’ять про дідів та прадідів...
Викладаючи в школі англійську мову, вона створила в ній краєзнавчий музей - разом з колегами займалася ремонтом, зібрала безліч ексклюзивних експонатів, розташувала їх за всіма музейними правилами, розробила цикл екскурсій та проводила їх.
Вона подвижниця, альтруїстка, високоосвічена інтелігентка, з появою якої будь-яке село чи місто отримують нові ідеї і проекти. Вона втілює їх безкоштовно, самовіддано, жертовно, не заради грошей чи нагород, а просто за велінням серця. Бо серце її любить Україну справжньою любов’ю.
Вона живе одним життям зі своїми земляками, допитливість і все та ж любов до України привели її не тільки до краєзнавства, а й до вивчення історії рідного села і таємниць минулого - може, це від тата, Григорія Івановича, який був вчителем історії. Скільки цікавих бувальщин, оповідок про різні часи селища вона чула з дитинства! Систематизувавши почуті історії, додавши до них письменницького хисту, фантазії і свого бачення подій, вона написала і видала дві книги - «Лелечий клекіт» та «Пригорща». В цих книгах - долі прадідів та онуків, думки і праця не одного покоління малодівичан, невигадані історії життя земляків у різні історичні часи, які стають правдивим літописом життя країни в цілому.
З початком російсько-української війни, щоб врятуватись від депресивного стану, знову почала писати. Поки є ще лише 5 оповідань, але ж будуть ще оповідання, і вийде ще одна книга Тетяни Лепської, і, можливо, вона буде називатися «Чардаш».
А ще Тетяна Лепська має і свій домашній музей з унікальними експонатами української народної вишивки, вишиває сама і є, мабуть, вишивальницею у четвертому чи п’ятому поколінні, яка відроджує старовинні орнаменти.
«НЕ БУЛО КРАЩОЇ МАЙСТРИНІ, НІЖ МАМА...»
Пані Тетяна і вишивання - нероздільні. Вона з перших років дитинства бачила маму з голкою, вишивали всі її бабусі і прабабусі - володіння ниткою та голкою передалося їй генетично, по крові. Всі в їхньому роду - вишивальники. Навіть старший брат Олександр, науковець, і той залюбки в дитинстві вишивав серветки на канікулах, в’язав на спицях шкарпетки та рукавиці.
Все, що вишила, і в дитячі, і в зріли роки, Тетяна спочатку несла мамі - вона давала оцінку. А мама створювала дивовижні вишивки - і гладдю, і хрестиком. На верстаті полотно ткала і доріжки, сорочки шила. У дітей були і нічні сорочки розшиті, і вишиванки. Ніхто з інших майстринь її перевершити не міг - про красу і витонченість її робіт знали всі, і ходили милуватися. У мами було бездоганне відчуття кольору, вона володіла різними техніками, і всі роботи були справжніми шедеврами.
З дитинства діти росли у вишиваному маминому царстві, їх дім прикрашали рушники, серветки, сорочки, подушки, наволочки, скатертини, вишиті маминими руками. Пані Тетяна завжди носила вишиваний одяг.
Мама вже в зрілому віці вишила велике родове древо гладдю - на кожній гілці до 50 імен пращурів з часів середини ХІХ століття та родичів — сучасників.
На 50-річчя доньки Ніна Іванівна вишила їй в подарунок картину з 50-ти прекрасних квітів - троянд, ромашок, лілій, півоній, кліматісів... Всі квіти з українських полів та палісадників на цій картині, яку мама вишила у свої 83-и роки, і вона особливо дорога пані Тетяні.
Мама вишивала й килими, а це - найвищий пілотаж, як то кажуть. Тільки справжня досвідчена майстриня спроможна вишити килим. Знайшла тканину і розмалювала її узорами, а вже потім, по тих узорах, створювала цілісну гармонійну картину з трояндами.
Мама була королевою троянд - так, як вона їх вишивала, не вишивав ніхто. Вона перша в селі засадила все подвір’я трояндами з півдня, і це було дивовижно і незвичайно. З тих давніх років збереглися лише дві мамині троянди.
Вона прекрасно малювала, спочатку відтворювала свої фантазії на папері, потім переносила на тканину. Завдяки її майстерності, її золотим рукам, вмінню працювати з напівтонами, ми бачимо на картині стиглі ягідки полуниці і поряд ті, що ще не дозріли. Бачимо крапельки роси на квітах.Тон- кі, ніжні полотна з мережкою, з дивовижною вишивкою.
- А світла тоді ж не було, і ниток гарних не було, а які дивовижні речі створювали тоді українські жінки своїми натрудженими порепаними руками! - говорить пані Тетяна. - Справжні шедеври! Маючи лише голку з нитками, мамині руки творили дивовижні речі! Вишивання - дуже тонка і кропітка робота... Як їй це вдавалося? А ще ж - господарство, діти, хатній клопіт... До цих пір дивуюся маминим роботам, вчуся у неї, знаючи, що ніколи не перевершу її. І сумую за нею...
Досі стоїть мамина хата, всередині якої все так, як було при матусі. Нічого не чіпали, не переставляли, все зберегли. Щоб був куточок, куди можна було б прийти, посидіти, згадати.
ВИШИВАННЯ - МИСТЕЦТВО САКРАЛЬНЕ, ЗАПОВІТНЕ
Так, наші українські жінки вміли і встигали все. Наші предки розписували вибілені стіни і ворота власних обійсть, клали візерунки на глиняний посуд, різьбили ложки, розмальовували віконниці, засаджували квітами подвір’я, розписували ними печі, вишивали квіти на рушниках і сорочках, плели мереживо. Тоді були каганці, не було комп’ютерів і схем, по яких простіше вишивати, але шедеври створювалися, і створювалися віками.
В особистій колекції Тетяни Лепської є вишивані роботи відомих їй і невідомих майстринь, надзвичайних рукодільниць. Деяким з тих вишивок більше 100 років, але всі вони бережно зберігаються їх нинішньою господинею.
Сорочки, вишиті бабусею; тканина з мережкою и вишитим тоненьким, малесеньким хрестиком - це робота тітки, дуже аристократична, тонка робота. Є мамина скатертина, що вишита білим кольором. Є обгоріла сорочина з дивовижним візерункам, яку Тетяна знайшла випадково на руїнах чиєїсь хати. Є домоткане полотно зі старовинними магічними узорами-знаками. А ще - вишита Божниця, дуже давня, якою прикрашали ікони. Зазвичай ми бачимо ікони в рушниках або павільйонах, а тут - спеціальна Божниця. А ось картина, вишита монахинями, мабуть, ще до революції - хатина, високі дерева. Вишита в одну ниточку, хрестиком, дуже тонка робота. Ось ажурний рушник - суцільне мереживо.
Всі ці майстрині своєю клопітливою працею виробили різноманітні техніки вишивання, які, завдяки стійкості традиції, дійшли через століття до наших часів.
Пані Тетяна створює свої дива, спираючись на досвід мами, на кращі зразки талановитих майстринь. Все своє життя вона присвятила тому, щоб не переривалася віковічна традиція, а примножувалась та збагачувалась.
У неї є мініатюрні за розміром і великі роботи. Одна з таких робіт - з конверту маминого листа. Коли Тетяна навчалася у вузі, мама часто писала їй листи. Мами вже немає дванадцятий рік, і вона дуже дорожить її листами. На одному з конвертів був малюнок - літня ніч, коня ведуть на водопій. Їй сподобався цей пейзаж, такий знайомий з дитинства, такий рідний, і вона перенесла його на полотно.
В кожній роботі - її душа. Вона зізнається, що чим складніша робота, тим цікавіша. Детально і вдумливо працює вона над тоном, кладе хрестик у 2, 4, 6 ниточок. Ретельно підбирає кольори і відтінки. Особливо їй подобається, коли вона творить білими нитками по білому полотну - білим по білому. Зізнається, що більшість її картин - це хрестик, на вишивання гладдю вона рідко зважується, бо це мамина парафія. На її картинах квітнуть дивовижні квіти, співають пташки, жовтіють восени дерева, тече річка і летять журавлі.
Майстрині притаманні високий мистецький смак, досконала вишивальна техніка, витонченість, гармонійне поєднання кольорів. Сьогодні їй радісно від того,що п’ятирічна онучка Богдана, дивлячись на бабусю, просить голку і вчиться вишивати хатки та грибочки...
ФРАНЦУЗЬКИЙ ІМПРЕСІОНІЗМ ТА УКРАЇНСЬКА ГЛИБИНКА
Особливо мене вразили її вишиті картини циклу «Прованс», побачені на виставці в бібліотеці. «Вихідний на озері», «Пікнік». Вони розповідають нам про далекий, зовсім інший, куточок земної кулі, де є море і Альпи, де схили зеленіють сосновими лісами та виноградниками, а поля блакитні від лаванди. Вишиті картини, як копії всесвітньовідомих робіт французьких імпресіоністів Огюста Ренуара, Клода Мане, Поля Сезана. В кожному хрестику та стібочку відчувається радість і любов до життя, з них світить сонце.
На фото - картина «Пікнік»
І ще одна робота зачарувала мене - «Шале». Такий собі старовинний дім, які, зазвичай, будують в гірській місцевості, в якій живе щаслива родина, в якому сміються і п’ють легке домашнє вино, в якому спокійно і не має війни.
Пані Тетяна вміє поєднати любов до рідної і чужої землі, своє справжнє українство і повагу до іншої культури, і це робить їй честь.
Вишивання, безумовно, - це творчість. Так, треба мати фантазію і бажання творити, досвід та спеціальні навики, терпіння. А головне - серце, сповнене добром, любов’ю, щедрістю. Холодне серце не здатне до творчості, йому просто не дано дарувати радість іншим.Тетяна Лепська - жінка сонячної енергетики, відкрита, щира, приязна..
В ці дні нас, українців, багато в Європі - війна вигнала з рідної домівки, сподіваємось, що ненадовго.
І нас у світі впізнають саме за тим, які пісні співають наші дівчата та хлопці, як запально танцюють, в які вишиванки одягнені.
Мабуть, ніколи ми не зможемо довідатися, хто і коли вперше здогадався втілити в узорний мотив красу рідного краю, свої відчуття, настрої, думки. Це сталося так давно, але, дякувати Богу, є серед нас майстрині, які продовжують займатися цим складним традиційним українським видом мистецтва.
Тетяна Лепська створює безцінні скарби, дива пречудові, що примушують завмирати серце, дивують своєю красою і в котрий раз по-новому відкривають нам рідну Україну.
Шановна пані Тетяно! Нехай не втомлюються Ваші руки, а кожна Ваша ниточка кладеться легко - білим по білому!
Лілія ЧЕРНЕНКО, газета "Прилуччина + Прилучаночка"
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.