Ми звикли, що Михайлове чудо — 19 вересня, Друга Пречиста — 21 вересня, а Покрова — 14 жовтня. Проте віднедавна ці та деякі інші свята в Україні відзначаються на 13 днів раніше. Чому так — розповідаємо.
Із 1 вересня - початком нового церковного року Православна церква України перейшла на новоюліанський календар. Він практично в усьому збігається з григоріанським, який є загальноприйнятим стандартом для більшості держав світу, а також використовується в римо-католицьких церквах.
«Це рішення непросте, але воно так само необхідне, як свого часу було необхідним рішення запровадити українську живу мову в богослужінні замість традиційної слов 'янської, запровадити автокефальний устрій життя Церкви замість багатосотлітньої підлеглості. Не всі сприйняли ці рішення, не всі їх підтримали, але вони були правильними та життєво необхідними. Так само правильним і життєво необхідним для нас є рішення про перехід на оновлений календар, який є більш точним астрономічно та церковно прийнятим, зі збереженням традиційної пасхалії», прокоментував цей крок Блаженніший Митрополит Київський і всієї України Епіфаній.
У ПЦУ зазначають: "Питання календарної реформи давно дискутується і в суспільстві, і в Церкві. І ми бачимо, що з року в рік все більшим стає число прихильників переходу на оновлений, сучасний календар, яким уже давно користуються більшість Помісних Православних Церков.
З новою силою це питання постало внаслідок російської агресії. Нині юліанський календар сприймається як пов'язаний із російською церковною культурою. Адже сучасним (новоюліанським) календарем користуються ті Церкви, які підтримують нашу Помісну Церкву, натомість опоненти і, в першу чергу, РПЦ (російська православна церква. — Авт.) - дотримуються старого календаря (юліанського).
Тож прагнення збереження й утвердження своєї, української, духовної ідентичності, захист від агресії «русского міра» вимагають від нас назрілого рішення долучитися до більшості Помісим Православних Церков і запровадити у вжиток новоюліанський календар».
Українська греко-католицька церква також провела календарну реформу, ухваливши рішення про це ще раніше, ніж ПЦУ.
“Оновлюючи літургійний календар, наша Церква втілює в життя те, що назріло давно, - зазначається в Пастирському посланні Блаженнішого Святослава до вірних УГКЦ. Відтепер УГКЦ в Україні, починаючи з 1 вересня 2023 року Божого, у відповідь на знаки часу дотримуватиметься григоріанського стилю у відзначенні нерухомих свят, які ми обчислюємо за астрономічним сонячним календарем. Дні рухомих свят, які підраховують за місячним календарем, зберігаються згідно з теперішньою пасхалією - ми очікуємо на те, що невдовзі всі християнські Церкви встановлять спільний осучаснений спосіб визначення дати Пасхи.
Перехід на новий стиль дасть нам змогу відзначати більшість свят літургійного року разом із Західною Церквою і тими православними Церквами світу, які дотримуються григоріанського календаря”.
До реформи ПЦУ та УГКЦ кілька століть жили і святкували за старим юліанським календарем, який відстає від світського на 13 днів. Католики і протестанти перейшли на більш точний григоріанський календар ще в XVI столітті за указом Папи Римського, але православні віряни тоді не прийняли календарної реформи.
Тепер, із 1 вересня 2023 року, віряни ПЦУ та УГКЦ відзначатимуть одночасно з католиками майже всі свята, за винятком Великодня та пов'язаних із ним свят, таких як Трійця і Вознесіння Господнє, які вираховують за місячним календарем.
Водночас і в ПЦУ, і в УГКЦ залишають можливість парафіям за їхнім бажанням святкувати нерухомі свята за старим стилем. В УГКЦ визначають, до якого часу це можливо: "Для тих, парафій чи поодиноких громад, які відчувають себе ще не готовими до такого кроку (за окремим благословенням єпархіального єпископа), залишається можливість літургійного життя за юліанським календарем на період до 2025 року Божого”, - ідеться в Декреті проголошення переходу УГКЦ на новий стиль для нерухомих свят.
***
А як на Чернігівщині? Представниками кожної з українських Церков розповіли, як сприйняли зміни в календарі їхні парафіяни та чи зменшилася їх кількість на богослужіннях.
ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА УКРАЇНИ
- Минув місяць із моменту переходу. Ми вже відсвяткували за новим стилем Михайлове чудо, Різдво Пресвятої Богородиці, Воздвиження і Покрову. Зменшення кількості людей на службах у нові дати я не помітив зовсім, — говорить настоятель чернігівського кафедрального собору святої великомучениці Катерини отець Роман Кіник.
- Ще з минулого року ми спілкувалися з нашими парафіянами, пояснювали необхідність і неминучість переходу на новий календар. Провели серед них умовне голосування щодо дати святкування Різдва Христового: просили вдома написати записки з числом, коли краще святкувати. І більшість записок були за святкування за новим календарем - 25 грудня. Лише двоє з майже двохсот прихожан голосували за дату 7 січня і двоє - за святкування і 25-го, і 7-го.
Ми так і відзначали Різдво - двічі. Причому на богослужінні 25 грудня церква була повна, а 7 січня людей було значно менше.
Відколи ми перейшли на новий календар, ніхто до мене не підходив із питаннями щодо цього Я переживав, як це сприймуть люди, що перейшли до нас із московського патріархату. Але жодних нарікань ні від кого не було.
Та й перехід відбувається не примусово, а добровільно, церква дає право вибору людині, в які дні їй святкувати. Для тих, хто вирішив не переходити, разом із новими випускаються й календарі зі святами за старим стилем.
У Чернігівській єпархії ПЦУ 9 зі 182 парафій із тих чи інших причин не перейшли на новоюліанський календар. Згідно з розпорядженням керуючого Чернігівською єпархією ПЦУ преосвященнішого Антонія, єпископа Чернігівського і Ніжинського, “якщо певна громада забажає дотримуватися літургічної традиції юліанського календаря (старого стилю), то настоятель цієї парафії має надіслати рапорт на ім'я керуючого єпархією”.
УКРАЇНСЬКА ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКА ЦЕРКВА
- Коли в лютому цього року наш Синод ухвалив і опублікував рішення про перехід на новий календар, ми повідомили пре це нашим парафіянам, — каже священник чернігівської УГКЦ отець Роман Бобков.
— І з травня-червня попереджали, і за три дні до 1 вересня нагадали. Серед молоді нарікань не було, старшим людям звикнути важче. Найперше вони спитали, чи будуть нові церковні календарі. Звісно, ми забезпечили парафіян календарями з новими датами, адже наша церква уважна до них.
Зараз у нас адаптаційно-перехідний період. Однак зменшення кількості парафіян на богослужіннях у нові дати не помітили. На мою думку, календарна реформа потрібна і важлива, адже це крок до відзначання свят з усім світом.
УКРАЇНСЬКА ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА
Українська православна церква не перейшла на новий календар.
— Це питання не релігійне, не канонічне, а астрономічне, до віри не має жодного стосунку, говорить настоятель Свято-Троїцького храму в Лосинівці Ніжинського району отець Олег Гуга. - Сто років тому Церква вже переходила на новий календар, але люди цього не сприйняли, тож мусила повернутися до старого.
До нових дат дуже важко звикнути людям старшого покоління. Особливо щодо таких “каральних свят”, як Михайлове чудо, Головосік, що пов'язані із забобонами. Аби люди звикли до нових дат, має пройти одне покоління.
Отець Олег також говорить, що людей на богослужіннях менше не стало, навіть навпаки: Після місяця російської окупації, хоч багато людей (в основному молоді) і виїхало, парафіян у нас стало більше. Переживши жахи окупації люди увірували в Бога.
Джерело: газета “Гарт”, Аліна Ковальова
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.