Олександра Дідович: «Я є збудником епідемії «творчої пандемії!»
Лялька-мотанка
Я з цікавістю крокувала на зустріч із пані Олександрою. До речі, ще з більшою цікавістю я залишала її гостинний дім. Про свою особистість майстриня говорить наступне: «Я неначе той... вірус, який заражає людей. На кшталт, збудника епідемії «творчої пандемії!».
І це дійсно так, хто поспілкується з нею, - обов'язково починає виношувати творчі задуми. Що ж до мене, то виходила я з квартири Олександри Іванівни не сама, а з лялькою-мотанкою, яку зробила власноруч! Звісно, під її пильним наглядом.
Отже, чернігівська майстриня створює неймовірно гарні картини, вази, шкатулки й навіть пляшки вдягає у шкіряне вбрання! Робить ляльки-мотанки, які одночасно слугують своїм власникам оберегами, та багато-багато інших цікавих речей. Окрім цього, пані Олександра розробила й постійно застосовує в роботі не тільки авторські техніки декору, а й власні технології фарбування шкіри!
А щодо віку, то майстриня його призначила собі сама, - 60 років, коментуючи, що жінці їх за ліком рівно стільки, на скільки вона почувається!
Педагогічна родина
Вся сім'я пані Олександри (без виключення!), за освітою й покликанням, педагоги:
«Я і сильна половина моєї родини, - син та чоловік, - вихідці з фізико-математичного факультету чернігівського педуніверситету. Моя невісточка Вікторія - за освітою, педагог молодших класів, але працює у дитячому садочку. Хлопці ж є викладачами рідного педуніверситету: чоловік вчить молодь азам методики фізики, а син - педагогіки. Онучка Дар'я, наразі, студентка історичного факультету».
Більшість свого педагогічного досвіду Олександра Дідович набула в стінах Чернігівського юридичного коледжу. Талановитого викладача (має дві вищі освіти - Авт.) керівництво коледжу зобов'язувало розробляти навчальні програми з багатьох нових дисциплін, зокрема: маркетингу, основ управлінської діяльності, економіки та фінансів підприємства. Вона ж, в свою чергу, із захопленням обкладалася літературою та залюбки занурювалася в нове й цікаве! До речі, продовжує займатися освоєнням незвіданого для себе й досі, але на творчій ниві рукоділля, на обрії якого кінця-краю не видно!
Творче натхнення
Протягом життя пані Олександра кроїла, шила, плела спицями й гачком. В радянські роки було практично неможливо придбати не те що ексклюзивні речі, а й більш-менш гарний модний одяг. От і створювала вбрання багато років власноруч!
- Що стало поштовхом для початку творчої діяльності?
- Саме життя. Надихнути на творчі здобутки може що завгодно: поезія (в колекції майстрині зберігається не один том віршів різних поетів), літературні твори, краса природи, гарне жіноче вбрання, традиції й культура рідного народу.
В своїх роботах жінка надає перевагу природним матеріалам, приміром: шкірі, полотну, ниткам з льону, конопель, вовни, сизалю, яєчній шкаралупі. Саме за умови творчого натхнення та використання якісних матеріалів і виходить справжній шедевр!
«Я завжди переглядаю передачі про сучасний ремонт квартир. Багато ідей беру звідти. Завдяки одній з них вигадала аматорську методику створення декору (передбачає використання старих... простирадел), яку застосовую досі для оздобленння стін, ваз, картин та пляшок», - розповідає майстриня.
Пані Олександра є неймовірним генератором ідей! Майже щодня вигадує щось нове, - ексклюзивне! Наприклад, пляшки та вази фарбує палітрою, отриманою у власний спосіб. Для декоративної ліпнини теж використовує ексклюзивну суміш, - з клею та фарб.
«Увесь час відчувала потяг до виробів зі шкіри, тому збирала й складала різнобарвні клаптики (обрізки з нових або поношених речей), щоб дати їм нове життя, - наголошує пані Олександра. - Одного разу я завітала до знайомої кравчині. І раптом серед речей я побачила шкіряну троянду й одразу ж поцікавилася про технологію її виготовлення. Знайома розповіла, що шкіра стає опуклою, якщо потримати матеріал над вогнем свічки. Згодом я сама почала експериментувати. Мої перші картини з'явилися одразу ж після виходу на заслужений відпочинок. В голові роїлося безліч ідей, які настирливо дошкуляли й вимагали матеріалізації!».
За перший рік перебування на пенсії пані Олександра створила аж 25 робіт! І запрошення до участі у виставці (спільно з чернігівською майстринею Тетяною Баженовою), яка відбувалася в приміщенні музею імені Михайла Коцюбинського, не забарилося. Таким чином, майстриня отримала визнання й на додачу чимало шунувальників свого таланту. А щодо виставок робіт Олександри Дідович, так вони відбуваються постійно, по декілька разів на рік, починаючи з 2007 року.
Робіть добро людям!
«Серед відвідувачів моєї першої виставки була Наталія Войстрикова, яку я досі вважаю своєю вчителькою. Ця дивовижна жінка теж захоплюється створенням робіт зі шкіри, до того ж, має професійну освіту з декоративно-прикладного мистецтва. На другий день після нашого знайомства я одразу ж помчала до неї. Потоваришували одразу. До Наталії, як і до мене, завжди можна звернутися за порадою абсолютно безкоштовно! І я, і вона щедро ділимося своїми творчими знаннями з дітьми, молоддю та дорослими, регулярно проводячи семінари та майстер-класи. Постійно займаюся зі студентами юридичного коледжу, де повсякчас проводяться виставки робіт юних дарувань. Керівництво навіть пішло мені назустріч, обладнавши окремий кабінет скляними шафами для збереження й одночасної демонстрації робіт зі шкіри.
Треба робити добро людям і воно обов'язково повернеться до тебе!», - запевняє жінка, одночасно даруючи свою сонячну посмішку...
Донька своєї країни
Я - українка, тому в своїй творчості вшановую національну тематику. Зараз картини зі шкіри створюю серіями, - це означає, що кожна з них налічує в середньому 3-4 роботи. Яскравим прикладом можуть слугувати: «Київські та чернігівські князі», «Батурин», «У неділю рано зілля копала», жартівлива «Українські козаки», «Всесвіт», «Українське весілля», триптих «Хліб. Воля. Пісня.».
- Як Ви почали створювати ляльки?
- Одного разу на виставці колеги побачила ляльку-мотанку, й руки «засвербіли». Сьогодні декілька моїх ляльок вже встигли роз'їхатися по деяких країнах світу, наприклад, до сусідньої Росії та далекої Голландії. А роблю я їх лише півроку. Мотанка з ниток створюється близько 3-4 годин.
Праця зі шкірою вимагає зусиль
- Скільки часу забирає виготовлення робіт зі шкіри?
- Кожна велика картина забирає до 100 годин, середня - 60-80. Пляшки «одягаються» в шкіряний одяг у термін від 10 до 18 годин.
- Де здобуваєте сировину для праці?
- Багато речей привожу від родичів та знайомих із села: домоткане мереживо, різноманітні вишивки на полотні, старі конопляні мішки, халявки зі зношених чобіт та шкіряних плащів, рамки для картин тощо.
Зараз ціную кожну хвилину свого життя, - не гаю часу без діла. Навіть їдучи електричкою на дачу, в дорозі вирізаю зі шкіряних шматочків деталі майбутніх картин, наприклад, дрібні пелюсточки для квітів. Так і розквітає сакура із зношених чобіт...
Тетяна Леонова, тижневик «Чернігівщина» №19 (294)
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.