Мобильная версия сайта Главная страница » Новости » Людям про людей » «Моя мета — розвивати українську культуру. Це те, з чим я народилася»

«Моя мета — розвивати українську культуру. Це те, з чим я народилася»

Щороку в третій четвер травня Україна відзначає унікальне свято — День вишиванки. Цьогоріч воно припадає на 21 число. Це свято не прив’язане до жодного державного чи релігійного і є самобутнім, сповненим національною єдністю та патріотичним духом. Долучитися до нього дуже просто — треба лише вдягнути вишиванку. На роботу, прогулянку містом, у магазин або навіть просто влаштувати вдома сімейну фотосесію у вишиванках. Водночас свято має глибокий зміст. Воно об’єднує українців у всьому світі.

Напередодні свята ми поспілкувалися з відомою дизайнеркою з Івано-Франківська Марією ЧУДНОВОЮ, яка вразила світ своїми унікальними вишиванками та сукнями. Марія — власниця знаного бренду одягу «ВУСТАВКА». Її універсальними сукнями захоплюються модниці усього світу. Одну з таких суконь для своєї дружини придбав Посол України в Єгипті. Дизайнерка переконана, що до Дня вишиванки має долучитися кожен українець. І взяти собі за добру звичку вдягати цей одяг не лише у святкові, а й будні дні.



— Пані Маріє, чернігівці й досі пам’ятають ваші неймовірно вишукані сукні з показу на CheTextileFest. І хоча сьогодні вишивкою нікого не здивуєш, Вам вдається це робити. Ваші вишиванки носять не лише відомі українки, а й модниці інших країн. Звідки цей поклик? Адже за освітою Ви юрист.

— Так, за освітою я юрист, але жодного дня працювати в цій сфері мені не довелося. По закінченню університету я вийшла заміж, народила доньку і весь свій час присвячувала сім’ї. А завагітнівши вдруге, вже захотілося себе якось реалізувати і творити щось неординарне. Оскільки я корінна гуцулка, родом із села Космач Косівського району — осередку традиційної української вишиванки, то вирішила займатися вишивкою. І ось уже три роки займаюся створенням власного бренду. Певно, що любов до вишивки передалася мені з молоком матері. Я не знала, що саме я хочу зробити. Просто вишивала, купувала тканину, вигадувала візерунки. Вишила одну, другу, третю сукню. І за півроку у мене вийшло 25 суконь. То була моя перша колекція. А за три роки я їх створила п’ять.

— Як виникла назва бренду «Вуставка»?

— Космацька вишиванка відома на весь світ. Традиційні кольори — жовтогарячі, червоні. Це — вишиванка сонця. А різні види вишиваних вставок у цьому регіоні мають власні назви. Саме це слугувало назвою бренду — «Вуставка» — традиційна назва вишитої вставки на одязі.



— Ви почали займатися сучасною машинною вишивкою?


— Так, але я створюю унікальний одяг, в якому поєднуються автентичні орнаменти, любов і останні модні тенденції. Ми почали популяризувати вишиванку серед молоді. Звісно, що у кожного з нас є вишиті вручну вишиванки від наших мам, бабусь, прабабусь. Які передаються від покоління до покоління. Кожен береже в серці культуру свого роду, рідного краю, але цей одяг переважно вдягається з нагоди якихось особливих подій. На родини, хрестини, весілля. І це гарно й модно в нашому регіоні. Та для повсякденного життя ми потребуємо сучасної вишиванки. І зараз модні речі легше створювати, бо є відповідна тканина. Ми змінюємо фасони, техніку, додаємо кольору, робимо оголеними плечі і коротшими спідниці. Адже хочемо, щоб українці носили вишиті сорочки і в будній день. У своїх вишиванках я поєдную український етнос та сучасність. При цьому використовую натуральні тканини. І це чудово, коли дівчатка вдягають сучасні вишиті сарафани і йдуть у них на навчання. Коли вишиванку можна вдягати під джинси, спідницю.

— Дехто вважає, що у вишиванці ручної роботи більше тепла і любові. А машинна вишивка переважно технічна.

— Це не так. Для кожного українця вишиванка — не просто одяг, а щось дуже особливе, сакральне і близьке до душі. Тому ми з моєю командою вкладаємо в наші вироби всю свою душу. Мій бренд — це ніби моє маленьке дитя, яким я опікуюся і вкладаю в нього часточку своєї душі й серця. Особисто я займаюся індивідуальними замовленнями, створюю колекції. І кожну річ роблю з особливою любов’ю. Адже це моє хобі, моя професія, улюблена справа. Я працюю на ім’я, на бренд, на справу, якою живу. І не можу дозволити собі зробити щось без душі. Крім того у своїх виробах ми можемо поєднувати елементи петриківської, борщівської, косьмацької вишивки. Можемо використовувати різні техніки, унікальні орнаменти. Один орнамент може поєднувати в собі вишивку гладдю, хрестиком, французький вузлик, штрих-пунктир. Подеколи людина просто не може повторити щось подібне вручну, бо це мільйони стібків, які робить машина. І якісніше за машину людина не зробить. Інакше їй треба буде вишивати одну сорочку все своє життя.



— На скільки популярна сьогодні вишиванка? Яким вишиванкам віддають перевагу сучасні українці?

— Вишиванка дуже популярна. І навіть люди інших національностей люблять нашу українську вишиванку. Але на сучасному ринку складно бути конкурентоспроможними. Треба постійно дивувати клієнта. При цьому, щоб у вишиванці зберігався дух автентичності, код нації. Сучасний клієнт дуже вибагливий. І кожен хоче мати свою особливу вишиванку, щоби бути в ній неповторним. Вишиванки купують на причастя, випускний, 1 Вересня, останній дзвоник, весілля. Молодь Івано-Франківська любить вишиванку і вдягає її за власним бажанням.

— Розкажіть про модні тренди.

— Сучасна вишиванка має пасувати під будь-який одяг та взуття. Це повинна бути універсальна річ. Тому, наприклад, моя сукня підійде як для вечірки, так і для виходу в будній день. Її можна вдягнути навіть на пляж, якщо взуєте в’єтнамки і накинете її, як накидку.

— Як відзначаєте День вишиванки? Яке значення має для Вас це свято?

— День вишиванки — це моє професійне свято. Я вдягаю вишиванку на роботу, вдягаю їх своїм дітям. У магазині ми всі в гарних вишиваночках. З нагоди свята проводимо розіграші, акції, робимо покупцям знижки. День вишиванки для мене — це як день народження батьків та День народження України.

— А Ви носите вишиванки у повсякденному житті?


— Так, звичайно. Я повсякчас роблю собі якісь унікальні вишиванки для показу, презентації нової колекції, фестивалю. Я — обличчя бренду і маю виглядати відповідно. Та мене більше надихає, коли хтось одягає вишиванку і ходить у ній. І не важливо,чи це сорочка, чи сукня, чи футболка, головне, що це вишита річ, яка зроблена з любов’ю і несе в собі багатовікову українську культуру.



— Ваші колекції мали неабиякий успіх у Парижі, Чикаго. Їх бачили в Канаді. Ви представляли свою колекцію у Каїрі, — з нагоди 25-річчя українсько-єгипетських відносин. Які плани на майбутнє?

— Багато планів, багато проєктів. Але я мама двох дітей, дружина. І мені складно залишати свою сім’ю часто й надовго і виїжджати за кордон у всі ті міста, куди нас запрошують. І навіть сьогоднішня ситуація у світі, пов’язана з пандемією через коронавірус, вибиває тебе з колії та руйнує твої задуми. Але у мене багато цікавих ідей, які я хочу реалізувати. І головна моя мета — розвивати українську культуру. Це те, з чим я народилася. І дуже приємно, що я маю чимало однодумців. Приємно, що наш мер Івано-Франківська, Чернігівська регіональна торгово-промислова палата, організатори Франківського fashion-фестивалю етновбрання «Крайка» та інші небайдужі люди хочуть об’єднати всю Україну і обмінюватися між собою культурою різних регіонів. Щоб українці не ділилися на східних і західних, а були єдині. У нас багато спільного. І вишиванка — це те, що всіх нас об’єднує.

Святкуйте День вишиванки, і нехай вона завжди залишається окрасою вашого гардеробу, яка нагадуватиме про унікальний код нашої нації.

Спілкувалася Валентина Науменко, Чернігівська обласна газета «Деснянська Правда». Фото надані респонденткою

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: Марія Чуднова, Вуставка, дизайнер, одяг, «Деснянська Правда»

Добавить в: