«Моє завдання ЗНО з математики – переплутали!»
28 травня одинадцятикласники складали ЗНО з математики. По всій Україні, 1648 пунктів проведення тестування. В тому числі — у Менській гімназії. Саме тут, на єдиному пункті на всю країну, випускники отримали не ті завдання, на які зареєструвалися. Математика — обов’язковий тест. Цього року його поділили на два рівні: математика (рівень стандарт), 417 пунктів тестування і математика (профільний рівень), 1231 пункт. Стандарт для тих, кому для вступу у виш математика не потрібна, профільний, — кому треба. Перший — легший, 28 завдань, другий — складніший, 34 завдання.
Так от, у Мені, куди з’їхались школярі з доброї половини північного куща області, замість «стандарту» діти писали «профіль», і навпаки.
— На математику зареєструвався на стандартний рівень, але завдання дали профільного, — виходить з приміщення гімназії 17-річний Олександр Білодід. 4 червня він приїхав із Крисьок колишнього Коропського, а нині Новгород-Сіверського району, до Мени складати історію України. Говорить, що завдання складні, зате бланки правильні, не як на математиці.
— Для «стандарту» досить заповнити тільки бланк «А», для поглибленого рівня — ще й «Б». Я робив тільки «А». Сказали, що зарахують як стандарт, — пояснює Сашко. — Ось бланк, який приходить із центру освіти. Тут написано, який рівень обрав. Цей аркуш — допуск на ЗНО. Туди ставлять печатки, коли іспит складено. Також при собі треба мати запрошення-перепустку.
— І мені «профіль» дали замість «стандарту», — зітхає поряд однокласниця Юлія Мазко.
— Якби завдання бланку «Б» були розв’язані, хоча б початі, то зарахували б профільний рівень. Могла отримати гірші результати. Але я виконувала тільки «стандарт».
— Мішаєте, — з вікна гімназії виглядає інструктор. — Тихенько!
— Біля гімназії хоч лавки поставили, а біля школи Шевченка долі на землі сидіти треба. Чотири з половиною години сиділа на курточці, — бідкається про своє Ольга Купрієнко з Покровського Менської ОТГ, котра супроводжує на ЗНО своїх учнів. — Проте там не було плутанини із завданнями: через один вхід заходили ті, хто приїхав складати «стандарт», через інший — «профіль». А тут самі не можуть пояснить, що сталося. «Порушена процедура» — оце і вся відповідь. Але ж, якщо допустили помилку, треба її визнати.
— То ж добре тим, хто зареєструвався на простіший рівень, а отримав складніший. Просто не робили завдання другого. А от біда тим, хто обрав профільний рівень. Тепер їм перескладати, — піднімає вказівний палець Людмила Бугрова з Авдіївки (Сосниччина). — У мене син також випускник, тільки ліцею для обдарованої молоді в Чернігові. Казав, різні профілі розводили навіть по різних школах. Чого було у Мені так не зробити? «Профіль» — у гімназії, «стандарт» — у Шевченка. Навчальних закладів два. Математика цього року складна. У «профілі» рівняння з параметрами. У сина математичний напрямок у ліцеї, то навіть він розгубився на цьому завданні. Помилився у розв’язанні. У мене один учень перед математикою і історією так хвилювався, що температура піднялась. Тоді спала. Він туди-сюди метався. Куди там ще раз складати?
— Щоб отримати сертифікат для проходження ЗНО, взимку треба було зареєструватися на сайті центру освіти. Тоді ж і обирали рівень. Мені повезло, завдання дали ті, на які зареєструвався,— радіє 16-рїчний Михайло Солошенко з Коропа.
— А мені сплутали, — печалиться, сидячи на парапеті гімназії, 16-річний Микола Ларин з Березни. — Але результати зарахують. Апеляцію не писав. То апеляція для тих, хто хотів складати поглиблену математику. Та я таких не знаю.
— Як з’ясували, що не ті завдання дали?
— Почали писати і помітили.
— Добре, що мене таке оминуло, — прислухається до розмови, а потім полегшено зітхає 17-річна Вероніка Громова із Шабалинова (Сосниччина). — Планую вчитися на психолога у столиці, мені математика не потрібна особливо. Не хотілось би двічі на неї ходити.
Тим часом інструктори, по завершенню тестування з історії, віддають школярам чернетки. Зачувши моє питання: «Хто ж все-таки переплутав завдання з математики», — махають руками і перенаправляють до директора гімназії Тетяни Хоменко. Та Тетяна Олексіївна заховалася в кабінеті. Туди не пускають.
«Вчительська натура» дала про себе знати
— Кількість тих, хто подав апеляцію і перескладатиме, ми не повідомляємо, оскільки це добровільне рішення кожної конкретної дитини, — прокоментувала Ірина Клименко, начальник відділу інформації та комунікації з громадськістю Українського центру якості освіти. — Усім було запропоновано скласти додаткову сесію ЗНО з математики.
— Як відбувається підготовка інструкторів?
— Є підготоване нами відео «Що потрібно знати працівникам пункту проведення ЗНО». Там прописано всі етапи, дії інструктора, старшого інструктора. У Мені стовідсотково спрацював людський фактор, «вчительська натура» дала про себе знати і чомусь було вирішено, що вчитель знає краще. На інструктивній нараді відповідальний за пункт тестування ще раз наголосив: «У цьому пункті тестування проходить тест з математики, не тільки з математики (рівня стандарт)». Але інструктор не звернув увагу.
— Це єдина подібна ситуація в Україні?
— Так. На гарячу лінію подзвонила дитина і повідомила, що сталося. Упродовж години з’ясували, що таке мало місце. Київський регіональний центр поспілкувався з кожним учасником, котрий потрапив у дану ситуацію.
Особливо прикрий стан для дітей, котрим треба перескладати.
* * *
Додаткова сесія ЗНО з математики — 7 липня. Якщо кількість зареєстрованих на неї буде достатньою, то проведуть у Чернігові. Якщо ні — доведеться їхати до столиці.
Вікторія Товстоног, тижневик «Вісник Ч» №23 (1830), 10 червня 2021 року
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.