Про неї непросто розповісти словами, бо сама вона працює не пензлями й фарбами. її світосприйняття яскравіше за будь-яку колористику, а відчуття глибші за найпотаємніші глибини неосяжного космосу. Тому її роботи - це щось набагато більше за сюжет на полотні. Вони пробуджують усі відчуття споглядача, бо самі є тим самим відчуттям.
Поклик від народження
Борзнянка Юлія Дворнік художницею себе не вважає, адже рідко створює власні авторські сюжети. Вона надає нове прочитання картинам інших художників, чи фотографіям, чи просто ескізам. Ба більше, Юлія ніколи й не хотіла бути лише художником, обирала для себе інші спеціальності, бо не бажала ставити малювання на потік, не хотіла примушувати себе малювати щось конкретне на замовлення, на продаж, на конвеєр.
«Для мене малювання - це розрада, своєрідна медитація, перенесення у якусь іншу реальність, - розповідає співрозмовниця. - Яз самого малечку розуміла, що це моє. Почала малювати, щойно навчилася тримати олівця в руках. Найбільше мені подобалися портрети. Хоча не кожну людину я можу зобразити... Коли довго працюю з кимось, вдивляюся в очі, починаю бачити те, що ховається під зовнішністю. Інколи назовні виходять моменти, які людина не хотіла б показувати, навіть сама про них не воліла б знати. А позитивна людина ніби ділиться зі мною часточкою якихось хороших якостей, яких я до цього не мала».
У різні періоди життя Юлія спробувала різні техніки, фарби й сюжети. До народження дітей малювала залпом, але картин не продавала, могла хіба що подарувати найріднішим людям. «Не могла з ними розлучитися, це ніби частинку від себе треба було відірвати, - пояснює Юлія. - А ось коли була в очікуванні старшої донечки, навпаки: малювала багато, але від усіх картин хотілося позбутися. Та й працювала зовсім по-іншому, не у своєму стилі: хотілося ляпати, створювати щось таке експресивне, вируюче, наносила об’ємні мазки мастихіном (художній шпатель, - Авт.).
За донею Машею з’явився молодший Славко. І часу на творчість залишилося зовсім мало. Це був період, коли від портретів я відійшла: щоб вдивлятися і вловлювати риси обличчя, потрібно 3-4 години спокою, щоб ніхто не відволікав, дав проникнути у сюжет. Із малими дітьми це просто нереально. Довелося малювати щось неглибоке, їжу, наприклад (сміється). Хоча натюрморти - зовсім не моє, але потрібно було щось робити, аби не забути техніку».
Художня підтримка незламних
Кількамісячним творчим ступором відгукнувся в Юлії початок війни. І хоча 22 лютого у родині святкувалося триріччя Славка, був торт, і кульки, і дитячі ігри, настрій був пригнічений. У повітрі вже витало відчуття неминучої біди. Це яскраво відчувала і сама Юлія, і діти, які раз по раз чомусь плакали.
«Коли все почалося, мене накрило страхом, - згадує майстриня. - У першу ніч не могла заснути і зрозуміла, що моє життя мені не належить. Є вищі сили, які вирішують, чи буде у нас завтра. У моїй душі з найпотаємніших глибин піднявся біль і страх, заховані на генетичному рівні, пережиті моїми предками. У моєму роду практично всім довелося воювати, кожне покоління спустошила війна. І ось у той момент ця генетична пам’ять відбилася в моєму мозку так само реально, як те, що відбувається сьогодні.
Спочатку я нічого не могла робити. Лише молилася, багато молилася. А тоді прийшло усвідомлення, що цього замало. Адже у наших військових немає можливості на такий ступор, вони попри все роблять те, що мусять, хоча й не знають, чи повернуться додому. І я мусила щось робити. Це мене розблокувало.
У той момент дівчата-активістки організовували благодійний ярмарок. Хтось приносив свою випічку, діти не шкодували власних іграшок, і я вирішила внести свою часточку у спільну справу.
Тим паче, давно хотіла зобразити одну з картин херсонської художниці Оксани Оснач, яка продовжувала творити в окупованому Херсоні. Раніше мені ніяк не вдавалося налаштовуватися на особливий настрій, стати до роботи. А тут її «Ой, у лузі червона калина» лягла мені на душу. Щоправда, я її трошки змінила: у авторському сюжеті червоні грона ніби кровоточать багряними струмками. Мене захоплює, що крізь кров калини та сірість світу українка художниці може молитися і залишатися світлом. Та все ж мені захотілося прибрати кривавість, бо ситуація й так складна.
За кілька днів до ярмарку зовсім випадково у мережі натрапила на ще одне зображення - солдата із дівчинкою. Я просто відчувала, що маю і його перенести на полотно. Картина народилася так швидко, наче хтось сидів і замість мене водив рукою з пензлем. Абсолютно не мій, рекордний темп, проте на ярмарок я таки віднесла дві готові роботи».
Того дня перша картина майстрині знайшли своїх шанувальників і нового володаря. її вдалося продати за півтори тисячі гривень, другу забрали за тиждень із аукціону - за 1300. Так Юлія додала до скарбнички для купівлі тепловізорів свою часточку.
Ще на одну роботу - дівчинку з глечиком - надихнулася ляльками- мотанками дніпровської художниці Валерії Макаренко. її вона теж видозмінила, перетворивши порожній лик ляльки на живе обличчя маленької україночки з великими небесно-чистими очима. За цю картину у лотереї вдалося заробити 2250 гривень, а сама робота, як пообіцяла її нова власниця, прикрашатиме наш Будинок творчості.
Сьогодні перед Юлією постав новий виклик: зобразити наступний сюжет на нестандартному полотні - кришці від «Хаймарсу», яку передали волонтери. Юлія ще не знає, що зображуватиме і як, проте для неї зараз це - не головне.
«Коли складається образ, мені важливо, щоб він був не так технічно цілісним та точним, як передавав якусь емоцію, - пояснює відчуття майстриня. - Наприклад, солдат із дівчинкою. Коли я дивилася на нього, мені хотілося плакати. Ні, не від жалю чи розпачу, а від того, наскільки сьогодні люди змогли для себе щось зрозуміти. Ми відкинули все зайве, стали глибшими і свідомішими. У кожного свій ресурс, тому не всім можна йти на фронт, але всі чимось допомагають. Не може бути такого, що комусь немає чого вкласти у перемогу. Тому бабуся несе яйце від курки, господиня - свіжу домашню випічку, дитина - свою іграшку на ярмарок, хтось донатить на ЗСУ... Військові беруть на себе набагато більше, вони на рівні з янголами-охоронцями бережуть наші життя. Це вони, а не ми їм допомагаємо. І тому мої картини - це розмова не про якийсь талант, а про бажання щось зробити. Кожна моя робота - це маленька подяка кожному воїнові добра...»
Джерело: газета “Вісті Борзнянщини” від 29.09.2022, Марина ГРИНЕНКО
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.