GOROD.cn.ua

Сторінки музичної освіти Чернігівщини

Сторінки музичної освіти Чернігівщини First Previous Next Last

Перші педагогічні курси церковного співу на Чернігівщині


    Перед початком роботи курсів Єпархіальною училищною радою було затверджено навчальну програму, підготовлену О.М. Карасьовим, а саме:
    І. Вивчення гами:
    1) вивчення першої, другої і третьої нот гами, а також спів мовлень ("речений") і молитв у цих нотах;
    2) вивчення усіх чотирьох нот гами, разом із співом усіх першопочаткових молитв в один голос, а також тропарів 1-го, 4-го, 8-го гласів і "Господи воззвах" 6-го гласа;
    3) знайомство з тими ж нотами квадратної системи і повторення в ній вивчених молитв та інших пісноспівів із церковних нотних книг;
    4) вивчення нот другої половинигами, а разом з тим і вищенаведених піснеспівів у більш високому строї;
    5) укладення мажорної гами;
    6) вивчення взаємозв'язку нот першої половини гами до другої і навпаки;
    7) вивчення усіх восьми гласів звичайного наспіву на "Бог господь" і "Господи воззвах", а також спів молитов і тропарів на два голоси;
    8) вивчення нот квадратної системи і піснеспівів із нотних церковних книг.
    II. Ноти квадратної системи:
    1) нотні церковні книги квадратної системи;
    2) назви, види і тривалість нот;
    3) укладення церковного звукоряду;
    4) практика співу по квадратних нотах;
    5) співи з листа.
    III. Вивчення осьмогласія:
    1) короткі відомості з історії церковного співу в Росії;
    2) поняття про наспіви знаменний, київський, грецький, болгарський;
    3) способи розспівування церковних піснеспівів;
    4) гласи (усі вісім) на "Господи воззвах" київського наспіву;
    5) гласи (усі вісім) на "Бог Господь" різних наспівів;
    6) ірмоси (усі голосів) звичайного наспіву;
    7) знайомство із піснеспівами, які знаходяться у церковних нотних книгах для співу під час богослужінь.
    IV. Підготування до організації хору:
    1) вивчення більш штучних низьких і високих звуків, засоби для розвитку голосу на цих нотах;
    2) систематичне вивчення однорідних інтервалів;
    3) вивчення мажорного звукоряду;
    4) ознайомлення з початковими знаннями із гармонії, необхідних регенту для визначення і задавання тону;
    5) вивчення нот у басовому ключі;
    6) вивчення мінорної гами і мінорного тону;
    7) тональності і соль-мажор і ре і мі-мінор;
    8) спів молитов, панахиди, літургії і всеношної у спрощеному перекладі придворної капели і Архангельського;
    9) запис порядку читань і співів у головних службах;
    10) вивчення найбільше вживаних тональностей у взаємозв'язку з ознайомленням слухачів з головними духовно-музичними творами строго-церковного стилю із всеношної, літургії і т.д.;
    11) вибір піснеспівівдля церковної служби за умов визначення строгого стилю церковного співу - для хорів початкуючих, середніх і більше улаштованих.
    V. Методика співу:
    1) ознайомлення з різними методиками викладання співу в школі;
    2) приведення у систему способів і методів навчання співу вироблених на курсах, а також повторення вивчених розділів.
    VI. Бесіди по організації церковних співочих хорів:
    1) відбір і навчання малолітніх і дорослих співаків для церковного хору;
    2) розподіл занять з хором протягом навчального року;
    3) методика розучування і виконання хором піснеспівів.
    Учбові заняття на курсах було організовано наступним чином: ранкові уроки з 8 години до 12, вечірні з 14 до 19 год. Після кожного уроку встановлювалася перерва 5-10 хвилин. За час проведення курсів відбулося 198 уроків які включали в себе: 7 читань по Істрії церковного співу (читання велися по "Очерку истории православного церковного пения в России" Священика В. Металова); 5 - читань з методики співу; 15 - практичних уроків; 3 - уроки з учнями початкової церковнопарафіяльної школи та 25 уроків з музичними заняттями; інша кількість уроків розподілилася майже порівну між теоретичними і практичними заняттями адже кожен теоретичний урок завжди супроводжувався великою кількістю нотних прикладів. Окрім уроків суто музичного призначення було також прочитано 12 уроків з методики церковно-слов'янської мови та церковного читання. Програма занять розподілялася таким чином, що перші уроки присвячувалися оволодінню елементарними поняттями з нотної грамоти. У цьому контексті на особливу увагу заслуговують заняття з методики хорового співу. Відомочерез недосконалість методики співу, її практична реалізація в початковій школіяк правило, зводилася до вивчення музичних творів "на слух". Саме цю проблему розв'язувала методика співу, розроблена О.М. Карасьовим. Методика співу Карасьова являла собою систематизованого і загальнодоступного керівництва для викладання музики в початковій школі. Вона складається зі вступу, в якому повідомляються загальні відомості про музичний слух, голос, дихання та ритм; програми занять (на 1-й і 2-й рік) з пояснювальною запискою до них, а також загальними відомостями про навчальні посібники; та 42-ма орієнтовними практичними уроками, більшість з яких відбулася під час проведення літніх співочих курсів церковного співу в Чернігові.