«Інші» діти живуть в іншому світі
«Інші» діти живуть в іншому світі
Спеціальний навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад №55 «Промінець» для дітей із вадами розумового і фізичного розвитку розташований майже у центрі Чернігова. Переступаючи поріг цього закладу, ніби потрапляєш в інший світ. У приміщенні затишно. На відміну від інших шкіл, коридорами ніхто не бігає, а якщо на шляху зустрінеться дитина, - вона обов'язково чемно привітається й посміхнеться.
Скрізь, на стінах, коридорів і в навчальних кабінетах розташовані експозиції робіт вихованців.
Першою, з ким довелося поспілкуватися в цьому закладі, була Вікторія Зуб. Як з'ясувалося пізніше, жінка працює в «Промінці» вже шостий рік. Пані Вікторія розпочинала набувати педагогічний досвід у ЗОШ №12. В «Промінець» її запросили на посаду вчителя образотворчого мистецтва. Зараз Вікторія Зуб опікується організацією навчального процесу «Промінця» (тобто обіймає посаду завуча), одночасно навчаючи дітей малюванню, а також проводить факультативні заняття з креслення.
Праця передурій
Коли я зауважила, що лишилася у захваті від побачених вишитих хрестиком та зроблених з бісеру дитячих робіт, - почула у відповідь наступне:
«Згідно вимог навчальної програми, у спеціалізованих школах для дітей із особливими потребами, значна увага приділяється урокам праці. Щоденно (з понеділка по п'ятницю) учні старших класів мають у розкладі занять по 5 уроків праці. Чому така увага приділяється саме цьому предмету? Все просто, - розвиток моторики дитини сприяє вдосконаленню її розумових здібностей.
Оскільки уроків праці дуже багато, то і види діяльності учнів максимально урізноманітнюються. Щодня діти займаються шиттям, бісероплетінням, виготовленням виробів з дерева (наприклад, роблять годівниці для птахів), приготуванням їжі, квітникарством (учні вирощують розсаду, навесні висаджують її, а осінньої пори збирають насіння). В теплу пору року навколо «Промінця» можна побачити великі клумби, які буяють різними квітами.
Іншим навчальним дисциплінам приділяється не менше уваги. Приміром, щотижня діти мають: чотири заняття з математики, викладанню фізкультури, української мови й літератури, а також курсу «Історія України» відводиться по 2 години.
Є у вихованців і факультативні заняття з креслення, інформатики, танців та пінг-понгу (настільний теніс). П'ятниця ж для них розвантажувальний день, - у розкладі стоять лише уроки праці.
Втім, багато уваги у загальноосвітній школі №55 приділяється і ритміці (розвиваючі заняття під музичний супровід). У закладі регулярно проводяться ранки приурочені всім святам (наприклад, зараз , діти вже розпочали підготовку до свята 8 Березня)».
Сьогодні «Промінець» налічує 103 вихованці. Заклад існує вже 10 років і влітку буде перший випуск десятого класу».
Кадри вирішують все
- Пані Вікторіє, поділіться наболілим...
- Фінансування, звісно ж, не вистачає для організації повноцінного навчального процесу, але від того, що ми просто будемо сидіти й жалітися на долю, нічого не зміниться. Тому вирішуємо всі питання по мірі їх виникнення. Брак підручників компенсуємо власним виданням книг. Копіюємо сторінки з підручника, обкладинку робимо з картону, і виявляється, все просто, - головне творчий підхід до розв'язання проблеми (копія від оригіналу майже не відрізняється - Авт.).
Вчителі з власної ініціативи постійно виготовляють наочні та роздаткові матеріали для полегшення навчального процесу, - педагог нашої школи просто не може прийти на урок непідготовленим, тому що в класі йому нічого буде робити.
- Розкажіть, будь ласка, про навчальний процес та педколектив вашої школи...
- Навчальний процес побудований послідовно від найпростішого до складного. Він полягає у застосуванні індивідуального корекційного диференційованого підходу до кожної дитини. Індивідуально-диференційований підхід базується на тому, що одній дитині вчитель дає простіше завдання, іншій - складніше, - все залежить від підготовки й можливостей дитини.
Всі наші педагоги, без винятку, креативно підходять до навчального процесу, - в «Промінці» існує школа педмайстерності. Творча група вчителів розробляє та впроваджує новітні методи роботи з учнями. Навіть сучасні програми, які застосовуються в масових школах педагоги адаптують під наших дітей.
Наприклад, у третьому класі вчаться «дослідники», позаяк діти спостерігають за розвитком рослин. Нещодавно кожен учень висадив до свого іменного горщику по квасолинці. Вихованці досліджували всі стадії розвитку рослин, - від цвітіння до появи стручків.
У навчальному класі «дослідників» росте багато живих квітів. Кожного дня чергуюча дитина їх поливає.
В «Промінці» проводиться багато відкритих уроків. Обмін досвідом здійснюється на тижнях педмайстерності. Якщо вчителі розроблюють певний методичний напрямок, - вони обов'язково діляться своїми досягненнями з колегами.
- В якому режимі працює школа?
- До початкової школи батьки приводять своїх дітей. Старші ж, приходять навчатися самостійно. Класоводи працюють з учнями за розкладом. Потім, о 12 годині, їх змінюють вчителі ГПД (групи подовженого дня) і виконують з вихованцями подальшу програму за розпорядком. Починаючи з третього класу, діти виконують домашні завдання (у підготовчому, першому та другому малюки їх не отримують). Обов'язково виходять на прогулянку, під час якої відбувається щоденна бесіда з вихованцями та ставляться певні природничі. експерименти. На свіжому повітрі проводиться народна або дидактична (розвиваюча) гра. Потім діти обідають. Опісля вчать уроки, а у вільний час зайняті в клубі за інтересами (грають в шашки, шахи або складають мозаїку).
Підготовчий, перший і другий клас у ГПД займається виконанням корекційних завдань. Тобто, дитина набуває саме того виду розвитку, якого вона найбільш потребує.
- Яка робота ведеться з вихованцями садочка?
- У дитячому садочку робота побудована наступним чином. З кожною із груп (а їх у «Промінці» дві) працює 2 вихователі (І та II зміни), вчитель-дефектолог та помічник вихователя. Вчитель-дефектолог здійснює всі види корекційних процесів, яких потребує дитина: насамперед, коригує поведінку дітей, їх мовлення, навчає грі та взаємодії з дітьми й дорослими.
Обов'язки помічника вихователя полягають у допомозі: вдягати-роздягати дітей, виводити їх на прогулянку та годувати.
Як у школі, так і у садочку, успіхи у навчанні дитини вимірюються добрим ставленням до неї. Наші вихованці дуже вразливі, - якщо між учнем та педагогом є «контакт», - дитина досить добре розвивається. В «Промінці» працюють люди з прекрасними особистісними якостями, - інші ж, просто надовго тут не затримуються.
Соціальний вакуум
Закінчити розповідь про школу при навчально-виховному комплексі «Промінець» хочу наступними словами пані Вікторії:
«На мою думку, такі навчальні заклади, як наш, дуже потрібні, тому що дітей із вадами розвитку, на жаль, з кожним роком стає все більше і більше...
Дитина з особливими потребами піддається навчанню по спеціальній програмі. Вихованці «Промінця» повністю проходять початкову школу і частково - середню (до дев'ятого класу). В десятому ж - здобувають спеціалізовану освіту.
Наші діти потребують особливої уваги.
Ви ж бачите, які вони щирі, добрі й відкриті (я мала можливість особисто переконатися в цьому - Авт).
Сьогоднішній соціум не готовий сприймати нормально людей із вадами розвитку... Насамперед, батьків та викладачів школи турбує питання подальшого працевлаштування дітей»...
Тетяна Леонова, тижневик «Чернігівщина» №7 (282)
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: дети, воспитатель, учитель, «Чернігівщина», Тетяна Леонова