Олександр Шпак зібрав колекцію з 60-ти мотоциклів, яка вціліла під час окупації Городнянщини
Цього літа а Тупичеві на Городнянщині мав з'явитися музей раритетної мототехніки. Відкрити його планував уродженець села 42-річний Олександр Шпак із Чернігова. Він зібрав колекцію зі 150 (!) мотоциклів, мопедів та велосипедів і звіз її в Тупичів. Проте плани зірвала війна. Уже першого ж дня повномасштабного вторгнення росі! село опинилося під окупацією. Наслухавшись про мародерство рашистів, Олександр подумки попрощався з колекцією. І коли з 'всувалося, що окупанти не вкрали жодного екземпляра, — заледве стримав сльози від радості.
- У Тупичеві нарадився й виріс. Там і досі мешкають мої батьки. Та й сам я ще донедавна працював на місцевому спиртозаводі. Але через війну він зупинився, теж довелося шукати іншу роботу. Завдяки попередньому досвіду мене взяли на посаду начальника спиртового цеху на Узинському цукровому комбінаті, що під Білою Церквою, - розказує про себе Олександр.
Захоплюватися мототехнікою він почав іще у дитинстві.
У батька був мотоцикл “Іж Планета-3”. Я його обожнював, крутив, перебирав, а згодом їздив на ньому гуляти в сусідні села. Потім була “Ява”, яка теж мені подобалась Коли ж пересів на автомобіль, то мотоцикли фактично відійшли на другий план. Хоча мрія зібрати колекцію двоколісних все одно жила в моїй підсвідомості. Бо мототехніка -це моя душа.
Втілювати давню мрію в життя Олександр почав минулої весни, коли в гаражі свого товариша випадково побачив мотоцикл “Іж Планета-2”.
- Я зразу ж загорівся бажанням купити його. Олегові цей мотоцикл дістався у спадок, і по суті був не потрібен. Тож він з легкістю погодився продати свого “Іжа”. Чесно кажучи, я сподівався, що всі запчастини в ньому будуть рідні. Однак, виявилось, що чимало з них неоригінальні — з інших мотоциклів. Тому я взявся реставрувати своє придбання. А тоді згадав, що в батьковому гаражі пилиться старенький “Іж-49”, якого я давним-давно купив і хотів відреставрувати, але руки ніяк не доходили. Із цих двох мотоциклів і почалася моя колекція.
З тих пір Олександр почав один за одним купувати двоколісні усюди, де тільки міг: у знайомих, друзів, односельців. Та більшість мототехніки підшукував в Інтернеті. Полюючи за раритетними екземплярами, він за рік об'їздив всю Україну.
Моя перша поїздка була в Слов’янськ, що на Донеччині — пригадує колекціонер. - Я вирішив купити собі ще одного “Іжа-49” — як донора запчастин для того, що вже мав. А коли приїхав, то дізнався, що в продавця є ще один мотоцикл — «Москва» другої половини 1940-х років Такі мотоцикли виробляли на німецьких верстатах заводу DKW, які в рахунок репарацій були вивезені до Радянського Союзу.
«Москва» вийшла невеликою серією і стала родоначальницею усім відомого «Мінська». Тому не купити цього мотоцикла я просто не міг. Вийшло так, що приїхав по одного, а повернувся з двома. “Іжа” господар віддав мені за 20 тисяч гривень, «Москву» - за 14. Взагалі ж знайти цікаву модель вкрай непросто, бо всюди рискають перекупники. Якщо трапляється щось гідне - треба купувати Не раз бувало таке, що я зривався з роботи і летів по покупку через пів країни. Та це коли модель дуже цінна. Здебільшого ж я намагався підгадати так, щоб за одну поїздку купити кілька мотоциклів чи мопедів. Рекордна поїздка — 2 200 кілометрів Тоді я проїхав 10 областей і придбав аж 6 нових екземплярів: 3 мопеди і 3 велосипеди. Додому повертався завантаженим під зав’язку бусиком.
Із самого початку Олександр вирішив, що в його колекції всі моделі матимуть лише оригінальну комплектацію Тому коли привозить новий екземпляр, то першим ділом знімає з нього нерідні деталі і займається пошуком оригінальних.
— Довести мотоцикл до паду часто обходиться навіть дорожче, ніж купити його. Наприклад, беру за 15 тисяч гривень і ще мінімум стільки ж витрачаю на те, щоб укомплектувати його рідними запчастинами. У старих мотоциклах рідкістю є оригінальні “стопи”, фари, сигнали в карболітовому корпусі. Річ у тім, що вони часто билися, а господарі, як правило, ставили заміну з інших моделей.
Нині в Олександра Шпака 60 мотоциклів і приблизно стільки ж мопедів. Решту колекції складають велосипеди. Дві третини всієї техніки — на ходу.
— Окрім різних моделей радянських «Восходів», «Мінськів» та Іжів у мене є й чимало раритетної іноземної мототехніки. Зокрема німецькі мотоцикли «Вандербург», «Вікторія», «Цундап», французький легкий мотоцикл «Мобілет», угорські мотоцикли «Панонія», чехословацькі «Яви» і «Чезети», угорські мопеди «Берва» та інші. Дуже хочеться поповнити колекцію ще й американським «Харлеєм», але коштує він дуже дорого. Наприклад, модель 1944 року продають аж за 25 тисяч доларів! А я з усієї своєї колекції найбільше виклав за німецький «Сімсон» 1960 року — дві тисячі доларів. У нього своєрідний мотор — «молот», який так називають за характерний звук. Якщо ж рахувати вартість мотоцикла з коштами, витраченими на його доукомплектування, то найдорожче мені обійшовся “Іж-350” - приблизно у дві з половиною тисячі доларів.
Найстаріший екземпляр в Олександрові колекції — німецький мотоцикл «Цундап» 1938 року. На таких під час Другої світової їздили військові вермахту.
— Його я привіз із Полтави. За раз розібрав, почав доукомплектовувати. Запчастини, ясна річ, знайти важко. Але мені пощастило натрапити на колесо в зборі, — показує. - А ось найсвіжіша модель у моїй колекції — мопед «Львів» 1997 року випуску Він дуже рідкісний, бо вийшов серією всього 400 штук незадовго до закриття Львівського мотозаводу. У мене є весь модельний ряд цього заводу, як і весь модельний ряд мопедів Ризького мотозаводу. Та в мототехніці цінуються не лише вік і рідкісність екземплярів, а й їхній стан. Наприклад, у мене є “Іж-56” 1959 року випуску з пробігом усього 4 тисячі кілометрів! Я мало не отетерів, коли мені його показали. Так ще й купив його фактично за копійки. Серед велосипедів у мене є як післявоєнні моделі, так і випущені в 1980-х: «Прогрес Б-110», «Спартак», «Супутник», «Спорт», «Старт-шосе» та інші. Особливе місце посідають мотовелосипеди. Є перший серійний радянський мотовелосипед В-901 Харківського велозаводу, кілька львівських “В-902” різних років випуску. Найцінніший у колекції німецький мотовелосипед «Діамант» 1944 року. Його я придбав за 600 доларів.
— Ви підраховували, скільки витратили грошей на колекцію?
За ці гроші можна було б купити хорошу квартиру з ремонтом. Дружина спочатку не сприймала серйозно мого захоплення, а коли кількість мототехніки перевалила за півтора десятка, то почала сваритися. Бо я витрачав сімейні заощадження. Аргументував тим, що це свого роду інвестиція, адже раритетні мотоцикли і мопеди з кожним роком лише зростають у ціні. З часом дружина таки змирилася.
Спершу всю мототехніку Олександр зберігав в окремому будиночку в Тупичеві. Коли ж колекція розрослася настільки, що перестала в ньому поміщатися, надумав відкрити музей у селі.
Для музею я вирішив придбати будівлю колишнього магазину площею 400 квадратних метрів. Голова громади і депутати дали добро й навіть дозволили зразу перевезти туди мототехніку. Перед повно-
масштабним вторгненням росіян я перетягнув у магазин десь четверту частину колекції (здебільшого мотоцикли, які займають багато місця) і почав оформляти документи.
Та через війну не встиг. Також через напад росії так і не вийшов в ефір сюжет телеканалу «1+1» про мою колекцію, який столичні журналісти зняли 23 лютого...
Коли почалося російське вторгнення, Олександр вивіз дружину Наталію і дітей (10-річного Андрія та 8-річного Сергія) до рідних у Березну на Менщині, а сам повернувся в Чернігів і став волонтерити, займався тим, що вивозив цивільних із міста, доправляв продукти, допомагав бійцям тероборони.
- Наприкінці березня зв’язок із Тупичевом обірвався, тож я не знав, що з колекцією. Переживав. А коли 4 квітня приїхав у село і побачив, що все на місці, то мало не заплакав від радості. Люди розказували, що росгвардійці ходили селом, заглядали у вікна магазину, де стоять мотоцикли, але нічого не взяли Просто нонсенс якийсь.
Нових мотоциклів, мопедів чи велосипедів для своєї колекції Олександр поки що не купує. По-перше, усі гроші йдуть на відновлення їхнього будинку в Чернігові, який сильно постраждав від бойових дій. По-друге, бусик, яким Сашко перевозив мототехніку, знищило вибуховою хвилею.
— Зараз я можу дозволити собі купити хіба що якісь запчастини для мототехніки. І потроху займаюся її ремонтом, — зізнається Олександр.
- Та від ідеї з музеєм я не відмовився. Хай тільки війна закінчиться, тоді й відкриємось. І музей цей буде інтерактивний - щоб кожен охочий зміг покататися.
Джерело: газета “Гарт” від 01.09.2022, Олексій ПРИЩЕПА
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.