Сторінки музичної освіти Чернігівщини
Характерні риси сімейного музичного виховання на Чернігівщині у другій половині XIX ст.
Розглядаючи зміст сімейних музичних вечорів, водночас вкажемо на те, що виконавський репертуар - найбільш суттєва, з нашої точки зору, складова частина в характеристиці змісту як музичних вечорів, так і музичного життя регіону в цілому. З цією метою підкреслимо окремі смислові ознаки репертуару:
1. Музичний репертуар, як всяке мистецьке явище, містить у собі певну об'єктивну інформацію, яка безпосередньо або побіжно надає можливість щодо аналізу окремих аспектів культури як в цілому так і в її окремих проявах. (Наприклад, дослідження репертуару під кутом певних особливостей функціонування музики в конкретно-історичному середовищі, дозволяє з'ясувати не лише стан загальної музичної культури регіону в цей період, але й розвиток професіональної музичної освіти зокрема).
2. Відомо також, що репертуар - важливе джерело пізнання конкретних шляхів формування культурно-мистецького середовища регіону, з'ясування географії музичних впливів та особливостей функціонування мистецтва (в даному випадку музичного) в загальній соціокультурній структурі суспільства.
3. Репертуар також яскраво характеризує професіональні риси місцевих творчих сил, що дозволяє більш точно визначати не лише стан суто профісіональної (музичної) культури, але й структуру та види виконавських колективів, спрямованість естетичних уподобань суспільства. Виходячи з об'ємного характеру проблем виконавського репертуару додамо також, що критерієм оцінки останнього, з нашої точки зору, повинні бути наступні якості:
1) різноманітність музичних творів за формою, тематикою та засобами музичної виразності;
2) рівень охоплення музичної спадщини з урахуванням її різних ракурсів:
а) національного,
б) жанрово-тематичного, в)ідейно-морального,
г) художньої досконалості;
3) включення до концертних програм творів сучасних композиторів. Враховуючи також пріоритетність репертуару щодо розкриття змісту сімейних музичних вечорів вважаємо за доцільне провести його класифікацію за наступною схемою:
1) Найбільш вживані музичні твори розділимо на дів групи.
До першої групи (умовно позначимо її, як репертуар групи А) віднесемо твори зарубіжних європейських композиторів.
До другої групи (далі репертуар групи Б) - твори російської та української музики.
З цією метою наведемо таблицю, в якій покажемо найбільш вживані музичні твори з репертуару сімейних музичних вечорів на Чернігівщині другої половини XIX ст.