Сторінки музичної освіти Чернігівщини
Сторінки музичної освіти Чернігівщини
Вступ
Наша держава Україна має давні традиції професіональної музичної освіти. Вже за часів Київської Русі музичне мистецтво відігравало активну роль в житті суспільства і розвивалося нарівні з іншими видами духовної діяльності: красним письменством, малярством, зодчеством. Глибокий вплив на формування професіональних засад музичної освіти в Україні здійснювали братські школи, колегіуми. Одним з видатних організаторів музичної освіти в XVII ст. був Лазар Баранович. Саме він, перебуваючи на посаді ректора Києво-Могилянської колегії (академії), у 50-х роках XVII ст. організував хорову школу.
У XVIII ст. в Україні виникають перші спеціалізовані дитячі музичні школи. Найбільш відомою стала діяльність "Школи співу та інструментальної музики", яка існувала в Глухові.
Нового якісного рівня сягає музична освіта в Україні з другої половини XIX ст. Цьому сприяла діяльність Російського музичного товариства, яке прагнуло поширювати кращий світовий досвід музичної культури та освіти. При регіональних відділеннях РМТ виникали музично-освітні заклади, які ставали головною ланкою у підготовці місцевих музичних кадрів. Приміром, перші музичні школи та музичні училища виникають в Києві (1868, 1883), Харкові (1873, 1883), Одесі (1886, 1897) і інших містах. Перше музичне училище в Чернігові з'явилося в 1904 році. Його поява стала поворотною віхою в розвитку музичної освіти на Чернігівщині. По-перше, училище діяло на основі учбової програми, затвердженої в Санкт-Петербурзькій консерваторії на той час одного з світових центрів музичної освіти та музично-педагогічної думки. По-друге, перше Чернігівське музичне училище об'єднало навколо себе кращі музично-педагогічні сили, що сприяло повній концентрації зусиль, спрямованих на вдосконалення музично-педагогічного процесу. По-третє, весь наступний розвиток музично-педагогічної освіти Чернігівщини спирався на той досвід, який накопичився в викладацькому колективі першого Чернігівського музичного училища.
В нових історичних умовах сьогодення ми маємо підстави для констатації того факту, що серед успіхів і проблем музичної освіти в регіоні вона є стабільною та конкурентноздатною серед інших сфер професіональної освіти.
Сподіваємося, що більш детальний розгляд окремих фрагментів історії музично-освітньої діяльності на Чернігівщині сприятиме актуалізації концептуальних засад регіонально-локальних реформацій в інтересах її подальшого розвитку.