На травневі свята Чернігів був не такий людний як завжди, багато його мешканців поїхало за місто, кількість покупців в супермаркетах відповідно зменшилась, що послабило пильність і увагу персоналу деяких магазинів. Але нам було не до свят – 1 травня відбулась журналістська перевірка 5 супермаркетів міста на наявність прострочених продуктів, порушень у їх маркуванні або зберіганні: «ЕКО-Маркет» (вул. 1 Травня, 163), економ-магазин «Квартал» (вул. Рокосовського, 26), супермаркет «Седам» (вул. Космонавтів, 2-А), супермаркет «Чекос» (Проспект Перемоги, 137), Супермаркет «АТБ» (вул. Примакова, 10).
«ЕКО-Маркет» (вул. Першого Травня, 163)
Перевірка цього магазину – була досить напружена, і найскладніша. «Трофеї» почали знаходитися з першого ж кроку до торгової зали. У відділі свіжих овочів та фруктів лежали підгнивші помідори і виноград, на яких дата кінцевої реалізації, проставлена магазином ще не закінчилась, але до споживання вони вже були не придатні. Інжир ТМ «АRIA» з середини був весь поточенный червяками, а на зовні упаковки красувалася сплетена їми павутина. Даний продукт був також не прострочений, але через не герметичність упаковки товар втратив свою споживчу цінність і став непридатним до споживання.
Запліснявілий редис з обрізаними і підгнившими боками продавався без зазначення дати пакування та кінцевого терміну по зниженій ціні.
Гнилі шампіньйони, термін зберігання яких минув, були дбайливо викладені на край полиці і стояли першими в рядку, за ними працівники розмістили вже свіжі грибочки. Продавчиня, що стояла біля вагових грибів «вішанок» весело посміювалась з колегою над їх великим розміром і приміряла їх до своїх вушок. Помітивши мою посмішку вона знітилася – поклала їх на місце: «А это мы ушки примеряем» - виправдовуючись сказала вона, а її коллега запропонувала придбати грибочки до вечері.
У відділі молочних продуктів та сирів знову лежав прострочений ковбасний сир «Славія», який під час попередньої ревізії ми знайшли також простроченим в іншому магазині торгової мережі «Еко-Маркет». Якщо сир данного виробника не користується попитом у населення, то може його варто взагалі не замовляти для реалізації?
Простроченими в данному відділі також виявилися питний полуничний йогурт «Простоквашино» з граничною датою споживання 1 травня, і вагове желе, яке було виготовлено 01.05.12 р. о 08.20 з терміном зберігання 24 години. Тобто 02.05.12 р (день проведення ревізії) до 08.20 желе мали прибрати з прилавку, але не прибрали.
Окрім всього, маркування магазину, яке було приклеєно поруч з маркуванням виробника на сирах та рибі не було ідентичним. Кінцева дата споживання на маркуванні магазину була більшою за дату виробника, подекуди маркування здиралося і клеїлося повторно.
В кондитерському відділі на вітрині стояли запаковані апетитні торти власного виробництва, але на жодному з них не було зазначено дати виготовлення і кінцевої дати споживання, наклейки містили лише штрих-код. На питання про їх свіжість, продавець Казнадій Валентина відповіла, що торти привезли вчора. Але слова - це не маркування і не документ.
Через те, що кошик був повний, і носити його було важко, ревізію довелося закінчити вже через 15 хвилин після її початку (Хоча в деяких суперкармаркетах через 30-60 хвилин неможливо знайти видимих порушень)
Всі зібрані товари було показано адміністратору магазину Оксані Петрівні, яка намагалась відстояти його «честь». Про маркування, клеєне повторно, вона відповіла, що бувають випадки, коли текст затирається, або пошкоджується, і тому його клеять повторно. А кінцева дата споживання на ньому не відповідає даті виробника через те, що в «ЕКО-Маркеті» буцімто не налаштована програма на вагах, яка формує ці етикетки.
Трохи смішно звучить така відповідь, адже ваги чомусь жодного разу «не помилилися» в інший бік, вони лише збільшують термін зберігання продуктів.
Для допомоги у розмові було викликано завідувача торгової групи Катерину Іванівну, яка перевірила журналістське посвідчення і сказала, що я не мала права заходити в магазин! Також висловила своє невдоволення, що ми не попередили про проведення ревізії, бо навіть санстанція попереджає магазин за декілька днів, щоб персонал мав змогу все передивитися. Але ж перевіряти товар потрібно не лише заради ревізії в певні дні, а й щодня для збереження здоров’я своїх покупців. Далі від розпачу адміністратор з криками накинулась на охоронців, що «пропустили» і не помітили журналіста.
Вони дивилися на мене і не розуміли що робити: чи затримати чи відпустити, тому мені не залишалось нічого іншого, як в буквальному сенсі виразу «накивати п’ятами».
Економ-магазин «Квартал» (вул. Рокосовського, 26)
На полицях магазину і в вітринах з продуктами панував порядок. Всі перевірені продукти були свіжі, з повним маркуванням, торти ТМ «Золотий ключик» були з датою виготовлення, що звичайно дуже приємно – адже не дарма з цього приводу ми зверталися до інспекції з питань захисту прав споживачів. Але декілька недоліків в магазині все-ж таки мали місце. Підгнивші банани і апельсини продавались зі знижкою 30%-50%:
Охолоджені стейки сьомги, запаковані 10.04.2012 і дійсні для продажу до 13.04.12 р., були викладені в морозильну камеру до свіжомороженої риби, незважаючи на те, що вони вже майже як 3 тижні прострочені. Мабуть персонал надіявся, що ніхто не помітить їх пожовтілого і підсохлого вигляду. Захисна плівка на упаковках була продерта, риба немала ані товарного ані естетичного вигляду.
Супермаркет «Седам» (вул. Космонавтів, 2-А)
«Седам» цього разу, міг би похвалитися бездоганною репутацією, але підвела гнила капуста «броколі» і відсутність кінцевого терміну зберігання на маркуванні, яке наносить магазин на вагові товари. Всі зауваження адміністратор магазину вислухала чемно і погодилася з ними.
Найкращими і без порушень виявились супермаркет «Чекос» (Проспект Перемоги, 137), та супермаркет «АТБ» (вул. Примакова, 10). Всі продукти в цих магазинах були свіжі, з повним маркуванням, з дотриманням умов зберігання.
Сподобалось, що в супермаркеті «Чекос» вагові сосиски та сардельки в холодильній вітрині знаходяться в упаковках виробника, і їх дата виготовлення візуально доступна покупцю. Невеличкий мінус магазину – ціни в супермаркеті дещо вищі, ніж у інших.
«АТБ» порадував знижками в 25%-30% на товари, в яких наближається кінцевий термін реалізації, у всіх відділах магазину відчувалось дбайливе ставлення до роботи персоналу.
Виявляється, працювати без хитрощів, і порушень супермаркети можуть, два останні магазини це доводять. Невже жадібність від продажу непридатного товару може бути важливішою за здоров’я покупців? Сподіваємося, що прийде час, коли проводити такі журналістські ревізії супермаркетів не буде сенсу, бо всі магазини будуть якісно обслуговувати своїх покупців. А поки цього ще немає – ми скоро знову прийдемо до Вас!
Матеріали по темі:
Журналистская ревизия черниговских супермаркетов
Журналистская ревизия черниговских супермаркетов №2
Ольга Кунтиш
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.