Будь-які недоліки мовлення можна виправити!
Четверг, 10 Марта 2011 11:55 | Просмотров: 4483
http://vid.cn.ua
Будь-які недоліки мовлення можна виправити!
Сьогодні в місті успішно
працює 69 груп для дітей з різними вадами у дитсадочках, 23 класи педагогічної корекції в школах, 74 педагоги-логопеди. І більшість із них — учні
Ольги Вашко.
Коли на початку 1970-х вона, випускниця факультету дефектології Київського педінституту, приїхала до Чернігова, тут ніхто не знав нічогісінько ані про її спеціальність, ані взагалі про спеціальну систему освіти для дітей з особливими потребами. Ользі Миколаївні довелося будувати все з нуля: по крихтах збирати інформацію, формувати методичну базу, переконувати міський відділ освіти, готувати фахівців. Відтоді минуло 40 років. І Ольга Вашко може сміливо сказати, що життя пройшло недарма.
Чернігів — на передовій
— Нам є чим пишатися. У Чернігові сильна система спеціальної освіти, потужна методична та матеріальна бази. Ми в цих питаннях — на передовій: застосовуємо новітні методики, комп’ютерні технології для навчання дітей з особливими потребами та їх соціалізації. Словом, на місці не сидимо. Зараз розробляються проекти інклюзивної освіти, за якої дітки з певними особливими потребами будуть навчатися у звичайних класах. Звичайно, все це можливо тільки завдяки підтримці управління освіти та особисто його керівника, — каже Ольга Вашко.
Так само на місці не сидить і вона сама. Сьогодні їй вже 70 (!), але вона й досі активно працює. Не тільки на громадських засадах очолює медико-педагогічну консультацію, але й сама займається з дітьми з певними вадами мовлення.
Консультуйтеся з 3-х років.
— З якого віку слід починати хвилюватися про неправильну вимову дитини? Коли час звертатися до спеціаліста?
— Ми дуже багато уваги приділяємо ранній діагностиці. Всі діти, які відвідують дитсадочки, обстежуються кожного року в січні, починаючи з трирічного віку. Ці діти у нас на контролі. Тому, коли в березні починає роботу медико-педагогічна консультація, котра рекомендує віддати малечу до тієї чи іншої групи або класу, ми вже знаємо, на кого нам треба в першу чергу звернути увагу і кого направити до спеціалізованих класів і груп.
— Безумовно, неприємно визнавати, що у твоєї дитини проблеми. Як батьки реагують на таке направлення?
— Звичайно, не всі батьки сприймають таку рекомендацію адекватно. Вони лякаються, нервують, сердяться, що це ми якось обмовляємо їхню дитину, кажучи, що у неї є проблеми. Але ж мами і тати повинні розуміти, що чим раніше ми надамо дитині допомогу, тим краще для неї самої, тим швидше можна буде подолати якісь вади малечі. Адже вже в шість років дитина йде до школи. І всі недоліки в розвитку, мовленні будуть знижувати її успішність у навчанні.
— Якщо дитина не відвідує садочок, куди батьки можуть звернутися за консультацією?
— У нас працюють спеціальні консультативні пункти в садочку № 23 по вул. Шевченка, 187 (тел. 3-16-95) та у спеціальній школі для дітей із вадами слуху по вул. П’ятницькій, 69 А (тел. 72-70-63). Вся допомога фахівців там безкоштовна.
Починати працювати з пелюшок
— Що має насторожити і наштовхнути на думку про те, що у малого, можливо, не все гаразд?
— Звичайно, насторожувати мають недоліки в мовленні, те, що дитина неправильно орієнтується в навколишньому світі, не може узагальнювати, описувати предмети, називати їх.
— Чим можуть батьки допомогти самостійно? І коли варто починати працювати з дитиною, щоб у неї формувалася правильна вимова?
— Працювати треба від самого народження! По-перше, одна з розповсюджених причин формування вад мовлення у дитини — це сюсюкання, часто аж до школи сюсюкають. Малюк має отримувати правильні зразки мовлення, інакше він ніяк не навчиться говорити як слід. По-друге, нащадкам треба приділяти час: читати, розказувати, вчити описувати, розпізнавати і порівнювати предмети, показувати різні малюнки. Зараз дуже багато різних ігор, різнокольорових яскравих книжок і посібників, що допомагають розвивати дитину вдома. Треба всім цим користуватися!
Після спецкласу «вовчий квиток» не дають
— Які проблеми сьогодні зустрічаються найчастіше?
— Дуже розповсюджена сьогодні вада — затримка психічного розвитку, тобто дитина відстає від своїх ровесників на рік-півтора. Причин може бути багато. І несприятлива обстановка в родині, і стреси, і спадковість, і просто педагогічна занедбаність. Тому дитина шести-семи років просто не готова до навчання в школі. Тоді за результатами щорічних оглядів медико-педагогічна комісія направляє таких дітей у спеціалізовані класи інтенсивної педагогічної корекції. У таких класах 10-12 дітей. І за рахунок того, що їх так мало, вчитель має можливість допомогти кожному індивідуально подолати ці тимчасові труднощі.
— Чи не відобразиться навчання дитини в такому спеціалізованому класі на її подальшій долі? Чи не отримає вона після цього «вовчий квиток»?
— Боятися зовсім нічого. Як правило, якщо це дійсно затримка психічного розвитку, а не щось серйозніше, за чотири роки початкової школи діти долають ці проблеми. І в п’ятий клас ідуть вже разом з усіма. Ніде, ні в яких документах немає ніяких особливих позначок для учнів цих класів. Це те, що долається завдяки роботі фахівців. До того ж це — звичайні класи: «А», «Б» чи «В», наприклад, у звичайних загальноосвітніх школах №№ 5, 19, 24, 30 та 33.
— Чи варто сприймати направлення до спеціальних класів чи груп як вирок?
— Боже збав! Я хочу наголосити, що кожну ваду можна подолати! Але для цього треба вчасно звернутися до спеціаліста. У першу чергу логопеда та дитячого психолога. Якщо вони вважатимуть за потрібне, то направлять і до інших фахівців. У нашій роботі часто буває, що необхідна допомога, наприклад, психоневролога. Іноді дітям із затримкою мовного розвитку потрібне ще й медикаментозне лікування, щоб прискорити процес формування комунікативних здібностей. Або, скажімо, дитина не може правильно вимовляти звуки, тому що у неї просто коротка уздечка (під язиком). Тоді необхідне оперативне втручання.
Заїкування може вилікувати і дорослий
— Доволі часто зустрічається сьогодні заїкування. Чому воно виникає у дітей і наскільки важко його подолати?
— Причин може бути багато — стресові ситуації, захворювання з високою температурою, легкозбуджувана нервова система, неправильні зразки мови, коли заїкуються батьки. За інструкцією, дітей із заїкуванням ми направляємо до спеціальних груп ще з двох років, коли з рештою вад — із трьох. Ці дітки навчаються за тією ж програмою, але за спеціальною методикою, у спеціальних режимах. Наприклад, у групі — режим мовчання. Тобто у дітей обмежують усне мовлення. Це ж радимо і батькам, а ще — створити спокійну обстановку вдома. Як правило, діти йдуть до школи вже зі здоровим мовленням.
— А чи можна позбутися цього недоліку дорослій людині?
— Звичайно, як і з кожною проблемою — чим раніше почати, тим швидше і легше можна досягнути ефекту. Але й дорослий може подолати цю ваду, було б бажання. У мене було кілька випадків, коли батьки приводили дітей на заняття і самі страждали заїкуванням. Дехто погоджувався попрацювати і над власною вимовою — допомагало.
— Якщо у дитини проблеми з мовленням, у нас часто кажуть: переросте, виговориться…
— Така думка дуже розповсюджена серед батьків. І вона абсолютно помилкова! Дитина не може перерости розлади мовлення без сторонньої допомоги. Завжди варто звертатися за порадою до фахівців!
Ольга Чижова, тижневик «Чернігівські відомості» №114
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.