Хто з дівчаток у дитинстві не мріяв у красивих костюмах виступати на сцені? Рухатися під музику, відчувати себе великою танцівницею і як нагороду — отримувати оплески глядачів. А ввечері, напередодні виступу, разом із мамою чи бабусею готувати костюм — прасувати, підшивати, перевіряти на ньому застібки, прикраси. Адже все повинно бути досконалим. Ці хвилювання неабиякі! У більшості з роками це минає, залишаються навички, відчуття музики і ритму... та ще — чудові спогади! Для одиниць танці стають роботою всього життя. У Талалаївці та і за її межами багатьом відома хореограф Ліна Ілляшенко. Відома не тільки тим, що вона вміє танцювати сама, а і тим, що вміє навчити цьому мистецтву дітей. А недавно дитячий танцювальний колектив, який вона колись створила і яким керує, отримав почесне звання зразкового! Про захоплення, яке стало професією, про талановитих дітей та інше ведемо розмову з Ліною Володимирівною.
— Вже одинадцятий рік працюю хореографом, з них сьомий — керівником хореографічного колективу «Імпульс» Центру ДЮТ, — розповідає Ліна. — Закінчила Ніжинське училище культури і мистецтв ім. Марії Заньковецької (нині — фаховий коледж культури і мистецтв). освітній ступінь бакалавра отримала, навчаючись у Національній академії керівних кадрів культури і мистецтва (м. Київ). Вищу освіту за спеціальністю вчитель хореографії і художньої культури здобула у Національному педагогічному університеті ім. Драгоманова.
— Коли зрозуміла, що танці — це Твоє? — запитую Ліну Володимирівну.
— Ще у школі, десь у старших класах. Цікаво було повторювати танцювальні рухи, переглядати відео, особливо подобалися мені східні танці. Мої батьки-педагоги Володимир Миколайович і Світлана Василівна підтримували моє захоплення, мама придумувала костюми, давала поради, допомагала вивчати танець. Перші виступи були саме в школі. Після дев'ятого класу я вирішила вступати до училища культури, але не мала відповідної підготовки, отож, готуючись до вступу, займалася з хореографом у Прилуках, куди мене возила мама. Перший виступ на сцені районного будинку культури — це концерт до 8 Березня 2009 року, мій «Східний танець».
— Ваше дітище — тепер уже «Зразковий художній колектив «Імпульс». Діти, займаючись із вчителем, отримують танцювальні навички, а ще — вони зайняті, отож менше часу на різні пригоди.
— Так. Навчанням танців у цьому колективі охоплено 90 дітей. Це 4 групи: підготовча, молодша, середня і старша. у підготовчій групі дітки займаються вже із 3,5 років, а в старшій — 10 - 11-класники. Приходять на заняття і наші випускники, тепер уже студенти вишів — Богдан Діденко, В'ячеслав Бабенко, Сергій Титух, Руслана Ступак.
Наш перший виступ «Імпульсу» за межами району, у 2018 році на Всеукраїнському фестивалі-конкурсі «Розмаїті самоцвіти», що відбувся у Львові в палаці культури ім. Г Хоткевича, де старша група з танцем «Маруся» зайняла третє місце. учасники цього фестивалю — переважно народні, зразкові хореографічні колективи з усієї України, а ми — звичайний дитячий колектив, без звань і відзнак. Та виступили гідно, показали себе. у нас завжди дуже сильна підтримка батьків. Драйв відчули всі.
— Крім майстерності, дуже важливо мати і сценічні костюми, хто ними займається?
— Сценічні костюми вибираємо з батьками. Раніше шили у майстрів, зараз замовляємо готові через Інтернет. Сьогодні український стилізований костюм — це таке розмаїття, така краса! Іноді я сама уявляю, яким повинен бути костюм, яке поєднання кольорів, чим прикрасити. Тоді обговорюємо з батьками (у нас є своя група у Вайбер) всі тонкощі костюма: колір, допоміжні атрибути, головні убори, надаємо перевагу яскравим, оригінальним. Мабуть, багато хто бачив танець «Соняшники», головні убори для дівчаток у вигляді соняшників зробила моя мама. Поки що користуємося тими костюмами, що вже є. Іноді костюми для виступів беремо у Великобубнівській дитячій музичні школі, де працюю викладачем хореографії.
— Який виступ найбільше запам’ятався?
— Особливо запам'ятався виступ старшої групи на Міжнародному фестивалі-конкурсі творчості «Профест» у 2019 році в Києві. головою журі був відомий український хореограф Григорій Миколайович Чапкіс. Навіть фото з ним на пам'ять залишилося!
— Як виникає ідея танцю?
— Відштовхуюся від тематики, події. А буває — почую музику й уявляю собі картину танцю, і навіть знаю, які діти будуть його виконувати. Коли вже є ідея танцю, то, готуючись до уроку, сама відпрацюю всі рухи, комбінації, а вже тоді подаю його дітям. Часто вибір танцю роблять діти. Даю послухати музику, і діти самі починають рухатись. Бачу, що певні елементи підходять під цю композицію, отже, діти відчули душу музики. Старша група сама вже підшукує собі танцювальні комбінації. Легких танців не буває, бо танець — це велика самовіддача. Багатогодинні репетиції, підготовка сценічних костюмів, настрій перед виступом, хвилювання і нарешті сцена — все це проходить через серце кожного. Дещо важчі стилізовані народні танці, в яких поєднується сучасна обробка і виконання обов'язкових елементів, вправ даного танцю. Також практикую поєднання груп гуртківців, коли всі діти беруть участь у масових номерах.
— Який танець мрієте поставити?
— Танець, де танцюють лише хлопці! Ми зараз працюємо зі старшою групою над танцем «Нумо, козаки!». Найближчим часом глядачі зможуть його побачити й оцінити.
— Що найважче в роботі вчителя хореографії? Знаю особистостей, які мають освіту хореографа і чудово танцюють на сцені, але терпіння і вміння навчити танцювати інших є не у кожного.
— Це справді не просто. Правильно подати дітям матеріал, підготовлені композиції, щоб усе було синхронно з музикою. Щоб діти відчували специфіку даного танцю, його ритм, його тему. А найважливіше — щоб діти чули свого вчителя.
Дуже важкі хвилини очікування за сценою: як для мене, так і для дітей. Заспокоюю їх, підбадьорюю і запевняю, що вони найкращі, а старші вже навпаки — заспокоюють мене. Виступ — це свято, це неймовірні емоції всіх: дітей, батьків і мої. до речі, завжди дивимося виступи інших хореографічних колективів, обговорюємо плюси і допущені помилки, костюми. до своїх виступів ставимося самокритично. Адже не все завжди виходить ідеально.
Зараз через війну не виступаємо на сцені вдосталь. А бажання є. Ми з дітьми особливо цінуємо благодійні концерти для підтримки ЗСУ Це наша маленька, але так значима допомога. Влітку діти з батьками допомагали збирати гуманітарну допомогу для херсонців. Недавно виступали з благодійним концертом у Плугатарській школі, зібрані кошти перерахували на волонтерський рахунок. Також взяли участь у благодійному концерті до Дня волонтера і Дня ЗСУ.
— Як відпочиваєте від роботи?
— У час війни якось не думається про відпочинок. Намагаюся завантажити себе роботою. Багато часу проводжу з дітьми на репетиціях і вдома часто думаю про роботу. Це рятує від тривожних думок. Інколи зустрічаюся з друзями. А взагалі відпочинок для мене — це частіше бути удвох із чоловіком. Обоє любимо музику. Він з розумінням ставиться до моєї роботи, підтримує мене.
До війни ми з моїми вихованцями були активними учасниками різноманітних фестивалів творчості, побували у Прилуках, Бахмачі, Ромнах, Сергіївці (Одеська область), Чернігові, Сумах, Харкові, Львові, Києві. Отримували призові місця, нагороди, відзнаки, премії, що, звичайно, стимулювало. І обов'язково у цих містах — екскурсії, розважальні прогулянки для дітей. Згадуємо і мріємо, де побуваємо після нашої Перемоги.
А сьогодні посильно робимо те, що можемо, аби підтримати наших воїнів.
Джерело: газета “Трибуна Хлібороба”, Інна Половко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: хореограф, Ілляшенко, Талалаївка