Валентина Стельмах виробляє ляльки-мотанки. Жінка має золоті руки і вважає, що своє вміння шити отримала у спадок від батька.
Народилась у 1961 році в селі Лави у багатодітній родині. Вона наймолодша серед семи дітей. Життя не балувало. Валентина Петрівна каже, що до війни жила, як у казці «12 місяців» в порівнянні з радянськими часами.
Сім’я велика, дітей би тільки прогодувати - пряників, цукерок й інших солодощів не смакували. Якби дітей усіх узути і одягти. Батько Петро Пилипович з війни повернувся з інвалідністю, поранення в руку. Одна рука в нього не згиналася і тому багато лягало на дитячі плечі. Тримали господарство, городи, робили всі тяжко. Хоч одна рука у батька майже не працювала, та вдома сідав за швейну машинку і шив одяг не тільки для родини, а й для людей. Картузи шестиклинки, штани галіфе, спідниці. До речі, дід Валентини Петрівни також шив людям. Якось одна жінка дала байкову тканину рожевого кольору з цікавим візерунком у пальмах. Батько для сестри з неї пошив штани. Тканина сподобалась так, що коли викроював, то одна колоша виявилась трохи ширшою. Стало шкода відрізати. Ту рожеву обновку сестра згадує і досі. Йде в школу, а вітер розвиває на худеньких ногах широкі штанини. А якось батько пошив пальто-сачок, як тоді називали. Та так набив його для тепла ватою, що рукава майже не згинались. Ходити в ньому виявилось незручно. Але одного разу саме це пальто врятувало сестрі життя. Діти взимку катались на ковзанах на льоду. Під сестрою провалився лід. Рукава, які не згинались, не дали піти під воду. Адже сестра так і залишилась в льодяній воді. Діти негайно побігли до мами гукати на поміч. Та прибігла і витягла доньку з ополонки. Дома відігріли та напоїли гарячим чаєм. А ще Валентина Петрівна згадує, як усі діти в родині в школу ходили у кирзових чоботях. У батька пенсія 36 карбованців, мамина - 12. І невеличка зарплата батька. А разом отримували до ста рублів. А щодня купували по 6 буханок хліба. На решту ледь вистачало. А чоботи такі коштували найдешевше.
Уявіть як ми ходили в них. У нас ноги дитячі, маленькі розміри, а чоботи дорослі. Тільки й шлигали в них. Я тоді дитиною мало що розуміла. В школі вчителі казали, що церква це погано і бога нема. Я додому прийшла і кажу бабі, що Бога нема, а баба мене бах по губах. «Цить, не можна так казати, це великий гріх». А я все думаю, як це - в школі нема, а дома є. Хоча перша вчителька тихцем ходила до нас на Паску розговлятися. Тоді в селі світло вимикали в 10 вечора і до 6 ранку електрики не давали. Мама вишиває і співає поки видно, а тоді в темряві розмовляємо. Якось кажу вдома, що нас в Хатинь повезуть на екскурсію, там 149 жителів розстріляли. А батько каже: «Коли палили Корюківку, в ній згоріло 6 700 людей. Таке зарево було 3 ночі, що і в Лавах було видно. Та про це комуняки мовчать». Батька, як учасника бойових дій і живого свідка часто запрошували до школи, щоб розказав дітям про війну, але він завжди відмовлявся. «Правди не можу сказати, а брехати не вмію», - так казав вдома. Тринадцятирічним пережив голодомор-33-го. І добре знав, що його створила саме влада, яка вигребла в людей все до останньої зернини. Про це теж часто розказував довгими вечорами. Під час війни мамина сестра Ольга та брат Федір потрапили в Німеччину. Там молода українська дівчина зустріла француза і вони покохали одне одного. Федір після визволення повернувся до України, а Ольга з нареченим поїхала до Франції, де вони одружились. Мама так ніколи більше не обійняла сестричку, адже та до рідної домівки так і не приїхала. Листи писала, фотокартки висилала, а ми не могли надивитися на свою тітку: який на ній був одяг! Шуба каракулева, діти вдягнуті, вона виглядала, як справжня француженка - тендітна, з зачіскою. Нам слала посилки. Мама в подарунок від неї отримала шерстяну хустку. На той час в нас таких і близько не було. Французький подарунок тоді сприймався ого-ого! Ця хустка збереглась і до цього часу. Сестра Ольга, що живе в Лавах, все життя її проносила. Та одного разу до нас прийшли з органів і сказали батькам, щоб написали сестрі, щоб вона більше нічого не присилала, мовляв у радянському союзі все є. Натякнули так, що з того часу посилок від тітки більше не надходило. Саме через режим вона жодного разу так і не приїхала, боялась, що її прирівняють до зрадниці. Та є і щасливі згадки.
Батько працював у колгоспі і підвозив пальне до тракторів, машин. Він їздив конем до Сосниці на заправку і нас, дітей, частенько брав з собою. Пам’ятаю, як виїдемо з села, батько накосить трави на дорозі, кине її на воза біля діжок, а ми зверху на траву. Віз увесь пропах мастилами, ну і що, що бруд і смерділо, то було не важливо, головне, що ми брали з дому десяток яєць, які продавали за 69 копійок, а на ці гроші батько купував нам морозиво по 15 копійок кожному по пачці. Ото було щастя! Школу закінчила, але через бідність вчитись не пішла. Влаштувалась на швейну фабрику швачкою та могла пошити собі що завгодно. Кроїти навчилась сама собі. Моя подруга запропонувала мені перейти з фабрики до побуткомбінату. Я пішла туди, попросила, щоб дали направлення навчатись на закрійника. А директор і каже: «Приходь завтра, покажеш, що вмієш», Я з дому взяла тканину і за день викроїла плаття і зшила його. Директор здивувався як вміло і швидко я впоралась і дав направлення. На швейній фабриці мене не захотіли відпускати і сказали, якщо поїду вчитись і не вийду на роботу, то мене звільнять за статтею через прогули. Я знову пішла до директора побуткомбінату, а той заспокоїв: «Не біда, ми тобі нову трудову книжку випишем». І мене таки звільнили по статті, але це вже було не важливо. Я вивчилася на закрійника і працювала у своїй стихії. Спочатку роботу надали в Лавах. В селі на той час існував побуткомбінат, де працювало 6 робітників. На ледь встигали із замовленнями. В магазині черги, дефіцит товарів. Ми шили бурки, куфайки, одяг. А тоді я зустріла чоловіка і закрутилось кохання. Тільки щастя з ним не знайшла.
Ми зустрічалися. Він з Сосниці їздив до нас. А ось до себе додому ніколи не запрошував. А тоді Бог послав нам дитину. Тільки так сталось, що через деякі обставини я його залишила і сказала, що дитину виховаю сама. Народився Павлик, якого ростила сама. Його батьки жодного разу не виявили бажання побачити онука. Батько платив аліменти на сина, хоча теж ніколи до нього не приїздив. До речі, я стала першою жінкою в районі, яка через суд встановила батьківство. А доказом стали листи, які він мені писав, коли я навчалась. Там і обговорювали мою вагітність. Самій тяжко не було. Син дуже був схожий на нього. А тоді Бог послав мені чоловіка Володимира, який мого сина прийняв за рідного. Його батьки мого Павлика вважали за рідного. Я переїхала жити до Корюківки, де мешкав чоловік. Там теж працювала у побуткомбінаті. У нас народився спільний син, якого назвали Володимиром, в честь батька. Сини вже дорослі і одружились. Я ніколи від старшого сина не приховувала, де живе його рідний батько і часто казала адресу. Та якось молодший син признався, що Павло їздив одного разу до рідного батька. Взяв свою дружину, доньку, накупив солодощів і родиною поїхали за адресою, яку знав від мене. Батько вийшов на поріг, та зустріч так і пройшла на ганку. В будинок не запросив, син сказав хто він, познайомив з дружиною, онукою, та батько на контакт не пішов. Так і поїхали додому. Що він відчув тоді - не знаю. Та чоловіка Володимира не стало 13 років тому, він помер у віці 59 років. А тоді пізніше мені подзвонила знайома і повідомила, що рідний батько Павла помер. Я сказала сину, що вже нема його батька, на що син відповів: «Мій батько вже давно на цвинтарі».
Я щаслива жінка. Обидва сини живуть у Корюківці поруч на одній вулиці. Один у будинку №17. Я у 25- му, а другий син у 27-му. І в нас з ним спільне подвір’я. Одинадцятирічна онука Саша народилась 25 червня, а п’ятирічна Вероніка - 26 червня. У дворі повно квітів, я їх обожнюю. Багато жоржин, розсаджуємо 5 ящиків, викопуємо 15. Поділили весною корінці і восени кущів додалося. На роботі вже давно не працюю, отримую пенсію по інвалідності. Хоч на роботу не ходжу, маю захоплення - це ляльки-мотанки. все почалось з того, що в мене з’явився сенсорний телефон з інтернетом. Я натрапила на ві- део, де робили ляльку-мотанку і з того моменту мене понесло. За увесь час створила більше півсотні. Багато дарувала друзям, знайомим, запрошували на виставки. Робити ці ляльки дуже подобається. Що таке лялька-мотанка? Це з давніх-давен вважається оберегом. Роблять немовля, наречену і бабу-берегиню. Колись мотанку-немовля робили обов’язково перед народженням і клали її до колиски. Для діток ще мами роблять ляльку-травницю. В середину кладуть різні трави, полину, м’яти і т.д. Дитина дихає і це її заспокоює. А ще дитячі мотанки від пристріту. Також є ляльки щоденні і святкові. Святкові це мотанка-масляна, пасхальна, баба-берегиня. Їх прикрашаю у віночки, різнокольорові стрічки. Пасхальна - в неї декілька спідниць, під’юпник, теж віночок і стрічки. Баба-берегиня оберігає затишок і достаток у родині. Всередину обов’язково кладуть вовну, зерно і монету. Вовну - для зберігання родинного тепла в домі, зерно і монету - для достатку. Ляльки не можна шити, їх тільки мотають. Я коли сідаю їх робити, то відчуваю сильну енергетику. Таке відчуття, ніби я знаходжусь на той час в якомусь іншому вимірі часу, десь між небом і землею. Готую їсти, прибираю в будинку, а в голові малює як буде виглядати моя нова робота. Якщо вже надумала образ, то скоріше закінчую всі справи, розкладаю на столі все, що потрібно, і сідаю за створення оберегу. Спати не ляжу, доки не закінчу роботу. І за ніч новий шедевр народжується. Але є одне правило - коли у людини поганий настрій, то починати роботи не можна. Приступай до них тільки у доброму настрої, щоб лялька-мотанка мала добру душу і несла саме гарну енергетику.
Так сталось, що вже майже 5 років, як проживаю у Києві. Коли переїхала, в мене відкрилось нове дихання. Подруга запросила в клуб «Тим, кому за...». Я принесла туди свої роботи і показала. Вони викликали неймовірне захоплення. Тепер я показую майстер-класи по створенню ляльок-мотанок. Коли переїхала до Києва, у мене з’явилось дуже багато друзів.
В останнє робила мотанку на 8 березня. Зараз війна і руки не підіймаються. Та в голові давно намалювала ляльку-мотанку, яку зроблю, щойно настане перемога. Це буде мотанка-Україна, тільки б дочекатись.
Сподіваємось, що в майбутньому жителі Сосниччини матимуть змогу побачити колекцію майстрині, яку після перемоги жінка планує привезти до рідних країв.
Джерело: газета "Вісті Сосниччини", Наталія МАТВІЄНКО
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: Стельмах, ляльки-мотанки