Вже пройшов рік, як на посаду Семенівського міського голови вдруге був обраний Сергій Іванович Деденко. За цей час було вирішено чимало проблем життєдіяльності нашої громади, закладено підґрунтя її розвитку на наступні роки. Але існують і такі проблеми, які міська рада порушує на різних рівнях, намагаючись «докричатися» до високопосадовців про неприпустимість погіршення економіки громади, але поки що, на жаль, не вдається...
Про проблеми реформування лісової галузі, а також про опалювальний сезон, наповнення міського бюджету, земельні питання та інші наше інтерв’ю з міським головою Сергієм Деденком.
- Сергію Івановичу, всім відомо, що міська рада послідовно відстоює право ДП «Семенівський лісгоп» працювати на території громади і не входити до складу Новгород-Сіверського лісгоспу, який за показниками роботи ще донедавна знаходився далеко позаду нашого лісгоспу. Прокоментуйте, будь ласка, ситуацію з лісгоспом, яка складається на сьогодні. Що робиться міською радою, депутатським корпусом, щоб не допустити ліквідації?
- Для Семенівської громади переоцінити важливість державного лісгоспу важко. Всі розуміють, що для нас він - це і флагман промисловості, і робочі місця, і зарплати, і податки, і ще багато всього. Як на мене, знищувати успішне державне підприємство, яке приносить прибутки, - велика дурість, якщо користуватися здоровим глуздом. А якщо ні, то про мотиви реформи лісової галузі ми можемо лише здогадуватися.
Декілька років тому була ідея віддати всю переробку в приватні руки, але тоді на рівні держави такого рішення прийнято не було. Зараз, як ми бачимо, багато рішень ухвалюються поспіхом, не роблячи ніяких економічних розрахунків. Отже, рішення про ліквідацію лісгоспу прийнято не в Семенівці, і не в Чернігові.
Ми з вами йдемо на вибори, обираємо керівників держави, а вже вони формують команду, яка часто приймає катастрофічні для громад, різних галузей та держави в цілому рішення, чим руйнують все, що багато років до них створювали покоління українців.
Наше завдання - озвучити проблему та донести невірність цих рішень до керівників держави. З березня цього року ми переймаємося проблемою лісгоспу. Депутати міської ради прийняли ряд звернень до керівництва держави, центральних органів виконавчої влади, очільників області.
Мені вдалося потрапити на прийом до міністра екології Абрамовського, також спілкувались з його заступником, який курує лісову галузь. Усім доводимо хибність цього рішення, але Києву воно якось не болить. Ми ініціювали зустрічі з головою Чернігівської ОДА В. Чаусом, який запрошував для обговорення проблеми ліквідації нашого лісгоспу керівника Держлісагенства Ю. Болоховця. Але рішення щодо нашого підприємства не змінено. Три рази збиралися - і марно. Розуміючи, що логічні доводи ніхто не чує, разом з профспілкою лісгоспу організовували декілька мітингів в Києві під Кабміном і Секретаріатом Президента. Як наслідок, зараз голова профспілки лісгоспу Леонід Ірха втрачає роботу, йому на підприємстві місця не знайшлося.
За останній місяць я спілкувався з питань реформування держлісгоспу з нашими земляками - народними депутатами України Совою та Семінським. Все всі розуміють, обіцяють підтримку, але чи допоможуть?
Якщо все ж таки рішення змінено не буде, наша громада ризикує втратити робочі місця (не тільки зараз, а й в перспективі), отримувати менше податків до бюджету, а ще будуть прийматися управлінські рішення на користь сусідньої Новгород-Сіверської громади, і може статися найгірше - це втрата мотивації людей жити і працювати тут, в Семенівці.
- Сергію Івановичу, як проходить опалювальний сезон? Наскільки болісно вплине покладена на місцеве самоврядування компенсація витрат на опалення?
- Враховуючи зміни в правилах формування тарифу на опалення та вартість енергоносіїв, цієї осені саме виконавчі комітети міських рад приймають рішення про встановлення тарифів на послуги теплопостачання. За зверненням ПАТ «Облтеплокомуненерго» таке рішення було прийнято і виконавчим комітетом Семенівської міської ради, але, зважаючи на меморандум, який був підписаний між урядом, Нафтогазом та асоціацією міст щодо врегулювання питань у сфері постачання теплової енергії та гарячої води, було прийнято рішення не застосовувати підвищені тарифи протягом опалювального періоду 2021-2022 років.
Натомість держава взяла на себе обов'язок збільшити відсоток зарахованого ПДФО (податок з заробітних плат) до бюджету громад. За підрахунками нам необхідно буде компенсувати приблизно 1 млн. 600 тис. гривень теплогенеруючій компанії, натомість надходження ПДФО додатково очікується в розмірі 2 млн. гривень.
Чи буде в наступному сезоні працювати ця формула компенсації, поки не відомо. Окремо стоїть питання щодо оплати за тепло в бюджетній сфері, де тариф теж зріс.
Загалом опалювальний сезон в нашій громаді розпочався своєчасно, адже ми фактично не використовуємо газ в бюджетній сфері, а дрова почали заготовляти ще навесні. Твердим паливом ми забезпечені в повному обсязі.
- Чи розглядаються міською радою можливості альтернативного наповнення бюджету громади?
- Наразі дохідна частина бюджету Семенівської міської ради становить близько 167 млн. гривень, і це не тільки податкові надходження. Ми активно працюємо над залученням в громаду цільових державних субвенцій.
Цього року громада отримала 4,5 млн. гривень субвенції на соціально-економічний розвиток, які направлені на придбання медичного обладнання для міської лікарні; 3,5 млн. гривень цільової субвенції - на реконструкцію Семенівської гімназії.
Установами та закладами міської ради отримано до спеціального фонду бюджету більше 4 млн. гривень, в тому числі за здачу в оренду комунального майна. Ми системно працюємо над реалізацією комунального майна міської ради, яке не використовується, і яке було узаконене за процедурою через прийняття до комунальної власності безхазяйного майна або відумерлої спадщини. В цьому році від реалізації майна отримано 693 тис. гривень.
Як приклад нашої роботи, можу привести процедуру передачі до власності громади приміщення, в якому зараз відкрився магазин білизни по вул. Центральній в Семенівці, через суд, організацію торгів з його продажу. Отримали не тільки кошти до бюджету, але й гарний об'єкт торгівлі замість розваленого одоробла, яке стояло в центрі міста багато років і точно його не прикрашало.
Щодо реалізації права оренди землі, то в цьому році в зв'язку з зміною законодавства та запровадження електронних аукціонів останні торги ми провели в березні. Після цього чекали, поки держава розробить правила проведення цих нових аукціонів. Зараз у нас уже укладені договори на проведення електронних торгів, і після прийняття всіх необхідних рішень ця робота буде відновлена.
- Скажіть, будь ласка, чи розглядаються інноваційні джерела фінансування бюджетних програм - наприклад, вирощування гарбузів на комунальному полі, тощо?
- Якщо мова йде про додаткові джерела доходів для комунальних підприємств, то у нас зараз проходить розробка проєкту реконструкції корівника в с. Чорний Ріг, який ми, до речі, теж через суд визнали власністю громади. Є плани зробити з нього овочесховище для картоплі. Цей проєкт повинен зацікавити мешканців села.
Зараз консультуємось з експертами з приводу організаційно-правової форми організації цього проєкту та пошуку відповідних джерел фінансування.
Щодо вирощування сільгосппродукції комунальними підприємствами, то ще під час створення КП «Семенівське» в статуті підприємства ми передбачили такий напрямок роботи. Зараз вивчаємо досвід того ж самого Тро-стянця. Можливо, в найближчий перспективі приймемо рішення про передачу землі в комунальне підприємство міської ради «Семенівське» для подальшого розвитку цього напрямку. Найболючіша проблема - не стільки організаційна, скільки відсутність кадрового потенціалу та спецтехніки.
- Як живуть села Семенівської громади? Яка взаємодія між старостами та міською радою?
- Після виборів 2020 року майже всі старости в селах громади були призначені (крім Жадова та Хотіївки, де старости були призначені у цьому році). Вже тоді було прийнято рішення про об'єднання деяких старостинських округів в один. І це було правильне рішення, бо влітку цього року була прийнята законодавча норма, яка передбачає, що кількість населення старостинських округів не може бути менше 500 мешканців.
Отже, у нас зараз працюють 12 старост. Деякі округи доволі великі за площею. Наприклад, староста Миколаївки працює ще й в Янжулівці, а до Погорільців відноситься Стара Гутка. Саме тому, напевно, деінде виникають питання, що центральним садибам округу приділяється більше уваги, ніж іншим селам.
Якщо говорити про комунальне господарство, то зараз ми поступово приєднуємо всі сільські комунгоспи, що займаються водопостачанням, до КП «Ревна». В тому році це були підприємства Олександрівки та Костобобро-ва, в цьому році були прийняті рішення по комунгоспах Тимоновичів, Карповичів та Янжулівки, але процес ще не завершився і, це пов'язано з отриманням дозволів на спецводокористування. Це логічно, бо КП «Ревна» має спеціалістів, які в змозі виконати ремонті роботи, оформити дозвільні документи тощо. Як правило, в сільських комунгоспах директор був і за бухгалтера, і за слюсаря тощо.
Заходи з благоустрою сіл проводяться у співпраці старост з комунальними підприємствами міської ради. Там, де необхідна спецтехніка, залучається КП, в інших випадках старости самі організовують роботи з благоустрою, в чому велику підтримку їм надають сільгоспвиробники.
- Давайте розглянемо земельне питання.
- В кожному старостинському окрузі ми вже декілька років працюємо за таким принципом, що близько чверті земель можуть отримати мешканці по 2 га, всі інші землі йдуть на аукціон. Якщо людина бачить вільну земельну ділянку, то звертається до старости, який проводить попередній аналіз. Є багато випадків, коли на кадастровій карті земля вільна, а по факту там чийсь город. Всі ми розуміємо, що багато землі під городами не оформлені, і такі питання вирішуються в кожному випадку окремо. Ніхто не забере у бабусі 5 соток городу, навіть якщо за законом земля вільна. Всім, у кого є можливість, рекомендую оформляти у власність таку землю.
Багато землі міської ради перебуває в оренді фізичних і юридичних осіб, з того маємо друге по сумі над-ходженнь коштів джерело наповнення міського бюджету.
Активно працюємо над питанням передачі в оренду польових шляхів, які використовувались без правового оформлення.
Декілька земельних ділянок біля залізниці зарезервовані на перспективу розвитку промисловості.
Крім того, завжди готові розглянути варіанти для інвесторів щодо надання земельних ділянок. В цьому році біля с. Архипівка було надано земельну ділянку для розміщення станції сонячних батарей. Даний проєкт планується реалізувати в найближчі роки. До речі, великий проєкт будівництва біогазової установки в Чорному Розі теж починався з нашого рішення про виділення земельних ділянок.
- Чи щось робиться для покращення мобільного покриття у сільській місцевості, підведення інтернету?
- У цьому році держава виділила цільову субвенцію на розвиток мережі оптики в селах, але після проведення тендерних процедур, на жаль, ніхто з потенційних підрядників до нас не прийшов. Ми звернулись до Міністерства цифрової трансформації з питанням продовження дії цієї програми в наступному році. Як відповіли з Міністерства, в наступному році кошти на розвиток мережі будуть. Сподіваємось, що наші об'єкти соціальної сфери все ж таки будуть підключені наступного року.
- Сергію Івановичу, дякуємо за змістовне інтерв'ю. Сподіватимемося, що поступово різні проблеми будуть вирішенні і наша громада розвиватиметься і надалі.
Семенівська газета «Життя Семенівщини» №47 (10917) від 25 листопада 2021
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.