За благодійні внески в дитячій стоматологічній поліклініці лікують дорослих, в тому числі і місцевих депутатів
Четверг, 28 Марта 2013 19:52 | Просмотров: 8614
Будівля дитячої стоматполіклініки
Занедбаний соціально-економічний стан нашої країни давно привчив нас адекватно сприймати благодійні внески в державних лікувальних закладах, в тому числі і дитячих. Ми платимо майже за все: за ліки, аналізи, медичні послуги. Дехто не сприймає візит до лікаря на безкоштовних засадах взагалі. Ми самі призвичаїли лікарів до подяк у вигляді тієї чи іншої купюри в карман білого халату, як же без цього? За такий маленький презент можна сподіватися на більш уважне ставлення до своєї дитини або ж на позачерговий прийом, що також вкрай важливо, особливо коли ти поспішаєш на роботу. Та чи не робимо ми цим гірше? Окрім подяк за власною ініціативою, та добровільних благодійних внесків, як виявилося існує ще одна категорія фінансових вливань, яка вже давно укорінилася в чернігівській дитячій стоматологічній поліклініці.
Куди прямують добровільні внески?
Не секрет, що лікування зубів нашим дітям в даному лікувальному закладі не обходиться безкоштовно. «Розцінки» благодійних внесків звісно невеликі, за пломбу «просять» від 10 до 40 грн., за знеболюючу ін’єкцію близько 20 гривень, рентген від 5 до 100 грн. Але якщо раніше такі внески вносилися в касу поліклініки шляхом «добровільної» заяви, то зараз лікарі частіше переходять на іншу практику – гроші батьки залишають їм в кабінетах. Начебто і зручно: маленькі діти після лікування часто плачуть, кому ж хочеться бігти в низ і писати якусь заяву на благодійний внесок, простіше як то кажуть «розрахуватись» на місці – в кабінеті. Але давайте розглянемо іншу сторону цієї ситуації. Навряд батьки замислюються над тим, чи лікар внесе всі кошти в касу поліклініки, чи підуть вони на придбання того чи іншого обладнання, покращення обслуговування, тощо.
Візьмемо як приклад міський пологовий будинок, або дитячу поліклініку №1 на Пирогова: всі благодійні внески вносяться через банк безпосередньо на розрахунковий рахунок лікувального закладу незалежно від їх розміру (добровільні подяки лікарю не будемо враховувати, бо то вже наша особиста ініціатива). Пацієнти сперш обурювались, потім звикли, все-таки це більш-менш офіційно і правильно. Але чому ж керівництво дитячої стоматполіклініки не наведе аналогічний лад у своїх кабінетах? Чи можливо лікарі таким чином прямують на зустріч батькам, створюють зручний сервіс, а в кінці дня кожен лікар здає «виторг» в касу, і пише заяву про благодійний внесок від свого імені?
Окрім цього, у мене ще виникло інше питання до головного лікаря даної установи. Особисто мені неодноразово доводилось спостерігати, як тут лікуються дорослі, часто позачергово, незважаючи на велику кількість маленьких пацієнтів. Хто ж ця «каста» привілейованих пацієнтів? На вивісці зазначено що це «ДИТЯЧА» стоматполіклініка, але чомусь дорослі тут лікують свої недитячі зубки: пломбують, видаляють, тощо…
Дорослі пацієнти недорослої поліклініки
Звісно щоб ставити такі незручні питання головному лікарю потрібно сперш зібрати докази. Тому з самого ранку 26 березня я навідалась до медичного закладу, де в реєстратурі спробувала дізнатися про медичні послуги: спитала про можливість полікувати зуби дорослому, та про ціни. Щодо вартості послуг порадили питати в кабінетах, про прийом дорослих відповіли категоричною відмовою. Та попри відмову, на другому поверсі помічаю бабусю без дитини, вона сперш була в лікувальному кабінеті, потім в хірургічному.
Розуміючи, що це і є привілейований пацієнт, я спробувала розпитати у неї про лікування дорослих, хоча практично не розраховувала на діалог. Жіночка виявилася напрочуд говіркою, від неї я дізналася, що лікувати зуби тут дуже вигідно, якість висока, і вже другий тиждень вона чи не щодня сюди навідується, щоб полікувати свої зуби. Потрапила вона сюди по-знайомству через свою подружку, яка теж давно тут лікується. Бажаючи мені допомогти (бо сприймала мене як майбутню пацієнтку) жінка порадила мені лікаря, до якого потрібно звернутися, звісно без реєстратури. З морально-етичної точки зору номер кабінету та прізвище лікаря зазначати не буду, хоча цю інформацію вона мені також люб’язно надала. Лікування двох зубів обійшлося їй в 120 гривень, видалення зуба в хірургічному кабінеті – 40, по часу це зайняло півтори години.
Звісно совість мене «гризла» за те, що доведеться писати про бабусю, адже фактично цим я закриваю їй дорогу до дитячої стоматполіклініки, але водночас розумію, що правила повинні бути однакові для всіх, діти не мусять чекати під дверима, доки такі пацієнти полікуються. Хоча це не стосується саме цієї літньої жінки: вона завбачливо прийшла дуже рано, щоб не було черг. Та нерідко буває, коли дорослих забирають позачергово попри велику кількість маленьких пацієнтів. Всього лише через декілька хвилин після візиту бабусі на другому поверсі під кабінетами вже сформувалася черга.
Підтвердження прийому дорослих я в повній мірі отримала, а зорієнтувати мене в розмірах благодійних внесків допомогли батьки дітей. Дві молоді жінки відмовились фотографуватися і представлятися. Вони підтвердили, що сплачували благодійні внески: за пломбування 20 грн. (хоча лікар пропонувала і безкоштовну пломбу), за видалення зуба 30 грн. Розрахунок проводився також в кабінеті. Якістю наданих послуг вони задоволені, до благодійного внеску претензій не мають. Більш відкритою до спілкування виявилася Світлана. Жіночка приїхала з сином полікувати зуби аж з Мени. Три пломби її дитині обійшлися в 100 гривень, якістю обслуговування вона також залишилися дуже задоволена.
«Я можу сказати, що Ви вкрали у мене 100 гривень. А де докази?»
Маючи певні аргументи на руках я звернулась до
головного лікаря чернігівської міської дитячої стоматологічної поліклініки Струца Віктора Володимировича. Питання про платні послуги він сприйняв дуже здивовано, зазначив що всі послуги надаються виключно на безкоштовній основі, а благодійні внески пацієнти залишають за власним бажанням.
Також він повідомив що жодної скарги на роботу поліклініки ані в 2012 році, ані в цьому йому не надходило, ніхто з батьків не звертався. Ситуацію стосовно оплати послуг в кабінетах лікарів він прокоментував наступним чином:
«Даючи кошти, ви потакаєте людям, які неправильно працюють, і ви несете таку ж відповідальність, як і той хто взяв цього хабара, так і той хто дав. Незнання законів не знімає з людей відповідальності». Але ж якщо за пломбу вам пропонують розрахуватися в кабінеті, то це чия провина: лікаря чи пацієнта? Віктор Володимирович як приклад мого звинувачення поставив інше: «Я можу сказати, що Ви вкрали у мене 100 гривень. А де докази? Доказів немає». Звісно на камеру в мене не зафіксовано момент оплати послуг безпосередньо лікарю, але я до останнього намагаюсь йому довести цю дійсність:
-
Дорослі лікуються? - запитую, щоб начебто відійти від попередньої теми
- Дорослі лікуються, а чого ж не лікуються? По-перше дитячий вік зараз до 18 років, і різниця між 18 і 19 фактично відсутня – відповідає головний лікар
-
А якщо пацієнту близько 60 років?
- Таких практично немає. Ну в кожного лікаря є родина, є знайомі, звісно що приходять до них лікуватися. Це не заборонено.
- А якщо це проводиться на платній основі?
- Точно так само дорослі можуть допомогти з тими ж благодійними внесками. У нас, до речі, є, ті, хто доволі суттєво допоміг поліклініці, навіть із депутатів, вони ж і являються пацієнтами.
- Тобто будь-хто може надати благодійну допомогу і полікуватися?
- Ще раз наголошую, що це в основному постійні пацієнти. Багато таких пацієнтів, ще починаючи з дитячого віку (і в мене такі є) лікуються й далі. Не буду ж я казати людині, що йди, бо ти вже вийшов з дитячого віку. А якщо йому тут подобається?
- Ви можете за сьогоднішній день подивитися статистику, скільки було надано благодійної допомоги, і в якій сумі?
- Так, за кожен день
- Сьогодні у Вас лікувалась доросла людина, ми можемо поглянути, чи присутня сума, яку вона заплатила у благодійних внесках?
- Можемо, чого ж не можемо….
Але далі наш діалог дуже затягнувся. Лікар сперш погодився, а потім відмовив мені мотивуючи це відсутністю прізвища пацієнта (у мене були лише ім’я та по-батькові). Але на мою наполегливість показати лише суми без прізвищ, які надійшли впродовж дня, лікар послався на закон «Про захист персональних даних», на велику кількість благодійних внесків, та велику кількість ідентичних сум. Чесно кажучи мене задовольнив би навіть один запис в 120 гривень, та його мені не показали.
Як можна порушити вказаний закон не дивлячись на прізвища, я не розумію. Звісно я не отримала зафіксованих прямих доказів розрахунку на місцях, але відмова головного лікаря наштовхує на протилежну думку.
В управлінні охорони здоров’я ЧМР не знають про лікування дорослих в дитячій стоматологічній поліклініці
Повернемося до офіційних благодійних внесків. За словами Струца В.В. за минулий рік до міської дитячої стоматологічної поліклініки надійшло 482 710 грн. благодійних внесків. З них 60% пішло на придбання медикаментів, пломбувальних матеріалів, дез засобів, 15-20% - на придбання обладнання, решта - придбання малоцінних швидкозношуючих предметів. Стосовно не добровільних благодійних внесків головний лікар порадив батькам все-таки скаржитися безпосередньо йому особисто. Також за його словами в Чернігові не мало установ куди можна звернутися з аналогічними скаргами. Це і управління охорони здоров’я міста, управління охорони здоров’я області, навіть гарячі урядові лінії.
Начальник управління охорони здоров’я чернігівської міської ради Бойко Юрій Іванович у телефонній розмові прокоментував ситуацію стосовно благодійних внесків наступним чином:
«Левова доля бюджету, що виділяється на рік на міську медичну систему, йде на заробітну плату, енергоносії та нарахування на заробітну плату (90-92%), а лише 8-10 % залишається на власну медичну допомогу. Ну як можна цим обійтись? Тому людям роз’яснюють, просять, якщо вони мають фінансову можливість допомогти медичному закладу. Та це ж не фіксована сума: хтось 5 гривень, хтось 10 чи 15 грн. Все оформляється, видається квитанція, а гроші використовуються за призначенням.»
Питання про дорослих, що обслуговуються в міській дитячій стоматологічній поліклініці, у Юрія Івановича викликало подив, він зізнався, що чує про це вперше.
Після спілкування з пацієнтами та керівництвом стоматполіклініки, я зробила певні висновки. Благодійні внески батькам слід завжди оформлювати офіційно, щоб вони надходили за призначенням. Якщо ж ваші доходи не дозволяють вам бути благодійниками – всі медичні послуги можна отримати безкоштовно звернувшись до головного лікаря.
Дорослих пацієнтів все-таки нам доведеться пропускати, бо вони відносяться до родичів лікарів, їх знайомих, або ж благодійників закладу. Хтозна, може комусь з вас пощастить пропустити в черзі місцевого депутата, який полюбляє лікувати свої зуби в дитячій стоматполіклініці. Звісно це жарт, бо на практиці не дуже смішно дивитися на такий безлад.
P.S. Наступного дня я поцікавилася у пацієнтів про те, де вони сплачували благодійні внески. Як виявилося, після нашої розмови з головним лікарем внески наразі приймаються виключно через касу. Але як довго це триватиме?..
Ольга Кунтиш
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.