День автомобіліста та дорожника щороку відзначають в останню неділю жовтня. Цьогоріч свято припало на 27 жовтня. У цей день заведено вітати всіх, хто хоч якось причетний до автомобіля та дороги. Проте найбільше це свято стосується тих, хто щодня крутить кермо, за будь-якої погоди забезпечує перевезення товарів та пасажирів, бо без поїздок нині не уявляємо свого життя. Отож професійне свято відзначають водії громадського транспорту Сосницького АПТ-17452, а нині це «ФОП Кравченко».
Напередодні цього дня ми поспілкувалися з керівником автопідприємства Володимиром Кравченком, який і сам щодня сідає за кермо маршруток - такі умови роботи і життя диктує сьогодення. Адже війна принесла багато проблем і простому люду, і бізнесу. Півроку 2022-го водії Сосницького автопідприємства взагалі не виходили на рейси - не було логістики, проблема з пальним, тривожність пасажирів. Але поступово всі намагалися увійти у колію свого повсякденного життя, бо не можливо обійтись без поїздок до обласного центру. Комусь треба було добиратись у лікарню, комусь рятувати дітей, батьків. Потім маршрути відновились, і на села стали ходити маршрутки, але без проблем не буває, в країні іде люта війна і кожен налаштовує свій бізнес як захоче і не завжди законно, а точніше нагло і підло, незважаючи ні на партнерство, ні на звичайну людяність.
- Розкажіть, Володимире Семеновичу, про виклики, які постійно вас переслідують?
- Починаючи з 2022 і по сьогодні важкий період для всіх і водіїв також. Відразу скажу, що робота водія дуже цікава і почесна, а коли ти перевозиш людей, то ще й дуже відповідально і престижно. Ми вже вивчили багатьох пасажирів, які нас надихають, розуміють і підтримують. Тому ми хочемо всім допомогти, добре розуміємо, що не всі жителі мають власний транспорт і коли заманеться можуть поїхати будь-куди, не всі можуть замовити таксі, бо це коштує чималі гроші. Тому з усіх сил тримаємо свій тил попри всі виклики сьогодення. А їх дуже багато.
По-перше, мобілізація. На разі у нас залишився один водій Іван Петрович Васюк на 5 маршруток, в нього закінчився призивний вік і він, загартований роками, за день може здійснювати декілька маршрутів. Трьом іншим водіям вручено повістки. Тому водіїв катастрофічно не вистачає. З прийняттям нового закону про мобілізацію, перевезення пасажирів не входять до переліку критичних підприємств, тому водії не бронюються.
- Можливо спробувати взяти на роботу жінок?
- Можливо, поки що такого варіанту не розглядали. Хоча нині достатньо відкритої категорії Д і звісно досвіду. А раніше, щоб стати водієм автобуса, який здійснює пасажирські перевезення, потрібно було мати водійські посвідчення з категорією Д та пропрацювати водієм не менше двох років на вантажівці. Просто так взяти жінок та посадити за кермо автобуса неможливо.
- А чи не звертались до служби зайнятості?
- Були часи, коли я звертався до центру зайнятості, але жодний безробітний не зацікавився такою роботою.
- А за якими критеріями ви обираєте водіїв?
- Головне відповідальність. Хоча професія водія - це лише на перший погляд не важка. Комусь може здатися, що це зовсім і не професія: просто сиди на сидінні і тисни на педалі та крути кермо. Але не все так просто. Навчитися керувати автомобілем може абсолютно кожна людина, а от стати гарним водієм - це вже не просте вміння, а мистецтво. Тут дуже важливо те, як мислить сама людина. Дуже важливо завжди бути уважним й уміти вчасно дати оцінку ситуації, що склалася на дорозі.
Людина, що вибрала для себе професію водія, в обов’язковому порядку повиннна мати певні якості. Потрібно вміти швидко реагувати на ситуації, бути уважним, зосередженим, мати витримку. їм просто необхідно звикнути до монотонності дороги. І постійно спостерігати за тим, що відбувається на дорозі, не відволікатися.
- Повертаючись до викликів, що ще впливає на якість вашої роботи?
- Другий виклик і, можливо, він стоїть і нарівні з першим, - це не контрольованість, безкарність системи перевезення. Якщо раніше графік перевезень пасажирів регулювався, то нині абсолютно ні. Колись якщо виїхав автобус, то другий буде йти не раніше як через 20 хвилин. А що нині! Ти працюєш відкрито, законно сплачуєш всі податки, відповідно всі знають твій графік і ось за 5 хвилин перед тобою відправляється інший перевізник, нелегальний, як з цим боротися?
- А як щодо пільгових перевезень?
- Ніяк. їх не існує. Так, закон є, який передбачає для певних категорій громадян безкоштовний проїзд. Але чим їхати? Чи існують державні автопідприємства? Колись пільгові перевезення регулювались державою, тобто АТП одержувало державну субвенцію, яка покривала витрати за проїзд пільговиків. Потім цю функцію виконували адміністрації, а нині громада на себе не взяла цих витрат, у місцевому бюджеті нема таких грошей. Раніше пільговик міг пред’явити своє посвідчення, наприклад, учасника війни, і йому у касі автостанції давали безкоштовний квиток. Водію маршрутки автостанція видавала відомість, в якій зазначалось скільки квитків продано, в тому числі і пільгових. Але нині у касі вам не видадуть безкоштовного квитка, навіть якщо ви пред’явили посвідчення учасника війни. Був такий випадок: водію маршрутки, як зазвичай, Чернігівською автостанцією видали відомість, а в ній із 22 проданих квитків 20 безкоштовних, пільгових. Водій повернув відомість, розвернув маршрутку і в рейс не вийшов, він же не благодійник, а приватник, який має сам собі заробити і на зарплату, і на податки, і на запчастини, і чимось треба заправити транспорт, на повітрі він не їде! А нині, як бачимо, більшість пільговиків. Ось такі виклики.
- Пригадуючи кращі часи, скажіть, скільки у автопідприємстві було водіїв,скільки вони і куди здійснювали рейси?
- Коли ми відділились від Коропського АТП, а це приблизно 1995 рік, у нас працювало 30 чоловік. Тоді ми в основному здійснювали перевезення товарів для магазинів. Був рейс Сосниця - Київ. За кожним автобусом закріплювалось 2 водії і в рейс, який був більше 500 км, їхало 2 водії. Крім цього майже щовихідних запускали рейс на Хмельницький, і не один, 2-3 автобуси на день. Була пора, коли сосничани масово там скуплялись.
Багато здійснювалось екскурсійно-туристичних маршрутів по Україні. А ще по Чорнобильських програмах на оздоровлення ми возили дітей у Трускавець, Ізмаїл (Одещина).
Під час війни доставляли військових на полігон в учбові центри. І ось цими вихідними було лише 2-ге екскурсійне замовлення. А то нині переважна більшість замовлень пов’язана із похоронами.
НАУКУ ЗА ПЛЕЧИМА НЕ НОСИТИ
Продовжуючи тему створення Сосницького АТП, Володимир Кравченко розповів про свій трудовий шлях, зокрема як він став водієм і керівником.
З 18 років це його друге місце роботи. Розпочинав він свій трудовий шлях у 1973 році трактористом Сільгосптехніки, де проробив 22 роки. А водійський стаж почавсь у 1981-му, коли вже 25-річним повернувся з армії. Чому аж у 25? Бо була відстрочка. Тоді вийшла банальна історія.
Після 10 класу Володимир Кравченко, як і його два брати, поїхав перший раз потягом у Білопілля (Сумщина) вступати на машиніста тепловоза. Там йому сказали, щоб навчатися, потрібна відстрочка від строкової служби. Так юнак пішов у військкомат і попросив відстрочку. Тоді подав всі документи, пройшов медкомісію і навіть майстер, який вчив брата, вже записав його у свою групу, і поїхав додому чекати початку навчального року. А вдома саме зібрались два брати-заліз- ничники: один - на канікулах був, а другий приїхав у відпустку, вже працював машиністом тепловоза. Ще і найстарший вже теж працював у Пскові. Порадились і Володимир роздумав бути третім у сім’ї залізничником. А брати його підтримали, мовляв ти наймолодший, треба комусь бути ближче до батьків.
- Отак не склалося. На навчання я не поїхав, через 2 місяці забрав документи, та сидіти дома не хотів. Сусід працював у Сосницькій сільгосптехніці і я поїхав туди. Відразу мене направили на 6-місячні курси трактористів у Сосницьке ПТУ. Учусь, працюю, а відстрочка лежить. Вже однокласники відслужили, а мені не несуть повістки. Тоді було все навпаки, ніж тепер, ніхто «не косив», бо якщо ти не був в армії - дівчата косо дивились, значить ти якийсь не такий. Пішов у військкомат і незабаром я два роки відслужив у Харкові.
Після армії чоловік повернувся у Сільгосптехніку. Тут він працював на кормозбиральних комбайнах, заготовляли силосну масу для колгоспів. По 16 годин, починаючи із 5-ої ранку без вихідних працювали. І гроші добрі получали. А взимку, щоб не гаяти часу, йому дали направлення на курси водіїв у ДТСАФ. До речі, вже тоді навчання проходило у новому корпусі, а коли навчався на водіння мотоциклом (1974 рік), то заняття проходили у приміщенні Покровської церкви, де не було богослужінь. Півроку відучився і став водієм і легковиків, і вантажівок. А вже згодом, бажаючи як і кожна людина зростання, відкрив всі категорії, в тому числі і Д, ще тоді не думавши, що перевозитиме людей.
Працюючи тут, заочно закінчив і Ніжинський технікум механізації та електрифікації, і Харківський інститут у 1992 році.
Та у Сільгосптехніці відбулось скорочення і Володимир залишився безробітним. На зароблені гроші, а заробляв він вдвічі більше, ніж директор, йому дали спецавтомобіль за 20 тисяч. Тоді Жигулі коштували до 10. Це була третя машина, яку віддали працівникам. Для прикладу, якщо у керуючого зарплата була 220 карбованців, у бухгалтера 180, то Володимир із напарником заробляли по 450-650 крб., але це вважалась не зарплата, а відряджувальні і ці гроші йому за заявою мали перевести на ощадну книжку.
- Добре, що цього не сталося, - каже Володимир Семенович. - Я знімаю спецобладнання, ставлю кузов, реєструю і вожу картоплю в москву, ленінград. Щонайменше нею з’їздив 15 разів. Були думки добратись до Архангельська. Возили виключно свою картоплю, тоді вручну обробляли півгектара землі. Гуртувалися з кимось удвох і завантажували 3-4 тонни. Тоді всі заробляли на картоплі. Це було вигідно.
Отоді і проявлялись водійські навички і знання слюсарської справи, бо дорога і техніка неперед- бачувані, а ще можливість побути у багатьох містах, побачити як живуть люди, їхні звичаї і традиції. У цьому і є унікальність професії водія.
ЗА РІК ПРИДБАЛИ 4 МАРШРУТКИ
У 90-х роках Володимир Кравченко влаштувався на роботу у автопідприємство спочатку слюсарем, потім механіком. Були важкі часи, вирішили від’єднатися. Про це телефоном Володимир Семенович повідомив голову Сосницької адміністрації Анатолія Смаглюка, з ним він був знайомий ще з часів, коли в колгоспи возив силосну масу. А через два-три місяці вже обговорювали кого ж призначити керівником «Сосницького АТП-17452». Володимир пропонував механіка Сільгосптехніки Олександра Денисенка, з ним він був у дружніх відносинах, той мав вищу освіту, молодий, енергій. Але Смаглюк бачить на посаді іншу кандидатуру, він призначає директором Холмецького, який працював у комунгоспі. Так почалось створення відокремленого автопідприємства.
- Почали звідусіль стягувати транспорт, запчастини. Навезли дві машини путні, а решта на тросах з Ічні, Прилук. Холмецький не витримав і каже: «Нащо мені така морока, до пенсії рік-два залишилося». І повернувся назад у комунгосп. А Денисенко таки обійняв посаду директора, я - головного інженера, - пригадав Володимир Кравченко. - Так ми працювали до 2001 року.
ДОВІРА КОЛЕКТИВУ
А далі почалось роздержавлення, борги. Олександру Степановичу пропонують очолити Чернігівське АТП і він залишає Сосницьке АТП. Автоматично Володимир Кравченко виконує обов’язки директора. Але за правилами акціонерного товариства, акціонери мають вибрати керівника, таким чином скликаються вибори. Влада, за ще старими повноваженнями пропонує на цю посаду свого кандидата, але працівники автопідприємства проти, вибори скликаються вдруге і таки акціонери підтримують свого колегу, висловлюючи довіру Володимиру Кравченку. Ось така історія створення автопідприємства.
Період суттєвого розвитку припав на 2005-2006 роки. Тоді підприємство за власний кошт оновилось 4 новими маршрутками. Водійський кістяк залишався. Це були досвідчені, умілі чоловіки, які зналися і на ремонті, і вміли оцінити ситуацію на дорозі, і з пасажирами знаходили мову.
А нині знову важкі часи, хоч відновлено рейси у села громади і до обласного центру. За потреби керівник теж сів за кермо. Добре, що прийшов на посаду не з чиновницького крісла, а пройшов усі щаблі.
Випадки були різні: і техніка іноді підводила, і погода різна, хтось забув валізу, хтось не вийшов на потрібній зупинці - у всіх ситуаціях водії знаходять правильне рішення, бо тільки справжній водій має витримку і загартованість.
Джерело: Вісті Сосниччини, Олена Кузьменко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.