Маршрутка, що курсувала Меною восени і взимку, до наступних холодів буде «на канікулах». Її пасажири пересіли на велосипеди. У багатьох вони не нові — постійно щось ламається. Коли нема кому полагодити — біда. Бо знайти хорошого майстра зараз не так уже й просто: багато чоловіків на фронті, а в майстерні, що на Троїцькому базарі, займаються в основному спортивними велосипедами. Звичайних, тим більше “доходяг”, брати на ремонт не хочуть. Їх тягнуть до Миколи Романця — і старі й малі. Хоча ні, до клієнтів поважного віку він виїжджає сам. Коли роботи небагато — ремонтує на місці, а коли клопітно, забирає додому.
— Із самотніх бабусь усе й почалося, — каже Микола. — У перші тижні повномасштабного вторгнення до Мени було не добратися. Хто знає, коли сини чи онуки доїдуть, а велосипед треба. Як відмовиш? Тим більше що було чим ремонтувати.
Запчастин у нього — на всі випадки. Так було і в батька. Його велосипед завжди був на ходу. Кататися синові не забороняв, але за умови, що ремонтуватимуть разом. Хоча малий і сам цього хотів.
— А коли мені виповнилося 10 років, батько подарував «Орлятка». Це був не просто підлітковий велосипед, це була мрія. Я ремонтував його сам. Батько не втручався — сидів на стільчику, курив і спостерігав.
Після закінчення школи Микола Володимирович став військовим. Вийшовши у відставку, ще 12 років працював у Києві — охоронцем. Можливо, і досі їздив би на вахти у столицю (у свої 56 він ще той козак!), якби не війна.
Розказує:
— Нашу контору розбомбили. Керівництво повідомило, що більше нікого наймати не буде. Тож я повернувся в Мену.
Вдома довго без роботи не був, відремонтував кілька велосипедів — і пішли замовлення.
— Стали у пригоді давні навички. Не перестаю дякувати батьку.
Ремонт різний — від заміни деталей і переспицювання коліс до повної реставрації. Адже придбати новий двоколісний може далеко не кожен. А за послуги ціни не захмарні.
— Радий, що можу виручити земляків, — каже Микола Володимирович.
І не тільки ремонтуючи велотранспорт виручає: разом із сусідом Миколою Котом робить груби. Попит на них теж зріс ще на початку вторгнення.
— Багато хто, в кого було тільки газове опалення, переживав: а що, як росіяни влучать у газопровід? Як тоді зимувати в холодній хаті? Груби були як запасний варіант.
— Робити їх таж батько навчив?
— Ні, груби - Микола. Він у нашому тандемі головний. Я - підмайстер, - усміхається. — Та вже багато чого навчився. Робимо нові — як правило, 140 на 60 см, із трьома колодязями, ремонтуємо старі. Дехто просить полагодиш димар. Доводилося бути і сажотрусами.
За таке візьметься не кожен, та й не всі це вміють Тому обидва Миколи дуже затребувані.
— І ми не без діла, і людям добре, — задоволений мій співрозмовник.
Джерело: газета “Гарт”, Марія Ісаченко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: майстер, велосипеди, груби, Мена