Вчителька Лариса Біль відмовилась від роботи у столиці, заради школи у рідному селі Світанок
- Я - корінна южненка, - говорить Лариса Миколаївна, - зараз наше село називається Світанок, а раніше було - Южне. Тут я навчалася в школі, потім у Ніжинському державному педагогічному університеті, закінчила його 2003-го року. Відразу почала працювати в школі у Києві. Перші роки - вчителем зарубіжної літератури. У Києві випустила свій перший клас, дітей навчала до дев’ятого класу. Потім перевелася в іншу школу, працювала заступником директора з виховної роботи ще п’ять років. Це дуже відповідальна посада, я би сказала, всеохо- плююча. Тому трудилася зранку й до пізнього вечора. Потім була методистом відділу виховної роботи у Дніпровському районі. Знаєте, як кажуть, поміняй роботу - зміни особисте життя. Я вийшла заміж, а потім пішла у декретну відпустку. У Києві я пропрацювала 11 років. Там, у січні 2014-го, народилися мої двійнята - Андрій і Анна. Зараз вони ходять уже до п’ятого класу.
Коли народилися діти, ми вирішили тимчасово повернутися додому, до батьків. Адже малюкам потрібен гарний догляд, свіже повітря. Наші близнюки були такими довгоочікуваними... Поїхали в Южне, це близько від Києва. А мій чоловік - із Миколаївської області. Ми щороку їздимо на його батьківщину.
Три роки я була в декреті. Спочатку думали, що згодом повернемось до Києва. Але потім вирішили залишитися вдома. Ми придбали будинок, обла- штували його. Тут надзвичайно гарна місцевість. Також Світанок недалеко від Тростянця і Качанівки, тут пряма розв ’язка до Києва і Прилук.
- І ви влаштувалися на роботу у свою рідну школу?
- Так. Спочатку я працювала в групі подовженого дня, для мене це виявилося зручним, адже діти були ще маленькі, ходили в садочок. А група працювала десь із 11-ї години, тобто перша половина дня у мене була вільна.
- Наразі я викладаю українську мову та літературу - вже три роки. І це для мене було своєрідним викликом. Адже в Києві я викладала зарубіжну літературу. А в новій українській школі взагалі щороку у програмі багато нових творів. І їх тепер вивчаємо разом із дітьми. Я навчаю у п’ятому, шостому, сьомому класах. Мені це подобається, це моя стихія. Дуже рада, що в селі у нас розмовляють українською мовою. Пригадую, коли я викладала в Києві, там на перервах, у спілкуванні між собою і діти, й учителі використовували російську. А я відчувала себе трохи незручно, адже я звикла до укра їнської.
- Багато у Світанковому ліцеї навчається дітей?
- Близько 100. Це дітки зі Світанку, Верескунів та інших сіл. До навчального закладу їх підвозить шкільний автобус.
Наразі я класний керівник у 10-му класі. Він у мене гарний. Минулого року було 14 учнів. Після дев’ятого класу вступили на навчання п’ятеро. Залишилося дев’ять. Це хоч і малувато, але можна приділити більше уваги навчанню. Це вже свідомі дорослі діти.
- Пані Ларисо, класний керівник по-своєму і психолог, і порадник, і друг... Особливо це відчувається в позакласній роботі. Розкажіть про це.
- Так і є. Ми з дітьми згуртовані. 2023 року в травні на базі нашої школи за допомогою громади і громадської організації відкрився молодіжний хаб, він називається «Узеії НиЬ». Це молодіжний простір, який запрошує дітей проводити там вільний час. Приміщення обладнане всією необхідною технікою для проведення зустрічей, ігр, спілкування. До речі, саме учні розробили свій власний проєкт і подали його на грант «Активна позиція мого регіону очима дітей». І виграли. Допомагала підліткам розробляти проєкт вчителька Аліна Васюра. Кошти виділили й Парафіївська територіальна громада та місцеві підприємці. За грантові гроші купили плазмовий телевізор, ноутбук для роботи, всі необхідні матеріали та меблі, а за гроші, які відшукали у громаді, зробили ремонт. Розвиток хабу постійно продовжується.
Наприкінці листопада - початку грудня я з учнями 10-11 класів брала участь у міжнародному проєкті «Збережи свою ідентичність» від громадської організації «Українська античність». В останні роки я почала цікавитися своїм родоводом.
Коли ми їздили до чоловіка на батьківщину, там я також питала у його бабусі про їхніх родичів. Тому не змогла пройти повз цей проєкт. Про своїх пращурів писали діти, дехто вказав прізвища та імена до сьомого коліна. Нам сподобалося брати участь у такому проєкті, який був націлений на те, щоби мотивувати кожного учасника дослідити свій родовід і побачити, хто ти є, звідки родом. Були навчальні відео, де розповідалося, як правильно працювати з інформацією, щоби відродити свій родовід. За участь у проєкті і я, і діти отримали сертифікати.
Адже найти стару фотографію, дізнатися, хто це, як люди одягалися в той час тощо - це відкриття і свого, рідного, й загальної історії України. Зараз такий складний час. Люди часто залишаються на вулиці, а всі дорогі серцю речі, спогади - тільки в пам’яті. Тож треба шукати золоті крупинки свого роду.
Люблю вебінари, новинки, огляди книжок. Таким чином крокуєш у ногу з часом. Разом зі мною і дітвора поєднується до онлайн-цікавинок. Намагаюся якнайбільше залучити їх до цього. Не так давно ми брали участь у безкоштовній олімпіаді, щоб учні спробували свої сили й перевірили свої знання.
- Ще ви, пані Ларисо, захоплена вишивальниця.
- Так, це моє давнє й нетлінне хобі. Якому я часто присвячую другу половину дня і першу половину ночі. А почалося моє захоплення ще зі студентства. Одній дівчині в гуртожитку запраглося вишити хрестиком картину. У неї так гарно виходило. Я теж вирішила спробувати. Це заняття захопило. І певний час я займалася вишиванням. Коли працювала в Києві, то після шкільних занять знову почала вишивати. Так і народжувалися картини... А потім директор школи запросив мене взяти участь у виставці, де мали показати свою творчість і вчителі. Сім моїх картин виставлялися в Будинку вчителя. Мої роботи були гарні. Але я побачила на тій виставці і справжні шедеври у різних жанрах мистецтва.
Зазвичай я вишивала картини хрестиком і бісером. Опісля були вишиванки. Для себе, потім дві для дітей - Ані та Андрійка. І для чоловіка Андрія. Далі перейшла на рушники. Згодом на вишиванки бісером. Люблю освоювати нове. А потім повертаюся назад. Так цікавіше. Своєю найкращою роботою вважаю вишитий портрет наших дітей. Цього року мій чоловік подарував мені схему вишивки їхнього портрету вже бісером. Для цього треба використати 70 тисяч бісеринок у 95-ти кольорах. Поки що робота не закінчена. А восени я почала робити гердани. Це давня українська прикраса, яка повернулася до нас і вона в тренді. Ношу гердани сама, дарую, вони у мене на сторінці у Фейсбуці, тож їх час від часу й купують.
Коли почалася війна, колони танків були близько, але Світанок обминули. Я емоційна людина, тому дуже переживала. Постійно виглядала з вікна, чи не в селі вже окупанти. А тоді вирішила вишивати. І це заспокоювало. Рахуєш бісеринки - і відволікаєшся. Я вишила бісером ікони мамі та батькам чоловіка. Отож і зараз, коли тривоги й не можу заснути,
- вишиваю. Для мене це й захоплення, і релакс. Я вдячна своєму чоловікові, що він підтримує мене і допомагає.
- Коли мама вчителька, то діти здебільшого вмотивовані, вони розуміють, що таке педагогічна праця...
- Наші довгоочікувані діти - це цілий Всесвіт. Вони моє життя, моя любов, моє натхнення, моя сила... Двійнята, але дуже різні. За характером, за вподобаннями, темпераментом, навіть зовнішньо. Їм по 11 років. Аня відвідує музичну школу в Ічні, хореографію. Андрійко ще в пошуку. Сто думок, сто справ... Проте відмінник. Аня теж гарно навчається. Але в неї тричі на тиждень заняття в Ічні. Тому часу на все має менше.
У нас із чоловіком позиція стосовно навчання така: діти вчаться не для мами, не для тата, а для свого майбутнього та в міру своїх можливостей. Якщо потрібна допомога - так. Але уроки за них у жодному разі не робимо. Пояснюємо, аби діти зрозуміли і зробили все самі. Тому вони у нас самостійні. Добре, що у Світанку відкрився хаб. Діти його відвідують, спілкуються, граються. Там час від часу організовуються цікаві заходи. Є кінозал та книжковий клуб. Гуртки працюють.
- Ви класний керівник. У вас довірливі стосунки з десятикласниками?
- Так, у нас теплі відносини. Але була епідемія ковіду й ми працювали онлайн. А потім війна... Тож учні у підлітковому періоді мали обмежене спілкування, навчання було поза школою. Тому й до певної міри вони замикалися у собі. Зрозуміло, що після таких стресів діти були колючими, вони по-новому проходили соціалізацію в соціумі. Тепер уже все гаразд, із ними можна поспіл- кувати ся на будь-яку тему. Хлопці захоплені спортом. За потреби учні допомагають одне одному, вони дружні й зацікавлені. З батьками у нас теж гарні стосунки.
- Порівнюєте навчальні заклади Києва зі своєю нинішньою школою?
- Я люблю свій клас, рідну школу, колектив. У нас усе душевно, по-домашньому, тепло, відчувається підтримка колег. Ми як одна велика, дружна сім’я. На роботу йду - як на свято. У нас дуже гарний директор - Володимир Ілліч Щербатенко. Він усіх нас об’єднує.
Звісно, у столиці інші можливості в начальних закладах. Але головне - атмосфера і любов до дітей, своєї професії. У Києві я робила перші кроки в педагогіці. Мене гарно навчали. З учителями 228-ї школи підтримуємо гарні стосунки, хоч минуло вже 11 років. Телефонуємо час від часу, спілкуємося, не забуваємо одне одного.
Пригадую, як у Києві брала участь у конкурсі «Вчитель року». І стала переможницею у своєму Дніпровському районі. А відтак потрапила на міський конкурс. На уроці в ліцеї №100 я давала відкритий урок. Комісія була з п’ятнадцяти осіб. Але я не злякалася. Мені було цікаво.
- Сьогодні в кожному навчальному закладі існує волонтерський рух.
- І у нас також. Очолює волонтерський рух наш директор ліцею. Ми виготовляємо окопні свічки, постійно плетемо маскувальні сітки, збираємо кошти й загалом, і адресно для наших захисників. Проводимо ярмарки, передаємо продукти. Надсилаємо воїнам листи, дитячі малюнки, які готуємо на уроках.
Розповім іще таке. В окупацію у нас не було хліба. А коли привезли, мама купила нам дві паляниці. Одну я заморозила. Вона лежить у морозилці й досі. Я її називаю хлібом Перемоги. Скуштуємо її тоді, як настане переможний мир.
- У вас, пані Ларисо, точно є життєве кредо.
- Я захоплююся поезією Ліни Костенко. І мої кредо - з її віршів.
На світі можна жить без еталонів,
по-різному дивитися на світ:
широкими очима,
з-під долоні,
крізь пальці,
у кватирку,
з-за воріт.
Від того світ не зміниться нітрохи.
А все залежить від людських зіниць - в широких відіб’ється вся епоха,
у звужених - збіговисько дрібниць.
Або таке.
І все на світі треба пережити,
І кожен фініш - це, по суті, старт...
Джерело: «Трудова слава», Людмила ЗАБАРОВСЬКА, Віра СОЛОДКА
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.