Щодня Любов Клюй, віддаючи частинку свого серця, намагається запалити сонце у кожній дитині
У Сосницькому НРЦ працюють педагоги-дефектологи, логопеди, які допомагають дітям з Чернігівщини, у яких є порушення звуковимови і не тільки. Вступаючи у 1989 році до Прилуцького педучилища на дошкільний відділ, 15-річна Люба із Киріївки і гадки не мала, що буде працювати над мовленням, коригувати звуки у дітей, які мають порушення мовлення, тобто не вимовляють важкі звуки «р», «с», «л» та інші. Нині Любов Клюй одна з кращих дефектологів Сосницького навчально-реабілітаційного центру (НРЦ). Разом з тим вона, як талановитий педагог, поєднує у собі милосердя лікаря, прозорливість психолога. А ще вона на волонтерських засадах очолює Центр підтримки сім’ї, що діє багато років при освітньому закладі. Нині при НРЦ навчаються діти не лише з порушеннями слухової функції (нечуючі чи слабочуючі). Тут навчаються діти 5 порушень.
Любов Іванівна має досвід роботи з дошкільнятами, учнями початкової ланки з порушеннями слуху, мовлення, з інтелектуальними порушеннями розвитку. Для неї діти – це і робота, і розрада, заряд енергії і натхнення. Про таких, як Любов Іванівна кажуть вчитель від Бога.
– З чого Ви черпаєте заряд енергії, – запитую у Любаві Іванівни.
– Від дітей, – каже педагог.
Робота Любові Іванівни особлива. Щодня вона, віддаючи частинку свого серця, намагається засвітити сонце у кожній дитині. І це вважає своїм успіхом.
У Сосницькому НРЦ Любов Клюй працює з 2005 року. Тоді для неї це був новий вид роботи – сурдопедагогіка.
А починала вона свою педагогічну діяльність з 1993 року у Загребельському об’днанні «Школа-сад» вихователем, закінчивши Прилуцьке педучилище. Та чи не відразу вступила до Чернігівського інституту на вчителя української мови і літератури та зарубіжної літератури. Правда, за другою спеціальністю так і не попрацювала. Прийшовши тоді до Сосницької школи-інтернату для глухих дітей (тепер це Сосницький навчально-реабілітаційний центр), була педагогом-організатором. Робота абсолютно відрізнялась від попередньої. По-перше, різна вікова категорія дітей, по-друге, спілкування з дітьми з порушенням слуху. Майже відразу Любов Іванівну зацікавила сурдопедагогіка і тому вона пішла здобувати другу вищу освіту. Вже тоді ставали їй у нагоді знання, одержані ще у педучилищі з додаткової кваліфікації «Логопедія». А нині Любов Іванівна навчає четвертокласників з інтелектуальними порушеннями. Непросто переходити від одного напрямку до іншого. Та виручає 30-річний педагогічний досвід і шалена любов до своєї професії і дітей.
Майже всі учні, які навчаються у Любов Іванівни прийшли після консультацій родин Центром підтримки сім’ї, який створено при освітньому закладі майже 20 років тому, з них 10 років вона його очолює.
– У нас з голландцями було два великі проєкти, один з яких сприяв створенню Центру підтримки сім’ї, – розповідає директорка Сосницького НРЦ Лілія Саприкіна, яка, до речі, очолювала цей Центр з початку заснування і до переходу на керівну посаду. – Основна мета: інформувати родини нашої області про необхідність ранньої корекції у дитини порушень. У рамках цього проекту нашому закладу було подаровано автомобіль «Ланос», який тепер дуже допомагає педагогам. Нема такого куточка, де б не побували педагоги НРЦ консультуючи родини з питань ранньої освіти.
Спочатку були такі випадки, коли ми брали у школу навіть 10-річних дітей з різними важкими порушеннями у розвитку. А до цього вони перебували вдома, не відвідували ні дитсадка, ні школи. Люди звикли не розповідати про свої проблеми. Соромляться, приховують. Іноді лікарі радять почекати, мовляв, до школи переросте. А сенситивний(найкращий) період формування мовлення з 2 до 5 років. І коли цей період пропущений, тоді наздогнати не так просто і результат не так швидко видно. Нині у нашому закладі навчається 88 учнів по 7-8 у кожному класі, враховуючи встановлені законодавством норми наповнення дітей з особливими освітніми потребами. Але маємо паралелі в залежності які порушення у дитини.
– Найважче у нашій роботі те, що батьки не завжди розуміють, що у їхній сім’ї виховуються діти, які мають певні проблеми в розвитку, і не сприймають нас, – долучається до розмови Любов Іванівна. – Важко про це говорити, коли ми приїздим до них в родини. Але ми маємо правильно і толерантно про це сказати батькам, щоб підтримати їх і надати кваліфіковану допомогу. А буває, батьки, знаючи, що ми приїжджаємо в дитячий садок, приходять самі та приводять своїх діток, щоб одержати від наших вчителів-дефектологів та практичного психолога безкоштовну консультацію.
Любов Іванівна є ініціатором багатьох цікавих ідей. Зокрема, в співавторстві з сурдопедагогом Надією Вережак розробила Порадник «Перші кроки» для батьків, які мають дітей з порушеннями слуху від народження до 6років. Мета якого – це рання допомоги дітям з порушенням слуху. В основу цього Порадника лягла українська, американська, польська та голландська методики навчання дітей, власний досвід.
У Пораднику розроблені завдання для батьків по догляду за дитиною від народження до 6 років. А також поради по використанню слухового апарату, як його підбирати та як за ним доглядати. Ігри та вправи для проведення компенсаторно - корекційної роботи з дитиною, яка має порушення слуху.
Раніше, коли у закладі освіти навчались виключно діти з порушеннями слуху, то й працювали відповідно з цією категорією. Нині Центр підтримки сім’ї працює у різних напрямках. Охоплення дітей розширилось. У кожному селі, на жаль, є сім’ї, в яких виховуються діти з різними освітніми потребами. Колись у дитячому садку в групах було лише дві-три дитини з порушенням звуковимови. Зараз навпаки: мало дітей мають правильну звуковимову, – розповідає про свою роботу Любов Клюй.
Отож, крім своєї основної роботи, Любов Іванівна проводить індивідуальні заняття і як вчитель-дефектолог, і як логопед. Щодня вона, віддаючи частинку свого серця, намагається запалити сонце у кожній дитині. І це вважає своїм успіхом. За можливості проводить заняття з дитиною у присутності мами чи тата. Буває за декілька занять вже поставлений звук, та цей звук потрібно ввести в мовлення. Як кажуть вчені, близько одного місяця потрібно на «ламання» звички неправильної вимови і дуже довгий час іноді до 10 місяців на те, щоб цей звук повністю автоматизувати, тобто, щоб дитина вірно його вимовляла . Батьки, спостерігаючи, як їхня дитина із задоволенням працює зі спеціальним обладнанням, зацікавлена наукою, продовжують розпочате вдома. І це правильно, адже стійкість результатів досягається лише за наявності єдиного корекційного простору. Про це постійно нагадує вчителька батькам.
Зацікавити дитину допомагає гра, незвичайні методи роботи, багато наочності, обладнання і звісно дружня атмосфера доброзичливості. Любов Іванівна налагоджує місток взаємодії «батьки-педагог», намагається бути делікатною, не навчає дорослих людей, а пропонує разом вирішувати проблему.
Щоб досягати позитивних результатів, необхідно бути не тільки професіоналом, а важливо йти в ногу з часом. Отож дефектологиня вивчає досвід колег з інших освітніх закладів, бере участь у вебінарах, розробляє свій дидактичний матеріал, різні ігри для учнів з ООП. Багато матеріалів для роботи з учнями з порушеннями слухової функції та порушеннями мовлення є розглянутими і затвердженими вченою радою ЧОІППО ім.К.Д.Ушинського.
А ще важливу роль грає й те, що працювати поряд з досвідченими, творчими, високопрофесійним колегами – це неабиякий стимул.
Любов Клюй живе роботою, навіть відпочиває, працюючи. Вона не втомлюється навчатися, удосконалюватися. А особливо тепер, коли донька працює лікарем офтальмологом, катарактальним хірургом, віддаючись, як і мама, своїй роботі. А чоловік Микола, з яким, до речі, вже разом 30 років, захищає рідну Україну.
У вільний від роботи час займається квітами та полюбляє читає твори сучасних українських письменників. Захоплюється творчістю Люко Дашвар, Наталії Гурницької, Світлани Талан.
Ось такі в нас жінки. Безмежна вдячність всім жінкам, в особі Любові Іванівни, за те, що роблять наше життя кращим, допомагаючи і підтримуючи того, хто цього потребує. Нехай Господь береже всіх нас і нашу Україну!
Джерело: газета "Вісті Сосниччини", Олена Кузьменко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.