Володимир Мальцев з Прилук робить моделі літаків, які коштують 20 000 доларів
Люди завжди, з сивої давнини, хотіли дістатися неба. Вони із заздрістю споглядали на нього з землі, малювали його на скелях і стінах печер, приміряли на себе крила птахів...
Це так притаманно - пізнати все велике, неосяжне, спробувати себе у неможливому, зламати межі простору і навіть часу!
З початком розвитку ери авіації тисячі людей зв’язали себе з небом - спочатку почали конструювати, виробляти літаки, а потім - літати на них.
А що ж цікавіше і шляхетніше - конструювати літаки чи вести їх по безмежному небу?.. А як щодо польотів уві сні та наяву?
Доля прилучанина Володимира Івановича Мальцева так чи інакше пов’язана з літаками. Ще десятирічним він почав займатися в гуртку міської станції юних техніків у педагога Володимира Семеновича Никоненка і зробив вітрильник. Але чомусь на вітрильниках не затримався, і питання «море» чи «небо» вирішилося само собою - перейшов на літаки.
Двічі він намагався вступити до Харківського авіаційного інституту на факультет, де навчають авіаконструкторів, але - не таланило. Після служби в армії вступив та закінчив виш, в якому вчать спеціалістів нафтогазової промисловості. Працював інженером-механіком в Прилуцькому управлінні бурових робот. Але ж все життя займається авіамоделізмом. Працює він у категорії кордових, а це копії літаків швидкісних, пілотажних, гоночних, повітряного бою тощо.
ПРО НАСОЛОДУ І ДРАЙВ
Зізнаюся, що я дуже мало знала про авіамодельний спорт. А виявилося, що цей технічний вид спорту дуже цікавий, складний і романтичний. Його учасники змагаються у конструюванні та виготовленні моделей літальних апаратів (планерів, літаків, вертольотів, ракет тощо) та в керуванні ними при польотах на швидкість, дальність, тривалість польоту та у виконанні фігур вищого пілотажу...
У 1966 році Володимир сконструював перший гоночний літак, а після цього став займатися моделями літаків, які є копіями реально існуючих чи тих, що існували. У 1969 - зробив копію літака «П-8», а з 1974 по 1980 - знову декілька збудованих ним копій літаків досягли неба. Це були моделі гоночних, спортивних та бойових повітряних суден, які брали участь у Другій світовій війні. Він гарно знає всю історію світової авіації, захоплюється літаками і льотчиками, які сталі легендами під час неї.
Інколи на те, щоб сконструювати і виготовити модель, потрібно 7 та більше років. Справа в тому, що все в літаку (окрім двигуна) повинно бути саморобним, зробленим власноруч - тільки так! По-іншому не може бути, бо не допустять до змагань. А взагалі-то, справжнім авіамоделістам не притаманна лукавість, в цьому і є суть всієї їхньої складної роботи - все своїми руками, своїм розумом!
Так, це непросто - спочатку виносити свою мрію в голові, накреслити її на папері у потрібних масштабах, потім збудувати модель літаючого апарату, в якому кожна деталь на своєму місці і виконує саме їй притаманну функцію. Інакше твій апарат просто не злетить, не відірветься від землі.
А вже потім настають змагання. Суцільна насолода і драйв, коли твоя модель - швидша за інші, летить далеко, летить довго та ще й виконує фігури вищого пілотажу! До речі, у змаганнях ці моделі-копії оцінюються не лише за льотними якостями, а й за схожістю з оригіналом.
Пан Володимир дав життя семи літакам. Зробити літак і запустити його у небо - це завжди викликало у нього надзвичайно сильні емоції: радість, дивне хвилювання, відчуття, яке словами не передати.
Два його літаки (розмах крил - півтора метра), які пройшли свій бойовий шлях змагань і перемог разом зі своїм творцем, і зараз поруч з ним, «живуть» в його квартирі. В кабіні сидить пілот, який може навіть вітати тебе з хмаринок і махати рукою. Цей пілот - ювелірна робота, він одягнутий в шкіряну льотну куртку, шлем, льотні окуляри, на ньому портупея і галіфе тих часів.
За один такий літак колекціонери дають до двадцяти тисяч доларів. Пропонували це і Володимиру, але він відмовився, бо «дітей не продають».
До себе він дуже вимогливий, якщо займав не 1, а 2 місце, то був страшенно незадоволеним. Це я не допрацював, докоряв він себе, якщо робиш, то роби якнайкраще! Особливо було боляче, коли літак падав і розбивався, а було й таке. Це означало, що все потрібно починати спочатку. Авіамоделізм - хобі не з дешевих, і коли літак розбивається, це як твоя мрія зникає, розвалюється у повітрі. І справа зовсім не в тому, скільки він тобі коштував грошей - це не так важливо. Тут головне - скільки ж ти вклав в нього праці, сил, часу, надій!
Його авіамоделі ускладнювалися та удосконалювалися з досвідом, зростала результативність у змаганнях. Він - майстер спорту, неодноразовий чемпіон області, України. Звичайний хлопчина, який виріс у невеликому провінційному містечку на Сорочинцях, своїми успіхами здивував і місто, і Україну. Та й самого себе, нарешті.
В його квартирі, окрім моделей та спеціальних верстатів для роботи (токарний та свердлильний), є окрема полиця для кубків, окрема стіна для медалей, дипломів та грамот, а в старому альбомі - купа світлин з того, бурхливого «авіамодельного» життя. Ця незвичайна квартира більш схожа на технічну лабораторію або конструкторське бюро.
ЦЕ НЕ ПРО М’ЯЗИ, ПАНОВЕ, А ПРО ІНТЕЛЕКТ
Були часи, коли в Україні, і, зокрема, в нашому місті цей вид спорту був дуже популярним. Прилуки виростили цілу плеяду талановитих спортсменів, які перемагали на змаганнях, передавали свій досвід молодим.
Змагання, чемпіонати з авіамоделізму зазвичай проводилися в київському спортивному комплексі «Чайка», де є
гарний кордодром - це місце для проведення змагань кордових авіамоделей. Згадує, як вони приїжджали командою на змагання, встановлювали свій намет, грубку, і до них поспішали колеги-спортсмени з усієї України. Такі ж самі диваки, які не можуть без цієї справи прожити і дня.
Володимир говорить, що для нього і його друзів це було принциповим - повсюди повинно бути зазначено, що їх команда і кожний в особистому виступі - не просто «Чернігівська область», а «Чернігівська область, Прилуки».
Сьогодні цей шляхетний пан з сивою головою з великою повагою називає імена колег та друзів, які прославили Прилуччину своїми досягненнями в авіамоделізмі та вписали свою сторінку в розвиток цього складного виду спорту. Це - брати Самойленки, Володимир Діденко, Михайло Романенко, Іван Гапоненко, Володимир Сураєв, Олександр Короткий, Михайло Черкасов, Валентин Стефановський. Майстри спорту, чемпіони України, Європи. Піонери, пер- шопрохідці, і - «останні з могікан».
Мені здається, що кожен з них, як і герой цього нарису, заслуговують на звання Почесний громадянин міста, на те, щоб прилучани пишалися ними, пам'ятали...
Запитую, які якості необхідні для того, щоб серйозно займатися таким складним видом спорту?
Виявляється, їх багато. Це наполегливість, величезна працелюбність, спеціальні знання та навички (вміння креслити, математично вираховувати складні речі, працювати зі спеціальними інструментами і верстатами). Потрібно знати безліч секретів про авіацію, про літаки взагалі. Цей вид спорту - не про м'язи, панове, а про інтелект.
І обов'язково потрібно вірити в свою справу, в успіх, зазначає Володимир. А сам він, і це бачиш неозброєним оком, всіма цими якостями володіє сповна.
Взагалі, авіамоделювання для нього - головна справа його життя, особлива родзинка і захоплення, непереборна пристрасть, важливіше кохання його долі.
Він - справжній фанатик цієї справи, і не зраджував їй ніколи. Таких людей, як він, не так вже й багато на землі, але на таких тримається увесь наш світ.
Колись йому пропонували керувати гуртком на станції юних техніків, навчати дітей і підлітків цьому складному мистецтву, але він відмовився, хоч і розумів, як це необхідно і важливо. Він обрав те, що йому ближче, ту область прикладання рук, де він може зробити більше. Створювати самому - значно приємніше.
ПРО ВІЙНУ, «МРІЮ» ТА МРІЇ
Ми сидимо в його незвичайній квартирі-лабораторії посеред його красивих літаків. Він весь час називає їх моде- лями-копіями, як і заведено в їх спортивній спільноті. Як на мене, то це справжні літаки, тільки трішки менші за ті, що знищували ворога під час Другої світової.
Сидимо зі світлом і без нього, п'ємо каву і розмовляємо про життя та інші речі. Квартирою по-господарськи ходять три його красиві кішки - Мія, Мурчик і Михайлик, ластяться до рук, а Володимир встигає розмовляти і зі мною, і зі своїми чотирилапими друзями. Декілька разів у двері дзвонили сусіди, які просили терміново відремонтувати ліхтарики. Знайомі приносять праски, акумулятори, пральні машини тощо - на все вистачає майстерних рук Володимира Івановича.
Питаю, як він переносить відключення світла. Виявляється, вже звик, налаштувався, і це його не дратує.
- Це - найменше горе, дякувати Богу. - говорить Володимир. - А як тим людям, які опинилися без житла чи втратили близьких, живуть десь у підвалах і їх постійно обстрілюють. Наше покоління витривале - ми вже багато чого бачили.
Говоримо про нашу «Мрію», про найбільший у світі транспортний літак, про нашу гордість, яку рашисти спалили, знищили на аеродромі в Гостомелі у перші дні війни - у лютому-березні. Про Ігоря Івановича Сікорського, вченого, авіаконструктора зі світовим ім'ям, який був створювачем важкого бомбардувальника, гвинтокрилів і був вимушений емігрувати до Америки.
Згадуємо про відомий фільм нашого улюбленого режисера і актора Леоніда Бикова «В бій ідуть одні «старики», знятий на кіностудії імені Довженка.
- Ця кінострічка - шедевр на всі часи! Прекрасно знято, чудові актори. Я, коли служив в армії (це був полк воєнно-транспортної авіації), мав честь познайомитися навіть з актором Олексієм Смирновим, який грав механіка Макарича. Він приїздив до нас, і я спілкувався з ним.
Володимир гарно розуміє роль авіації в будь-якій війні. Нині найкращі літаки, на жаль, в Америці та Європі, а не у нас.
Ми пораділи за те, що наші українські безпілотники «Стрижі», які були призначені лише для розвідки і фотозйомки, можуть долетіти до російських аеродромів і знищити ворожі літаки. І це все завдяки креативності конструкторської думки! Народні умільці, талановиті винахідники «начиняють» їх вибухівкою, тим самим - перетворюють на бойові дрони.
Безперечно, цього недостатньо для перемоги. Для неї потрібна інша техніка, бойові літаки і таке інше. І мова тут не стільки про війну, скільки про винахідливість і талановитість непереможної української нації. Так, війна потребує величезних шалених ресурсів - людських, технічних, матеріальних, дійової допомоги партнерів. Але перемога настане, бо українці не звикли здаватися.
Під час нашого спілкування я чомусь згадала про Антуана де Сент-Екзюпері, відомого французького письменника і воєнного льотчика. Аристократ і філософ, він був закоханий у небо, швидко оволодів професією льотчика, яка була на той час дуже рідкісною. І літав. Одного разу його літак впав над пустинею, бедуїни врятували його. Після цієї незвичайної пригоди народилася його повість «Маленький принц». Екзюпері частенько потрапляв в катастрофи, був пораненим. Але все одно літав - воював з фашистами, розвозив пошту, пасажирів. Пристрасть до неба перемагала все.
А ще я подумала про те, що Володимира завжди оточувало цікаве, яскраве, насичене життя, і що він не шкодує за прожитим. Він не сумує за минулим, хоч і на пенсії, хоч йому трішки більше 70-ти, бо і зараз його життя цікаве і насичене!
Він постійно чимось занятий. А головне знаєте що? Він розпочав роботу. над новим літаком - креслить, щось струже, випилює, клеїть. Процес довгий - все потрібно зробити якнайкраще - шасі, фюзеляж, закрилки, хвіст і крила. Все, що випускається (як, наприклад, шасі), повинно випускатися, а потім ховатися в своє сховище, і двигун повинен працювати, як годинник...Так що, роботи багато..
Нічого, ми ще політаємо!
Джерело: газета “Прилуччина + Прилучаночка” від 09.02.2023, Лілія ЧЕРНЕНКО, фото Олександра Гриценка з кубку ім.І.І.Сікорського
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: Мальцев, Прилуки, літаки, авіамоделювання