Історики пояснили, чому законсервували на берегу Десни старовинний човен-довбанку
«Жива історія припливла до рук» - так один із читачів соцмерож назвав подію, яка минулого тижня сколихнула чи не всю область. На березі Десни поблизу Чернігова було випадково знайдено старовинний човен - його ніс вимило водою.
«Сьогодні мені телефону - по кілька чернігівців, повідомляючи що неподалік від міста з річкового берега стирчить ніс чи корма якогось давнього човна, вимитого водою. Мабуть, рушієм відкриття стала літня спека. На фото дійсно видно частину човна, видовбаного з цілої колоди, зверху помітні отвори, у них заходили дерев'яні чіпки - нагелі, якими кріпилася дошка котрою був нарощений борт. На жаль, визначити вік човна непросто. Однак такий вигляд мали човни в найдавніші часи. Пригадаємо моноксили (у перекладі з грецької - «однодеревки»), згадані візантійським імператором Костянтином VII. Приблизно в 950 році він писав у своєму трактаті, що навесні слов’яни пактіоти (данники) росів будують човни-моноксили, потім вони на цих човнах йдуть з різних міст, у тому числі і з «Чернігогі до Кіова», де править «Сфендослав сина Інгора, архонта росів». Звідти в червні вони пливуть Дніпром до порогів, а далі морем до Константинополя, везучи свій товар. Однак навіть до цього часу де-не-де в селах зберегли - довбанки, зроблені в такий самий спосіб.
Визначити вік човна можна двома шляхами - розкопати його і знайти в ньому якісь артефакти, що вкажуть на вік, або ж зробити аналіз деревини човна на радіоактивний вуглець. Обидва способи непрості за нинішніх умов, але головна проблема полягає в іншому - шо робити далі? Розкопати і покинути?
Звісно, краще зберегти човен, законсервувати його та розмістити у музейній експозиції. Як пам’ятка давньої техніки він цікавий, навіть якщо виявиться збудованим у XIX або на початку XX століття, бо ж нині таких човнів уже не роблять, - такий допис разом із фото знайденого човна 7 серпня на своїй сторінці у фейсбуці розмістив відомий чернігівський археолог і краєзнавець Ігор Ігнатенко. Саме він і розпочав дискусію мешканців Чернігівщини щодо подальшої долі цієї знахідки.
Як виявилося, першим на неї натрапив син працівниці Чернігівського обласного історичного музею імені В.В. Тарновського Олексій Цикунов й одразу ж повідомив про це музейникам і місцевим археологам.
- Можливо, хтось бачив цей човен і раніше, однак не надав цьому значення, говорить директор Чернігівського обласного історичного музею імені В.В. Тарновського Сергій Лаєвський.
- Ми ж одразу зв'язалися з фахівцями Інституту археології НАН України і повідомили їм точні координати цього човна. На жаль, ані техніки, за допомогою якої можна було б його дістати, ані фахівців, які могли б це зробити, у Чернігові немає.
Наступного ж дня наукові співробітники Інституту археології НАН України провели обстеження човна. Результати повідомив Центр археології та стародавньої історії Північного Лівобережжя: - «Було здійснено часткову розчищення для проведення графічної та фотограмметричної фіксації об'єкта з метою подальшої його ідентифікації. Зроблено кресленик, знято обміри та створено 3D-модель з ортофотопланом.
Ця знахідка викликала резонанс у соціальних мережах і бурю фантазій про можливе його походження та датування. Отож ми маємо справу з носовою частиною човна-довбанки з нарощеними дощатими бортами, що оголилася зі схилу на 2,7 метра. Основа човна — видовбана дубова колода, що розширюється з 16 сантиметрів до носового (першого) шпангоута до 1,5 метра яка й слугувала кілем цього плавзасобу.
Обабіч кілевої частини були нашиті дошки з листяного дерева (верба, липа), що кріпилися до основи дерев'яними шкантами діаметром до трьох сантиметрів. Біля носової частини виявлено два залізні цвяхи, що пронизали дошки. Ширина дощок у видимій частині складає 45-50 сантиметрів, їхня товщина п’ять сантиметрів. Виявлено частину правого шпангоута та невідому конструктивну частину. На жаль, дно плавзасобу не вдалося обстежити, оскільки воно нижче від рівня річки. Над плавзасобом нависає схил до п’яти метрів, тому подальші роботи були припинені. Після завершення фіксації човен було засипано річковим піском».
Фото - Центру археології та стародавньої історії Північного Лівобережжя
Після перших досліджень археологи припустили, що човен належить до рибацьких човнів-довбанок, що побутували на річках Десна та Дніпро у XVIII — на початку XX століття. Зазвичай такі човни були від 8 до 12 метрів завдовжки та до двох метрів завширшки і могли призначатися для промислового лову риби.
— Подальша доля цієї знахідки залежатиме від потенціалу влади, — каже Сергій Лаєвський. — Бо для того, щоб вона насправді стала експонатом музею, потрібно докласти чимало зусиль. По-перше, це відповідні дозволи на проведення робіт, адже для того, щоб дістати цей човен, треба розкопати частину берегової зони, а по-друге, - це чималі матеріальні ресурси.
Як я вже казав, відповідної техніки і фахівців у нас немає. Виконати такі роботи можуть лише фахівці Національного заповідника «Хортиця» що в Запоріжжі. У них є гарна практика у таких справах. Бо ж такий експонат треба вміти не лише дістати так щоб він залишився максимально малоушкодженим, а й правильно його зберегти. Ми вже маємо негативний приклад - частину довбанки XVІІІ століття, знайдену в 70-х роках у Батурині. Зараз вона розміщена в музеї, і ми бачимо як вона поступово руйнується. Тож якщо поки що ми не маємо змоги дістати цей човен
і забезпечити його правильне зберігання, то краще законсервувати цей об’єкт до тих часів, коли така можливість з’явиться.
Працівники історичного музею таки сподіваються, що в подальшому знайдений човен поповнить їхній музейний фонд.
Джерело: газета “Гарт” від 17.08.2023, Катерина Дроздова
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.