Мобильная версия сайта Главная страница » Для туриста » Книги о Чернигове » Сторінки музичної освіти Чернігівщини

Сторінки музичної освіти Чернігівщини

Сторінки музичної освіти Чернігівщини First Previous Next Last

До питання історії музичної освіти на Чернігівщині


    Важливим етапом піднесення музичної освіти на Чернігівщині стала діяльність першого спеціалізованого закладу середнього типу - Чернігівського музичного училища заснованого в 1904 році керівником симфонічного оркестру Чернігівського музично-драматичного товариства Кіндратом Сороніним. (Черниговские губернские ведомости. 28 серпня 1904 р.) Навчальний корпус розміщений в м. Чернігові по вулиці Воздвиженській. Першими викладачами училища були І. Красильщиков (скрипка) - учень професора Віденської консерваторії Максинсака, К. Штамм (співи) - учениця професора С.-Петербурзької консерваторії Ірецької, О, Маслоковець (фортепіано) - учениця Київського музичного училища, А. Яцкевич (фортепіано) - учень професора С.-Петербурзької консерваторії Штейна. Дерев'яні духові інструменти викладав військовий капельмейстер І. Зісерман, теорію музики, композицію та мідні духові - К. Сорокін, культуру мови і дикцію - П. Дебогорій-Мокрієвич, історію мистецтва -В. Баршевський. Викладацький склад було затверджено спеціальним наказом Чернігівського губернатора 8-го жовтня 1904 року. (Черниговские губернские ведомости. 15 жовтня 1904 р.). Навчання в училищі було платним і становило, для спеціальних предметів включно з обов'язковим (елементарна теорія музики, сольфеджіо, гармонія, контрапункт, обов'язкове фортепіано, культура мови, дикція та історія мистецтв) 60 рублів на рік. Навчально-виховний процес в училищі було організовано на основі затверджених Чернігівським Губернатором "Правил музыкального училища". (Черниговские губернские ведомости. 28 августа 1904 г.). Правила музичного училища включали такі розділи:
    1. Музичне училище ставило головною метою своєї діяльності ґрунтовну художню освіту для осіб, які присвятили себе вивченню вокальної і інструментальної музики.
    2. Предмети викладання поділялися на два підрозділи:
    а) спеціальні (головні);
    б) обов'язкові (допоміжні).
    До спеціальних предметів було віднесено: гру на фортепіано, скрипці, альту, віолончелі, духових (мідних та дерев'яних), спів та теорія композиції. Обов'язкові (допоміжні) предмети: елементарна теорія музики, сольфеджіо, гармонія, інструментовка і історія музики;
    3. До училища бралися особи незалежно від суспільного положення, але не молодше 7 років, які на період вступу перебували в стані учня. Учні бралися до училища зі званням учня і вільного слухача. Учнями вважалися особи, які відвідували класи всіх визначених навчальним планом предметів. Вільними слухачами були особи, які відвідували лише спец предмет, або додатково за своїм власним вибором окремі предмети з обов'язкового циклу. Від вступників не вимагалося музичної підготовки, а лише вміння читати і писати; особи, які мали відповідну технічну підготовку, могли бути прийнятими до відповідного їхньому рівню курсу;
    4. Проходження учнями повного об'єму кожного спеціального предмета планувалося у відповідності до програм консерваторії імператорського музичного товариства і поділялося на три курси: на нижній, середній і вищий. На кожному курсі учень знаходився в залежності від свого технічного і загального розвитку. Мінімальний термін перебування на одому курсі становив - 1 рік, максимальний - 3 роки. Тому середній термін навчання становив 6 або 7 років в класі гри на фортепіано, скрипки, альта і віолончелі та 5-6 років по курсу співу і теорії композиції.
    5. У відповідності до програми імператорського російського музичного товариства вивчення обов'язкових предметів розподілялося таким чином:
    1-й рік - елементарна теорія музики;
    2-й рік - гармонія першого курсу;
    3-й рік - гармонія другого курсу; протягом усіх трьох років обов'язковим предметом було сольфеджіо;
    4-й рік - контрапункт і музичні форми;
    5-й рік - інструментовка та історія музики.
    6. Навчальний рік у музичному училищі продовжувався з першого вересня до першого червня. Двічі на тиждень учні відвідували класи спеціальних предметів. Кожне заняття за спеціальності проводилося з учнем індивідуально. При необхідності інші учні викладача могли бути присутніми на заняттях зі спеціальності. Класи обов'язкових предметів також відвідувалися двічі на тиждень. Обов'язкові предмети викладалися у вигляді лекцій з практичними вправами та розподілу учнів на групи. Лише інструментовка та історія музики, як обов'язкові предмети, викладалися один раз на тиждень.
    7. У відповідності до існуючого порядку організації громадських зібрань училище мало право проводити "публичные музыкальные собрания". На цих музичних зібраннях виконувались як вокальні, так і інструментальні твори у різних формах: соло, ансамблю, хору, оркестру.
    8. Перед закінченням навчального року, в травні місяці, проводилися іспити з усіх предметів, що викладалися в училищі. Для цього під головуванням директора училища утворювалася екзаменаційна комісія з викладачів училища та запрошених відомих музикантів.
    9. Важливою умовою проведення річних іспитів було, зокрема, виконання конкурсного для кожного курсу етюда і однієї чи двох п'єс. Враховуючи специфіку предмета, виключення робилося лише для екзаменів по класу вокалу. З таких обов'язкових предметів як гармонія, контрапункт, інструментовка екзамен складався з двох частин: усних запитань та письмової класної роботи (завдання).
    10. Учні, що пройшли повний курс навчання зі спеціальності та обов'язкових предметів, а також витримали згідно затвердженої програми випускні екзамени, отримували атестат про закінчення училища і могли, за бажанням, вступати до консерваторії.
    11. Учні вносили за своє навчання в училищі 60 карбованців за повний навчальний рік. Оплата за навчання вносилася двічі на рік по 30 карбованців, відповідно до 1-го вересня і 1-го січня.
    12. Учні повинні були підкорятися всім постановам і розпорядженням директора училища.
    13. Учні зобов'язувалися до початку кожного заняття приходити завчасно з добре вивченими уроками. Викладач мав право відсторонити від заняття учня, який з'явився до класу без підготовленого уроку.
    14. Пропуски без поважних причин занять хоровим співом, а також репетицій ансамблевої гри призводили до таких дисциплінарних стягнень: в перший раз -позбавлення одного уроку з головного (спеціального) предмета, вдруге - позбавлення двох уроків зі спеціальності; втретє - позбавлення права відвідування музичних вечорів училища і права відвідування училища протягом одного тижня.
    15. Учні, які не бажали підкорятися Правилам училища, могли бути виключені з нього в будь-який час за рішенням педагогічної ради.
    16. Запрошені директором училища викладачі мали право бути допущеними до занять в училищі після отримання відповідного дозволу Губернатора.
    17. За підсумками навчального року директор училища зобов'язаний був подавати Губернатору докладний звіт щодо стану навчально-виховної роботи в училищі за рік, що минув.
    Таким чином, Правилами чітко регламентувався процес поступового формування професіонального музиканта. Діяльність першого Чернігівського музичного училища стала важливим етапом становлення і розвитку музичної освіти на Чернігівщині.