Уряд Януковича не стане ефективним урядом реформаторів
12 березня 2010 23:16
Переглядів: 2551
Мітки: янукович, азаров, дзеркало тижня, мостова, рахманін, затверджений Верховною Радою 11 березня
Мітки: янукович, азаров, дзеркало тижня, мостова, рахманін, затверджений Верховною Радою 11 березня
Back to U$$R
Коли на людину несподівано звалюється радість і вона знаходить давно забуту заначку, то запах лежалих купюр і нафталіну її мало бентежать. Інша річ, якщо цей запах іде від свіжосформованого уряду. Тут поділ праці: вдихати всім, а радіти — Віктору Федоровичу. Тому що склад Кабінету міністрів, затверджений Верховною Радою 11 березня, — це не Кабмін Азарова. Це Кабмін Януковича, де кожна кандидатура проходила процедуру найвищого схвалення.
Гарант Конституції грубо знехтував чинним Основним Законом. Він не тільки підписав зміни до закону про парламентський регламент, які дозволили формувати коаліцію з допомогою «тушок». Він де-факто повернув собі президентські повноваження, якими до конституційної реформи користувався Леонід Кучма. По суті, Янукович під себе сформував більшість у парламенті; замість коаліції визначив кандидатуру прем’єр-міністра, а замість глави Кабміну — склад уряду. Врахувавши при цьому деякі «хотілки» приєднантів-литвинівців і комуністів. Немає сумнівів у тому, що губернаторський корпус буде сформовано за таким самим принципом. Легко припустити, що Віктор Федорович за глав ОДА вирішить, кому рулювати районними адміністраціями. А потім на власний смак розставить прокурорські і суддівські кадри.
Янукович досить оперативно відновив президентську вертикаль, підім’явши під себе як виконавчу владу, так і законодавчу. При цьому виконавча влада не набула настільки необхідного в складній економічній ситуації інтелектуального та реформаторського потенціалу, а законодавча не розжилася додатковими можливостями впливу на президента та його політику.
В уряді Януковича влада не те що не відділена від бізнесу — вона офіційно стала його інструментом. Віце-прем’єри Клюєв, Колесніков, Тігіпко, а також глава СБУ Хорошковський прикрашають верхню частину списку найзаможніших людей України. Цим громадянам цілком під силу фінансувати державу з власної кишені до ухвалення довгоочікуваного бюджету. Азаров, Семиноженко, Сівкович, Слаута давно забули ті часи, коли потрапляли під папановське прокляття: «Щоб ти жив на одну зарплату!». Серед міністрів також чимало лобістів своїх або чужих бізнесів: Присяжнюк, Сафіуллін, Єфименко, Шуфрич, Єжель і, звісно ж, Бойко (котрий Юрій). І Віктор — також... У новому уряді віце-прем’єрський корпус нагадує раду директорів в акціонерній компанії, власники якої провели наймасштабнішу в історії України приватизацію менеджменту.
В уряді Януковича не надто багато тих, хто відповідає високим професійним стандартам. Грищенко, Лавринович, Толстоухов, Попов і Бойко (знову ж таки Юрій) — от, мабуть, і весь список членів КМ, чия профпридатність не викликає особливих сумнівів. Інша річ, що навіть у цьому убогому переліку далеко не всі:
— здатні використовувати свій професіоналізм на благо України;
— можуть усвідомити злочинність спущеного згори наказу, оспорити його і (тим більше) відмовитися виконувати;
— навчені поєднувати професіоналізм з етикою держслужбовця.
Що ж стосується реформ... На перший погляд, Кабінет, сформований Януковичем, створено не для проведення стратегічних перетворень, а для розведення фінансових потоків. Але, схоже, сховатися від реформ Азарову з товаришами не вдасться. Тимошенко не посоромилася признатися, що зовнішні запозичення, по суті, є головним антикризовим інструментом. Її змінник остерігається голосно казати про це. Але навіть під час пафосного презентаційного спічу у ВР Микола Янович змушений був зазначити: плідне співробітництво з міжнародними фінансовими структурами є найважливішим напрямом діяльності КМ. Під час співбесіди з фракцією «НУ—НС» Азаров виявився відвертішим і визнав, що владі доведеться піти на виконання будь-яких вимог МВФ. Єдине, до чого новий режим поки що не готовий, то це до зміни строків виходу на пенсію. Втім, якщо Міжнародний валютний фонд виявиться наполегливим, Київ, цілком можливо, поступиться і в цьому питанні.
Кошти МВФ, як і раніше, залишаються ледь не єдиним способом збалансувати державний кошторис. Умикати верстат «на повну» побоюються: емісія неминуче спричинить вибух цін, і вибухова хвиля може змести не лише цей Кабінет, а й усю нинішню владу в цілому.
Умови, які висуває Міжнародний валютний фонд, є важливим приводом для старту необхідних реформ. Головною причиною залишається ситуація в країні. Влада приречена здійснювати перетворення. Але чи здатна? Потенційні реформатори зобов’язані досконально знати ввірену їхньому піклуванню сферу, бачити шляхи оптимізації роботи, бути в курсі світових тенденцій, стандартів і практик. Наскільки відповідають поставленим завданням ретрогради? Наскільки ефективними виявляться щасливі (часто випадкові) власники призових крісел, які дізналися про своє призначення безпосередньо перед затвердженням? Запитання риторичне.
Янукович неодноразово заявляв, що план порятунку країни і список рятівників давно затверджені. В такому разі, чому тільки дев’яти членам тіньового уряду регіоналів знайшлося місце в новому Кабінеті? Віктор Федорович обіцяв при формуванні владних структур упроваджувати жорсткий режим економії і принцип розумної доцільності. Проте уряд Януковича виявився найбільшим як мінімум за останні десять років. Обгрунтувати необхідність існування семи (!) віце-прем’єрів важко. Число заступників глави президентської адміністрації також викликає запитання. Схоже, економія поки що торкнулася тільки розміру Шевченківської премії.
Уряд Януковича, судячи з передвиборних обіцянок кандидата в президенти та з електоральних сегментів, до яких він апелював під час кампанії, мав виділити почесне місце таким сферам, як охорона здоров’я, освіта, малий бізнес і армія. Насправді кадрові рішення щодо цих відомств ухвалювали на недогризках часу і за залишковим принципом. У МОЗ, Мінекономіки, Міносвіти та в Міноборони прийшли або невиразні, або одіозні люди, що свідчить про непріоритетність цих напрямів як для коаліції, так і для президента.
Уряд Януковича не став швом, накладеним на ментально й електорально розірвану Україну.
Більшість його членів делегували регіони, котрі проголосували за Віктора Януковича. Десять кабмінівських сановників є уродженцями Донецької та Луганської областей. Ще троє — Азаров, Могильов і Надрага, — будучи уродженцями Росії, саме на донбаській землі відбулися як особистості і виросли як політики. 14 регіонів України своїми вихідцями в КМ не представлені взагалі.
Напевно, у цьому немає нічого страшного. Просто чергове свідчення відсутності мудрості та далекоглядності в нової влади.
Уряд Януковича рясніє людьми, котрі досі вважають, що їхня «адреса не дім, і не вулиця...». І, як наслідок, — присутність у Кабміні не лише переконаних русофілів, а й агресивних українофобів. Серед «верхівки» Кабміну немає жодної людини, котра використовує в побуті українську мову. А прем’єр і ряд його заступників не можуть нею розмовляти взагалі, що є прямим порушенням Конституції. А от призначення (за особистим розпорядженням Віктора Януковича) Дмитра Табачника Основному Закону не суперечить, але є злочином перед цілим поколінням молодих українців.
Рінат Ахметов в уряді Януковича присутній міноритарним пакетом. Виступаючи перед фракцією, президент — уже обраний, але який іще не присягнув, — розповів про те, що всі в нього просять посади. А от Рінат Леонідович, підкреслив Янукович, нічого не попросив: «Він сказав, що йому досить бути «другом президента». Своїми друзями Ахметов «закрив» у Кабміні три «клітинки». Кожна з яких має безпосередній стосунок до його бізнесу. Футбол, металургія і ГЗК під надійним контролем Бориса Колеснікова, Равіля Сафіулліна і Дмитра Колєснікова. Чому Ахметов не взяв більше? Ну, по-перше, людей не виплекав, а по-друге, ніхто особливо й не пропонував. Прийнятні тарифи на перевезення потрібних йому вантажів главі СКМ уже пообіцяли. Зростаючі інтереси Ріната Леонідовича до енергогенерації та експорту не залишить без належного нагляду лояльний Андрій Клюєв. За приватизаційними процесами та діяльністю Антимонопольного комітету нагляне Борис Колесніков, формально відповідальний за підготовку до Євро-2012.
Забезпечивши залізобетонний захист та оранжерейний клімат для власного бізнесу (що й було програмою-мінімум), «друг президента», схоже, вирішив на час відійти вбік і почекати результатів, у тому числі й рейтингових. Ближче до зими можна буде поставити низку запитань «другу», в перемогу якого вкладено стільки коштів. А реформи, про які так багато йшлося?.. Про них і далі говоритиме Ірина Акімова.
Уряд Януковича став першим вітчизняним Кабінетом, у якому немає жодної жінки. І в цьому Віктор Федорович виявився послідовним: «місце жінки — на кухні». У його випадку — політичній, а саме — в адміністрації президента. До речі, цей орган Віктор Янукович укомплектував з набагато більшою любов’ю і ретельністю, ніж уряд. АП — його остання лінія оборони і перша — наступу. Є підстави вважати, що саме канцелярію черговий гарант бачить мозком нової влади, а наспіх зшитий Кабінет — тілом. Своєрідним виконавчим «аватаром», керованим з Банкової. Комітет з питань реформ, задуманий Акімовою і схвалений Януковичем, покликаний генерувати ідеї. Виконувати які доведеться Азарову з товаришами. Кожна удача подаватиметься як успіх Януковича. Будь-який провал спишуть на недбалість уряду.
Схема вигадлива, хоча й не нова. Але життєздатність її викликає серйозні сумніви. По-перше, залишається тільки ворожити, якого роду і, головне, якої якості новації пропонуватимуть комітетчики. По-друге, яку частину цих нововведень благополучно завалить особисто Микола Янович, котрий не вельми прихильний до Ірини Михайлівни. По-третє, незрозуміло, яким чином буде гарантовано інформаційно-ідеологічне забезпечення реформ, проведення яких неможливе без затягування пасків. Сьогодні населення не готове втягти животи. Одні живуть ілюзорним очікуванням поліпшення життя вже сьогодні. Інші апріорі готові зустріти в багнети будь-яку непопулярну ініціативу влади. Хто сьогодні має право і сміливість закликати обивателів піднатужитися і потерпіти? Владика, обраний третиною виборців? Уряд олігархів?
Уряд Януковича не стане ефективним урядом реформаторів не лише тому, що там вистачає людей, котрі не можуть не красти. А очевидне злодійство на тлі очевидного зубожіння країни може коштувати владі дуже дорого. Уряд Януковича неефективний, зокрема, хоча б тому, що в ньому закладені потенційні внутрішні конфлікти. Річ не в тім, що Шуфрич не терпить Льовочкіна, Льовочкін — Колеснікова, а Колесніков — Табачника і Тігіпка. Систему можна вибудувати так, що ці персонажі будуть мало перетинатися у виробничих питаннях. Але тертя по лініях Азаров—Акімова, Акімова—Тігіпко і Тігіпко—Цушко практично неминучі. І здатні поховати будь-яке починання.
Але найконфліктнішим бачиться гіпотетичне протистояння уряду Януковича і комуністів. Саме КПУ (без якої були немислимі ні більшість, ні уряд) пролобіювала Василя Цушка, саме за її квотою у Фонд держмайна має «зайти» Олександр Рябченко. Представники Компартії вже позначили негативне ставлення до низки запланованих кроків нової влади, які мають непопулярний, антисоціальний характер. Не рахуватися з позицією комуністів Янукович не може, адже з хрещених батьків коаліції вони легко можуть перетворитися на її гробарів.
Уряд Януковича може виявитися і гробарем самого президента, якщо не впорається з планом необхідних реформ. Але створений ним «аватар» занадто громіздкий для такої мети. «Мозковий центр» на Банковій навряд чи здатен дати раду такій кількості найрізноманітніших кабмінівських рук. Одні більше схожі на граблі. До інших вічно щось прилипає...
Чи міг Віктор Янукович пред’явити Україні більш якісний Кабінет міністрів? Міг. Якби займався пошуком нових облич, ротацією оточення, не зводив в абсолют лояльність замість професіоналізму, мав чітке уявлення про державні інтереси і визнавав їхній пріоритет над приватними.
Сергій РАХМАНІН
Коментарі (18)
что касается нарушения основного закона, не вижу не чего плохого
если это выведет страну из политического кризиса
это дало уже позитивные плоды, быстрое сформирование коалиции
и быстрая смена правительства
вы вспомните сколько формировалась коалиция после поза прошлых парламентских выборов
речь идет о тенденциях, а не результате. Он, как раз, с этой точки зрения понятен.
коалиция сформирівалась быстро. что свидетельствует именно о написанном.
я не говорю, что в этом что-то очень плохое. Но отношение (в том числе, дальнейшее) уже понятно
а я говорю о важности положительного результата
при которых выше написанный текст, лишь обгладывание и предположение тенденций
и в общем, меня кумарят различного рода эксперты-балаболы
устраивающие разговоры ради разговоров и самолюбования
многие из них в жизни для общества не чего полезного не сделали
но рассуждать о тенденциях, так их хлебом не корми
они пытаются быть пастухами человеческого восприятия реальности, но это лишь попытки
это усохшие смаковници не дающие плодов
они говорят о вещах которые далеки от их осознания
о плодах пока рано говорить. если эта власть действительно заставит законы действовать, при этом сама им подчиняясь, действительно поднимет экономику - всю, а не только предприятия, хозяевами которых являются, оздоровят социальный климат и консолидируют общество -
я обязательно скажу, что они молодцы и на следующих выборах пойду за них голосовать.
а, да, забыл, пойду голосовать в том случае, если двигаться мы будем все же в сторону Европы. Это для меня важный момент.
по моему я не обобщал, а четко указал какие плоды
можно уточнить, что для тебя значит эта фраза: двигаться мы будем все же в сторону Европы
желательно по пунктам
в идеале, канешн членство в Евросоюзе.
в нынешнее время и дальнейшем будущем это не реально
но мечтать продолжай
меня устроит не конкретно членство, а чтобы все работало хотябы приблизительно так, как у них.
чтобы несовершенство закона не компенсировалось необязательностью его исполнения, чтобы стандарты были одними для всех, а воровали чтобы не песят процентов, а хотя бы 2.
это уже другое дело, когда мы будем выбирать лутчшее из существующих систем, для создания своего
на востоке тоже есть многое, чего можно позаимствовать
а те, плоды, которые ты указал, не гарантируют того, о чем сказал я. и сами по себе они - ноль.
Что у вам за мода пошла: гнать на людей, не давать им работать...
Помолчи 1 годик.
(мне янык тоже не по нраву, ну и что, пинать его ?)
Джестер, никогда больше не пытайся меня учить. Тем более, не предлогай молчать
Ты в тексте много понял? До конца дочитал его?
Все журналисты Украины, перемывая кости любых политиков, сами того не подозревая раскачивают народное мнение в ту или иную сторону, к той или иной персоне. Тем самым влияя посредством народной массы на самих политиков и их ходы, их успехи и неудачи.
Так ясней ?
думаю, ты сам не понял, что написал.
следуя такой логике, во всех бедах в стране виноваты журналисты, ведь они влияют на бедных и очень хороших политиков.
Я думаю вы отлично все поняли.
прощения прошу за тон.
Речь в том, Джестер, что журналист всегда, при любых обстоятельствах, должен писать правду!
Как говорится, «всё течет, но ни хрена не меняется»: «Белые пришли – грабют, красные пришли – грабют. Ну куды крестьянину податься?» (к/ф «Чапаев»)
к сожалению, согласен