Люди мого покоління вийшли з СРСР. Ми завжди мріяли жити у незалежній, демократичній країні, «без залізної завіси», подорожувати Європою, відчувати себе вільними і щасливими...Так і сталося.
Не хочеться згадувати про «мінуси», з якими ми зіткнулися в дитинстві і юності, але ж є речі в тому нашому давньому і не дуже благополучному житті, які й досі в ціні - наприклад, освіта. Будемо чесними - ми отримали гарну освіту, одну з найякісніших у світі.Не будемо багато розмірковувати про якість нинішньої української освіти - безкінечні реформи, епідемія короновірусу, війна, онлайн зробили свою справу. Багато українських випускників їдуть навчатись за кордон. Вісімнадцятирічна прилучанка Злата Житньова нещодавно повернулася додому після першого року навчання у Польсько-японській Академії інформаційних технологій.
В один з теплих днів літа ми зустрілися в затишній кав’ярні і поговорили про враження Злати від Академії та від Польщі. А ще - про війну і рідне місто, про батьківський дім, її мрії та життєві плани.
Про Академію
- Разом з батьками ми обрали цей польський престижний виш ще за два роки до вступу в нього, і я ретельно готувалася.
Аналогів цього вишу немає у Польщі та за її межами, оскільки він був створений у результаті міжнародного співробітництва Польщі та Японії. Йому притаманні високі стандарти академічной освіти, визнані в усьому світі, в ньому панує принцип - ніякої теорії без практики!
Оскільки технології - це «фішка» Академії, то й база обладнання до неї відповідна. Нинішній кампус Академії - це потужний центр із сучасними лабораторіями, спеціальними програмістськими, графічними та проектуючими майстернями. Понад 600 комп’ютерів у 40лабораторіях, унікальне обладнання та найновіше на ринку програмне забезпечення - все для нашого користування. Для нас, для студентів, працюють мультимедійні лабораторії - студія запису, графічна та відтворююча лабораторії, фотостудія, художні майстерні тощо.
Академія гарантує працевлаштування, славиться якістю освіти і протягом багатьох років перебуває у трійці лідерів серед недержавних вищих навчальних закладів Польщі.
До того ж, у кожного з нас є велика кількість можливостей вчитися за міжнародним обміном. У Японії чи країнах Європи.
І як бонус - японська мова: у нас можна вивчити і отримати сертифікат про знання японської мови. Це єдиний такий центр у Центрально-Східній Європі.
Наша Альма-Матер знаходиться в тихому районі - в самому центрі Варшави, недалеко від урядового кварталу та дипломатичних установ... Пишаюся тим, що навчаюся в ній...
Про особливості польського вишу і про розвиток особистості
Наші викладачі роблять акцент на розвитку особистості і умінні відкривати талант кожної дитини, на розвиток особливого світосприймання кожного зі студентів. Оскільки сфера ІТ- це, насамперед, інновації та практика, у Академії нас навчають справжні експерти у своїй галузі - інженери, розробники, технологи. Головна увага приділяється саме розвитку практичних знань та навичок. Часто до Академії приїжджають відомі викладачі з-за кордону.
Я навчаюсь на факультеті графічного дизайну, на якому вивчаю візуалізацію інформації, графічне проектування, класичну анімацію 20, анімацію 30. Це факультет, де вчать мистецтву комп’ютерного дизайну, новому медіа мистецтву.
Всі наші викладачі, окрім викладання, працюють ще й за спеціальностями - пишуть картини та книжки, влаштовують персональні виставки живопису, втілюють в життя цікаві дизайнерські проекти. Всі вони молоді, сучасні, комунікабельні, приязні, хоч дехто з них має професорські звання. У нас проводиться анонімне тестування з метою оцінювання роботи наших педагогів - ми ставили їм оцінки за багатьма критеріями. Атмосфера дуже демократична, творча, комфортна.
При вступі звертали увагу на знання польської та англійської мов, я ще й готувала портфоліо зі своїми живописними і графічними роботами.
Вже вмію створювати логотипи брендів, редагувати книги (я працюю не з текстами, а з їх візуалізацією), створювати анімовану рекламу, вебсайти, сторінки в Інтернеті.
Викладання йде польською мовою.
В Академії навчаються поляки, українці, білоруси, японці, турки, казахи.
Є заняття живописом (там ми малюємо з натури фарбами), малюнку (на них - лише олівцем). Є заняття з фотомистецтва, з історії та культури Японії, багато пар присвячене вивченню ІТ-технологій. Пари починаються зранку і можуть закінчуватися ввечері. На моєму факультеті 10 груп, в кожній по 15 чоловік. Ти не мусиш дві пари - чотири години поспіль - малювати. Можеш зробити перерву - вийти попити каву, полежати на подвір’ї в шезлонгу... В наступному навчальному році буде фізкультура - кожен студент може обрати басейн читренажернийзал... Їздили в ліс на декілька днів на пленер, де багато малювали... Було цікаво.
Гарно те, що в тобі цінують оригінальність, твою несхожість на інших студентів, поважають за власний стиль, за твоє сприйняття світу, конкретно зроблену роботу.
«Війна живе в нашій домівці вже 10 років...»
Чи думаю я про війну?.. В Польщі намагаюся не згадувати, але це не завжди виходить. Тепер, коли тата комісували через тяжку хворобу хребта і визнали непридатним до служби в лавах ЗСУ, ми з мамою менше хвилюємось. Мій тато - Сергій Цибенко, захищав Україну ще під час АТО, під час повно- масштабного російсько-українського вторгнення воював у складі механізованого батальйону на Сумщині. Має ордени та відзнаки за захист Батьківщини, і ми пишаємось ним.
Війна оселилася в нашій домівці давно, мені було тоді трішки більше восьми років.
Постійне хвилювання за тата, допомога йому і його побратимам. Війна «подарувала» йому інвалідність, а когось з моїх ровесників залишила без батька, без мами і домівки, принесла країні багато горя, смертей, руйнувань.
Новини з фронту, сирени і вибухи. Кожна дитина - п’ятирічна, трирічна, мої ровесники - ми всі діти війни.
Про Варшаву, Прилуки і вареники з вишнями
Мені подобається Польща і я вдячна цій країні за можливість навчатися в ній, вона багато робить для нас, студентів, турбується про наших переселенців, допомагає під час війни Україні.
До українців тут ставляться доброзичливо. Ми товаришуємо, гарно спілкуємось з іншими студентами, ділимось ідеями щодо своїх проектів. Моя хороша подруга Агата - полька, мешкає в передмісті Варшави. Подорожувати Польщею, повірте, поки ще не було часу - нам задають таку велику кількість домашніх завдань, що на щось інше просто не вистачає часу. Перший рік навчання - дуже відповідальний, схибити тут не можна. Суворо ставляться у нас до пропусків занять без важливої причини. Вчимося 6 днів, лише в неділю не йдемо до Академії.
Одного разу за тиждень ми повинні були «скетчити», тобто, зробити 60 вуличних замальовок людей!
Я не жаліюся, але ж навантаження, правда, великі. При цьому, по-іншому не буде. Я ж хочу щодня розвиватися, хочу досконало оволодіти професією графічного дизайнера, повернутися додому і бути там, де я потрібна.
За навчання платять батьки, я не можу їх підвести...
Варшава - гарне місто, особливо, її стара частина. Була в Кракові, теж гарне місто. Коли на декілька днів виїжджали на пленер, то тісно познайомилися з польською кухнею. Вареники, по їхньому, «пірОгі» - з сиром, з чорницями, а з вишнями немає. Не роблять їх. Дивно! А що може бути краще за вареники з вишнями?..
Сумую за Прилуками, за нашою квартирою, де виросла, де робила свої перші малюнки, де готувалася до своєї першої персональної виставки в центральній бібліотеці імені Любові Забашти...
Вдячна своїм педагогам міської школи мистецтв і Аrt-студїї «Кімната», які дали мені перші уроки малювання.
Місто змінилося, бачу якісь нові крамнички, але бачу, як поменшало на вулицях людей, як мало чоловіків і молодих хлопців.Була на Алеї Героїв у парку. Вона величезна. Печально...
.Ми роздивляємось польські світлини: ось Злата зі своєю подругою Агатою, ось Краків, ось із татом, який зумів вирватися з фронту у відпустку на декілька днів, щоб побувати на її виставці. Це було ще до Польщі.
Злата показує мені свій малюнок, створений за допомогою ІТ-технологій у формі графічного дизайну хлопчика-алхіміка. Гарний розумний хлопчик в окулярах Гаррі Поттера. Таким було завдання - вигадати, намалювати героя коміксу. Вона намалювала його допитливим, рішучим, діяльним, надала його постаті характер і долю. В його лабораторії - полиці з колбами та рідинами.
Над чим він працює, що шукає? Філософський камінь, реактив, що здатен перетворити неблагородний метал у золото чи срібло? Ліки від невиліковної хвороби? Еліксир молодості?.. Я щодня бачу різну молодь і різних підлітків на наших прилуцьких вулицях. Вони різні - діти суворого воєнного часу, деякі не стримані на слова і не виховані, безтурботні і байдужі щодо міста, людей, того, що коїться в країні. Це бачиш відразу, їх поверховість і байдужість.
Є і інші - зосереджені, комунікабельні, приязні. Коли бачать траурний кортеж, стають на коліна, і в їх очах - сльози.
Злата - серйозна, розумна, інтелігентна дівчина. Талановита, цілеспрямована і працелюбна. Щира, вона не уміє лукавити, не намагається сподобатися комусь і догодити. Самодостатня і цільна.
А ще вона смілива дівчина. Поїхала в 17 років, одна, до Польщі, в чужу країну, і як їй не було важко, швиденько адаптувалася, влилася в непросте напружене студентське життя, навчається гарно, сповнена мрій і нових проектів, які вона обов’язково втілить в життя. І як її хлопчик-алхімік з коміксу - відшукає свій чудодійний чарівний камінь.
З такими, як Злата, почуваєшся спокійніше, впевненіше. Бо все не так вже й погано у нас, в Україні.
Джерело: “Прилуччина + Прилучаночка”, Лілія Черненко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.