Прилучанка Тетяна Шеремок - гарний досвідчений педагог, голова громадської організації «Бджолярі Прилуччини», господиня етнопасіки «ДиВоМЕД». Бджолами вона займається вже 13 років. Невтомна працівниця з творчою і романтичною душею, Тетяна пішла далі звичайної пасіки і турботи про цих Божих комах - вона створила в своїй садибі оазис зеленого туризму.
Її пасіка «ДиВоМЕД» стала етнографічно-культурним, туристичним та екологічним центром. На екскурсії до неї приїздять дорослі і діти, прилучани та кияни, художники і журналісти, книголюби, люди з обмеженими можливостями - великими групами і маленькими компаніями...
Будь-хто може зателефонувати господині і замовити тур вихідного дня з дегустацією меду, лікувальним сеансом апітерапії. Під час екскурсії можна послухати про властивості глини і щось зліпити з неї, дізнатися все про мед та життя бджолиної родини, взяти участь у фотосесії, одягнувшись в домоткану сорочку, яку носили наші бабусі, прийняти лікувальний сеанс в айпі-хатинці...
Садиба розташована в живописному яру, в якому кожному дереву і рослині знайшлося достойне місце. Вас радо зустрічають шляхетні клени, старожил садиби - величезний кизил з червоними ягодами, берест, ясени з візерунчатими стволами, оздобленими, наче мережкою. Біля кожного дерева хочеться постояти, обійняти його, набратися спокою, доброти.
Насправді, цей її дивовижний яр - місце життєдайної сили і енергії. Він зачаровує своєю зеленню, лагідною тишею та медовими пахощами цілющих лікарських рослин. Серед цього різнотрав’я є материнка, ехінацея і мальва, деревій та цикорій, барвінок, лаванда, меліса й м’ята, чорнобривці та топінамбур...
Пані Тетяна працює в тісному тандемі з Сухополов’янською ОТГ та лицієм № 5 імені В. А. Затолокіна (до речі, саме ліцеїсти розмалювали в селі зупинку в стилі бджільництва).
З початку літа на гостинах у неї побували діти села Смош з батьками та бабусями від 14 до 70 років - 30 чоловік. Разом з секретарем Сухополов’янської ОТГ Ольгою Євтушенко, яка частенько буває тут, вони ліпили з глини, робили свічки, дегустували трав’яний чай з медом. Ознайомилися з життям цього дивовижного місця також учні міських шкіл №№ 1,3, 6, 7 та декілька дорослих груп - прихильників зеленого туризму.
Особливо задоволеними завжди залишаються саме діти, для яких пасіка «ДиВоМЕД» стає справжнім відкриттям чудес, що були до цього заховані для них. Вони з насолодою смакують водою з колодязя (а вона тут дивовижно смачна), створюють свої шедеври з глини, слухають розповіді про життя цих маленьких примхливих істот і навіть виявляють бажання жити тут, у бджолиному царстві, поряд із цими таємничими працелюбними істотами.
Наприкінці липня особливими гостями етнопасіки стали сторожили села Смош, знані майстрині-вишивальниці Галина Семенівна Нагорна і Олександра Архипівна Кашуба. Рушники, вишиті їх руками хрестиком, гладдю (та ще з мережками!), прикрашають експозицію декоративної виставки пасіки. А також - Ольга Костирко, Галина Шадрина, полтавчанки Тамара Хлистун та Наталя Лещенко.
Тут, на маціївській землі, жили їх прадіди, батьки, дехто з них народився на ній, провів свої дитинство і юність.
Екскурсія почалася з огляду виставки кращих зразків української кераміки. Пані Тетяна зібрала вироби майстрів з Олешні та Мени Чернігівської області, з Опішні та Косово. Гостям було цікаво дізнатися, що село Опішня (Полтавська область) та містечко Косово (Івано-Франківська) - самобутні осередки традиційного українського гончарства. Для виробів майстри беруть місцеві глини. В Опішні виготовляють із глини сірого кольору, яка вже після випалювання стає світло-жовтою. У передмістях Косова використовують червону глину - «червінку» та «побілу», що йде на оздоблення виробів...
Потім гості із захопленням переглянули виставку картин, старовинного українського одягу, розкішних рушників. А ще - взяли участь в майстер-класі по виготовленню воскових свічок, дізналися про лікувальні властивості всіх продуктів бджільництва, отримали в подарунок фотобуклети про історію та знаних людей Маціївки.
Пані Тетяна, яка не має родинних зв’язків з селом, а пов’язана з ним лише своєю пасікою, зізналася, що встигла полюбити «Маціївські Карпати», алею вікових ялин, цілюще життєдайне повітря цих місць.
Її бджолам припав цей куточок Землі до душі, й вона сама почувається тут спокійною, одухотвореною, із задоволенням займається справами, які обрало її серце.
До речі, етнографічний музей при пасіці створений частково за власний кошт Тетяни, частково - на благодійних засадах.
Люди, що побували тут або почули про «ДиВоМЕД», поспішають віддячити їй за жертовну працю, подарувати, залишити щось особливе, родинне на згадку про своїх пращурів. Олександра Архипівна передала багато домотканих вишитих рушників, а її подружка -Галина Семенівна, крім рушників, нещодавно презентувала цьому невеличкому музею корито, рубель, велику макітру і глечик, якому 100 років.
Господар Валківської етносадиби «Зайці» Сергій Заєць - старовинну автентичну праску. Декілька цікавих експонатів та килим подарувала родина з Прилук Ніни та Івана Дідусенків, які після знайомства з господинею перетворилися на її друзів та помічників.
Сухополов’янська ОТГ презентувала криницю, стилізовану під старовину. Представики ОТГ кожну весну беруть участь в суботниках, допомагають облаштувати, облагородити після зими таку велику територію етнопасіки.
В найближчий час планується приїзд всіх бібліотекарів ОТГ, і під час зустрічі з ними буде виготовлена та продегустована одна старовинна українська страва (поки що назва страви тримається в секреті). А пані Тетяна сподівається, що до зустрічі експозиція поповниться ще й скринею та прядкою - архетипами української народної культури.
Цікавих експонатів зібрано багато, але ж зберігати їх майже немає де. Приміщення тісні, потребують ремонту, а це потребує великих коштів. Це проблема, яка хвилює і тривожить пані Тетяну і яку вона вирішити самостійно не може.
Після оглядин, господиня, як завжди, запросила гостей до столу. Цього разу вона приготувала для них «холодний борщ по-маціївськи» (минулого разу, коли я гостювала на пасіці, гостей частували смачним зеленим борщем з ягодами). А ще був духмяний трав’яний чай, мед та варення з бузини.
А розмовам не було кінця! Ті, хто старіші, згадували воєнні і післявоєнні роки (під час Другої світової на війні загинуло 100 односельців), голодомор. Як вони, діти, у 1947 році бігали до колгоспних кагатів, щоб видовбати з них мерзлу, напівгнилу картоплю.
Як їх мами одним мініатюрним шматочком сала годували родину 3-4 дні - його вистачало і щоб картоплю посмажити, і щоб засмажку для борщу зробити.
Як на дерев’яній ложці кожного члена родини була видовбана чи квітка, чи звірятко, щоб кожен знав свою. Як ложки спочатку відпарювали в укропі від зварених качанів кукурудзи, а вже потім мили. Як по-особливому їх бабусі вміли засолити «гурки».
Про те, що в «кожному» живому дворі села завжди повно квітів, і кожне деревце тут тобі рідне й дороге.
На жаль, нині в Маціївці мешкає десь 42 чоловіки. Та ще пасічники та дачники з’їзджаються сюди на літо. Багато хто виїхав, пішов «у велике життя» одразу після школи, є й такі, що недавно переїхали в сусідні, більші села.
Але ж тут минули їх дитинство, юність. Вони пишаються тим, що їх виростила маціївська земля, вони й досі її люблять, хоч дехто давно змінив адреси.
Генетична пам’ять покликала їх сьогодні сюди. І наша загальна біда, ім’я якій - війна. В цей складний час головне - знайти своїх і тримати один одного за руки.
Саме напередодні цієї зустрічі ніч для прилучан і мешканців приміських сіл була особливо важкою (деталі не потрібні, бо кожен розуміє, про що мова).
Але ми - є, ми - будемо, ми тримаємо один одного за руки. І Земля крутиться не під страшні звуки ракет і дронів, що летять і несуть смерть, а під музику бджіл...
Лілія Черненко, “Трудова слава”
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.