«Мені багато не треба, лише - щастя», - каже Наталія Панасевич. Себе прилучанка називає нещасливою. Мовляв, не знаходить того щастя ні у сім'ї, ні серед чужих людей. Але видно, що наговорює на себе. Коли ми спілкувались з майстринею-вишивальницею у стінах Прилуцької міської центральної бібліотеки імені Любові Забашти, де проходила персональна виставка її вишитих картин «Бісерне диво», Наталія Степанівна світилась від щастя. Адже скільки теплих і сердечних слів на свою адресу, скільки захоплення її великим талантом за все попереднє життя не чула. Саме у творчості, у вишиванні бісером ікон, картин, суконь знайшла вона своє щастя. Але щасливою, і дійсно, була не завжди.
ВІЙНА І РУШНИК
Перший день повномасштабної війни Наталія Степанівна зустрічала у квартирі своєї доньки Людмили - у старому будинку на вулиці Авіаконструктора Антонова біля Севастопольської площі у Києві. Добралась туди з Прилук, щойно почула про вторгнення росії.
«Відчувала, що буде війна, - розповідає. - Ще 22 лютого накупили продуктів і забила ними холодильник. Зателефонувала дітям (крім Людмили, у жінки є ще син Руслан - авт.). Вони мене спитали: ««Мамо, ти що здалась?» Запропонувала забрати онуків у Прилуки (у Руслана - двоє дітей Настя і Марко, у Людмили - шестирічна Яся - авт.) Не погодились. Всю ніч на 24 лютого дивилась телевізор, Матвія Ганапольського, хоч і не дуже його люблю. О четвертій ранку він сказав: ««Мені тут зателефонували - почалась війна». А скоро і Люда зателефонувала: ««Мамо, війна!» Вона у мене, до речі, сама військова. Я бігом на маршрутку - і до Києва. Хотіла з онуками назад, але нам перекрили міст».
Так Наталія Панасевич опинилась у квартирі з онукою Ярославою. Поки дочка виконувала свої військові справи, так вдвох і переживали перші дні страшної війни.
««Залишились з нею одні, - згадує. - Їсти немає що, бо дочка до війни не готувалась. Добре, хоч було чотири пляшки молока. Ним Ясю і годувала».
А за вікном бахкало і бахкало. Поряд розташована військова частина (сам будинок, до речі, це - колишня казарма), тож туди прилітало часто.
«Першу ніч ми переночували у підвалі, тоді ще непристосованому, - розповідає жінка. - Простудилися. Тоді повернулись у квартиру і облаштувались у ванній кімнаті. Яся лежала у ванній, обкладена подушками і ковдрами, гралась іграшками, а я сиділа на стільці поряд і вишивала весільний рушник. Коли дошию, хочу подарувати його сину, бо він зі своєю Валею вже дев’ять років живе і досі не розписався».
У цей час під вікнами квартир їхали танки, а на даху військові збивали ворожі дрони. Будинок заклали мішками з піском, тож вийти вже не було можливим. На сьомий день до них пробралась Людмила. Принесла хліба, бо саме тоді його стали роздавати військовим. Коли Наталія Семенівна і Яся взяли до рук батон, то в один голос заплакали.
«Потім ми почали годувати крихтами пташок, - згадує майстриня. - І вони нам допомагали. Знали, з якого боку пташки тікають, звідтіля і ракета летітиме. Тож зразу бігли у ванну».
Згодом солдатам стали давати і молоко. Вони збирали пляшки і через Людмилу передавали її дочці і мамі. Їсти вже було що, а от зі сном гірше. Через постійні ворожі атаки спали вони лише по дві години на добу.
«І коли у Прилуки змогли нарешті приїхати, ще два місяці не спали, - розповідає Наталія Панасевич. - Чоловік кричав: «Чого не спите?» А ми з Ясею не могли заснути».
ТРУБЛАЇНІ І ШЕВЧЕНКО
Наталія Степанівна народилась 13 червня 1966 року у селі Нетяжино на Прилуччині. Була дванадцятою дитиною у сім’ї. Розповідає, що мама Ганна Пантеліївна вийшла заміж на шестеро діточок, ще семеро народилось у шлюбі. Тринадцятий брат героїні нашої розповіді загинув рано - розбився на мотоциклі. Потім ще мама брала на виховання сироту.
Батька Наталія Панасевич не пам’ятає. Він помер, коли їй було всього півтора року. «Кажуть, що я три дні лежала з ним у труні, - розповідає майстриня. - Чекали старших моїх братів з Донбасу, де вони тоді працювали на шахтах. Я ж лежала поряд з батьком і просила, щоб він почитав мені журнал «Перець».
Розвивалась, розповідає жінка, вона дуже швидко і у п’ять років вже знала літери. Старша сестра, яка тоді вчилась у восьмому класі, вчила її письму, а писали тоді пером. Якщо у п’ятирічної Наталії не виходило, била її лозиною. А ще вчила її віршів Т.Г. Шевченка. Всі їх жінка пам’ятає і донині. А початок «Катерини» (там, де «Кохайтеся, чорнобриві») може, якщо навіть вночі розбудити, процитувати.
У шість років вона прочитала свою першу книжку. Це була «Шхуна «Колумб» Миколи Трублаїні.
У тому ж віці її забрали в інтернат в Яблунівку.
«Приїхала комісія до нас додому, - пригадує прилучанка. - А я сиджу на столі і махаю ногами. Спитали, чи хочу у школу. Відповіла, що дуже хочу. В інтернаті вчилась дуже добре. Але попервах на уроках скучала, бо і Буквар і Читанку вже знала напам’ять. А в інтернаті мене не любили, бо була маленька і товста. Кожен хотів за щоки потягати. Та й за драну форму з заштопаними ліктями перепадало. Але я не здалася».
Коли Наталія була у третьому класі, мати своїх дітей забрала додому, бо її позбавили пенсії - 78 карбованців. Діти допомагали, чим могли. Зокрема, дівчинка з сестрами обсапували гектари картоплі і буряків. Але за три роки Наталія таки настояла, що хоче вчитись, і повернулась в інтернат. Школу там закінчила на «відмінно».
ПРИЛУКИ І КИЇВ
Коли Наталія закінчила школу, у Прилуках якраз починав роботу м’ясокомбінат, і інтернат направив її на навчання за цим профілем у Білу Церкву. На той час їй ще й п’ятнадцяти не було - рано закінчила школу, бо рано пішла у перший клас. «Але грошей у мене не було, їсти не було що, - згадує вишивальниця. - Тож за три дні я з Білої Церкви повернулась. Прибрала у матері кукурудзу і картоплю та й поїхала у Прилуки на взуттєву фабрику. Там через вік також не взяли і я направилась у Дігтярі до подружок. Вступила там в училище, вивчилась на майстра-плодоовочівника. Вчилась дуже добре. Була агітатором. Об’їздила всю область. Була у мене тоді лише одна кремплінова сукня, у ній і їздила. Потім, коли здавала держекзамен, мене через цю сукню і впізнали. Здала легко».
Через бідність мати рано повіддавала своїх дочок заміж. Чоловіком Наталії став електрик, сама ж вона працювала тоді у колгоспі агрономом. У 1985 році народився син. Пара перебралась у Прилуки. За рік народилась дочка. Наталія Панасевич влаштувалась працювати на шкіргалантерейну фабрику, де пропрацювала 17 років.
У 1994 році жінка з інтернату відписала їй у Прилуках хату. З гарантією довічного утримання. Нині прилучанка згадує, що було дуже важко.
А п’ятнадцять років тому жінка вирішила переїхати у Київ. Так ситуація тоді склалась. Разом з подругою шукала там роботу. Знайшла. Згадує, що взяв її тоді до себе додому один бізнесмен. У його родині жила півроку. Спала під батареєю, їла раз на день і однаково: гречку і каву. Все, що заробляла, віддавала за житло. Згодом стала працювати на себе і змогла забрати у Київ вже дорослих на той час дітей.
Син жив окремо, а Наталія Степанівна - з донькою. Оскільки Людмила військова, отримала службову квартиру. Донька її, як вона сама, дуже любить вчитись. Закінчила Ніжинський педінститут, потім в авіаційному вивчилась на юриста. Після того закінчила військову академію. За словами матері, навіть пише книжки на військову тематику. У період найзапекліших боїв була під Бахмутом, де ідентифікувала трупи українських військових. Бабуся у цей час няньчила онуку.
СУКНІ Й ІКОНИ
«Коли я йшла заміж, тоді було заведено дівчат видавати з приданим, - згадує майстриня про витоки творчості. - З собою давали постільну білизну і рушники для павільйонів. Павільйонами називались кути у хатах, де висіли ікони. Завішувались ці кути вишитими рушниками. Згодом стали завішувати тюлем і квітами, але тоді - лише вишитими рушниками».
Рушники своїм донькам Ганна Пантеліївна вишивала сама. «Мати вишивала гладдю, і так прискіпливо, що і стовпика ніде видно не було, - розповідає Наталія Степанівна. - Вишивала ночами у магазині, де топила взимку піч. Воно таке красиве все було! Як ми всього того не зберегли, і сама зараз не розумію. Від мами і я навчилась. А от хрестиком не можу. І в’язала раніше, але зараз у мене нерви здають. Вишивати можу цілодобово, коли роботи немає. Стара стала, спати не хочу, то вишиваю».
У 50 років Наталія Панасевич вишила собі першу сукню бісером. Хоча почалось все з ікони. «У 2014 році, коли почався Майдан, донька принесла мені ікону «Ісус Христос стукає у двері», і я п’ять місяців не спала, вишивала. Все одно ми тоді до третьої ночі всі не спали, бо чутно було, що на Майдані діється. Потім вишила пару коней. Потім - «Таємну вечерю». А в 50 років мені захотілось сукню вишити. Першою була чорна у соняхах. Тепер шию вперемішку - і сукні, і ікони. І картини».
Своїм роботам майстриня лік не веде. Дуже багато роздарила, каже. Її картини висять вдома і у сина, і у доньки. І у неї самої всі стіни завішані. 6 червня у Прилуцькій міській центральній бібліотеці виставлялись її вишиті сукні, 5 липня відкрилась виставка картин.
Останні можна і досі у бібліотеці побачити. Якщо плануєте це зробити, запасіться часом, адже розглядати будете довго. Не лише глибина і точність кольорів вишитих полотен вражає, а їх життєвість. Біла ведмедиця з ведмежатком неначе зустрічає вас розумним і проникливим поглядом. Біля картини «На все життя» здається, стишивши власне, можна почути дихання пари коней. На картинах з порами року в образах дівчат, здається, відчуваєш і тепло, і холод, і запахи квітів, і подих вітру.
СОНЯХИ І МИР
Зрештою, працівниці бібліотеки - директор Людмила Зубко і бібліотекар Ніна Горбань - і відкрили прилучанам Наталію Панасевич та її роботи. Знайомство їх відбулось 18 травня цього року, коли на мистецькій алеї біля міськради святкували День вишиванки.
«На День вишиванки мене погукала подружка, - згадує майстриня. - Каже: «Вставай, бери хоч три вишиванки і йди на алею. Нехай хоч люди їх побачать». Я одягла червону вишивану сукню, взула червоні туфлі, взяла червону сумку і пішла. Взяла вишиванки і з собою. Там переодягалась. Жіночки з бібліотеки мене тоді спитали, чи готувалась до свята. Чесно відповіла, що ні. А ще сказала, що картин і вишиванок у мене вдома багато. Запропонували привезти на виставку. До цього позаторік з допомогою доньки виставляла свої роботи у Києві. А так їх переважно рідні, близькі і друзі до цього бачили».
Улюбленої роботи у Наталії Степанівни немає. Вони всі, зізнається, як діти. Але наразі є особлива. Це - Рушник Перемоги. Його майстриня вже вишила. На ньому - соняхи і... мир. А побачити його прилучани зможуть у той самий довгоочікуваний день.
«Знаєте, я вірю, що війна закінчиться так само неочікувано, як почалась, - заспокоює наостанок вишивальниця. - І буде це вже скоро».
Андрій БЕЙНИК, "Прилуччина + Прилучаночка"
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.