GOROD.cn.ua

Газові труби та ІТ. Як спеціальні програмні комплекси дають можливість втримувати газопостачання під час війни.

 

АКТУАЛЬНО Наприкінці 2021 року в «Чернігівгазі» відкрили централізоване диспетчерське управління. Це був перший подібний цифровий інноваційний проєкт в газорозподільній галузі країни, реалізований РГК. На той момент це сприймалося як великий технологічний крок вперед. Нині ж, крізь призму війни та пов’язаних з нею задач і випробувань, це сприймається ще й як своєчасне та необхідне стратегічне рішення.



«Сприйняття газорозподільних мереж просто як труб та вентилів – це стереотипне сприйняття. Сьогодні це велика технологічна та інтелектуальна система. Одним з наймасштабніших пошкоджень мереж за час бойових дій було, напевно, пошкодження підземного газопроводу високого тиску п’ятисотого діаметру. Якби ми не змогли оперативно виявити місце пошкодження, локалізувати його та провести перепідключення, Чернігів би залишився без газу. А повторно запустити газопостачання міста в тих умовах було б нереально. Крім цього, були ще сотні інших пошкоджень, які ставалися вдень, вночі, і одночасно в різних місцях.
Наші працівники, які виїздили усувати аварії та робити ремонти під обстрілами, без перебільшення – герої. Втримати газопостачання нам вдалося не тільки завдяки їхній соціальній відповідальності, мужності, професійності, а й завдяки технічному і програмному забезпеченню. Наприклад, система телеметрії дає можливість оперативно відслідковувати стан мереж через засоби дистанційної передачі даних, виявляти їхні проблемні місця, аварійні ділянки.



Також протягом декількох останніх років ми активно оцифровували мережі – наші працівники зі спеціальним обладнанням обходили траси пролягання газогонів, звіряли їх, актуалізували та вносили дані до геоінформаційної системи, RGC GIS. Тепер наші працівники мають оперативний доступ до цих даних навіть «в полях», з планшета, тобто бачать траси пролягання газопроводів, розташування об’єктів і мають чіткий маршрут при виїзді. Застосування програмних комплексів, диспетчеризація основних процесів дають можливість не втрачати такий важливий час при позаштатних ситуаціях»
- розповідає Сергій Савченко, технічний директор АТ «Чернігівгаз».

Олена Зибницька, яка керує диспетчерським управлінням, пояснює: «Тут централізовані та автоматизовані процеси по трьох напрямках: аварійних ситуацій, балансування та режимів газопостачання. Диспетчери працюють за різними напрямками, але ці напрямки тісно пов’язані між собою. І взаємодія між ними значно покращилася, вона набагато точніша та оперативніша завдяки роботі у форматі «опен спейс». Ми відслідковуємо, наприклад, обсяги та тиск газу в мережах, і якщо бачимо ознаки, що можуть говорити про аварійну ситуацію, якусь проблему - аварійно-диспетчерська служба знає про це тієї ж миті, і диспетчери відділу режимів одразу знають, за якими об’єктами спостерігати.



Ми і раніше цю роботу робили, але зараз це значно оперативніше, бо ми в одному просторі, в одній системі. Програмні комплекси, які спеціально розроблені РГК, дозволяють досягнути максимальної точності та оперативності. На ключових газорегулювальних пунктах (ГРП), які відповідають за те, щоб газ був у підключених до них населених пунктах, встановлені прилади дистанційної передачі даних. Вони максимально швидко передають до нас, диспетчерів, інформацію про тиск, температуру, витрати газу через спеціальний програмний комплекс. Якщо на газопроводі стається пошкодження і його герметичність порушується, то датчики передають інформацію про зміну параметрів до програмного комплексу RGC SCADA. Його використовують диспетчери, які займаються балансуванням систем і режимів розподілу газу.
SCADA здатна зчитувати дані з мільйона датчиків і пов’язана з іншими програмами, такими як RGC Balancing, RGC ADS. Система розподіляє інформацію за типами, її отримують відповідні служби, наприклад, комплексно-приладового обстеження та аварійно-диспетчерська, і їхні бригади виявляють та усувають можливу проблему. А за допомогою трекерів ми можемо розуміти, де конкретної миті працюють наші аварійні бригади. Все це значно прискорює робочі процеси, від яких залежить стабільність газопостачання. І зрозуміло, що економія робочого часу, людського і технічного ресурсу, в свою чергу, дає можливість опрацьовувати інформацію якісніше.



До того ж, коли у диспетчера з’явилося 2 монітори, це дало можливість відстежувати дані в живій динаміці, порівнювати аналітику. Великі монітори дають можливість централізовано вивчати інформацію одразу декільком фахівцям, відповідно до їхніх завдань, і приймати спільні найоптимальніші рішення. Аналітик з нами нібито в цьому одному відкритому просторі, вона бачить всі монітори, всю інформацію, але разом з тим вона відокремлена прозорими перегородками і працює в тиші, що дуже важливо для її задач. На перший погляд це все може здаватися дрібницями, але насправді від організації робочих процесів, умов праці залежить результат роботи».

Якщо порівнювати з людським організмом, то газові мережі (труби, газорегулювальні пункти, інше обладнання)– це м’язи. А диспетчерська з її програмними комплексами – це мозок. Організм здатен працювати злагоджено і продуктивно, лише якщо мозок і м’язи діють разом.



АТ "Чернігівгаз"

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: АТ "Чернігівгаз", РГК, газові труби та ІТ