Хто і навіщо «вимикає» світлофори на важливих перехрестях Чернігова?
Важливість світлофорів у безпеці руху на дорогах міста безперечна і очевидна. Спокій водіїв і пішоходів Чернігова залежить від роботи 58 світлофорних об’єктів, саме стільки їх налічується в нашому місті. Більшість з них працює до 21.00, але є й такі, що вимикаються раніше. Водії змушені їздити за правилами нерегульованих перехресть в центрі міста навіть після восьмої вечора, деякі світлофори занадто рано починають працювати у режимі жовтого миготіння.
Згідно п. 7.34 Національного стандарту України ДСТУ 4092-2002 "Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосовування та вимоги безпеки" режим роботи світлофорного об'єкта повинен передбачати переведення роботи світлофорів у режим жовтого миготіння в період різкого і тривалого спадання інтенсивності руху. Тепер розглянемо перехрестя Чернігова, на яких проектанти занадто рано «побачили» тривале спадання інтенсивності руху:
Перехрестя в центрі міста: Київська-Горького. Час роботи світлофорного об’єкту 7.00-20.00. Рух транспорту після 20.00 залишається інтенсивним. Пішоходів тут небагато, але бажаючим перейти дорогу доводиться чимдуж її перебігати. Більшого клопоту вимкнення завдає водіям, що намагаються повернути вліво з вул. Горького на головну, в цей час вул. Київська залишається досить завантаженою.
Світлофорний об’єкт Проспект Миру-Преображенська. Час роботи: 7.30-20.30. Інтенсивність руху транспорту біля Валу після 20.30 ще досить велика. Тут знаходяться в’їзд та виїзд з міста, постійно курсують автомобілі, пасажирський транспорт міського та приміського сполучення, це чи не найбільше місце відпочинку багатьох чернігівців і гостей міста. В цей час велика кількість пішоходів перетинає перехрестя, серед них мами з дітьми, туристи. Та, нажаль, не всі водії виявляються чемними, і пішоходам нерідко доводиться чекати своєї черги біля переходу.
Завжди завантажене перехрестя Проспект Миру-Бойова. Час роботи з 7.00 – 21.30. Чим і хто керувався при призначенні кінцевого часу роботи незрозуміло. Можливо взимку після 21.30 інтенсивність руху тут незначна, але в літній період вимкнення світлофорного об’єкту після 21.30 завдає клопоту багатьом водіям. Як приклад, такі завантажені перехрестя як Проспект Миру-Щорса, Проспект-Перемоги-Проспект Миру, Шевченка-Менделєєва працюють до 22.00.
Чому так рано вимикаються світлофори і хто повинен переглядати циклічність їх роботи з’ясовувати довелось дуже довго.
За словами інспектора відділу організації дорожнього руху ВДАІ ЧМВ Харченко Дениса Олексійовича, період роботи світлофорів від Державтоінспекції практично не залежить:
- На кожен світлофорний об’єкт розроблена добова циклограма, в ній чітко прописаний алгоритм роботи світлофорів. Циклограма залежить від інтенсивності руху автомобілів в той чи інший період.
Відділ організації дорожнього руху ВДАІ ЧМВ вносить пропозиції щодо зміни циклограми, у випадках, якщо за результатами аналізу, на перехресті збільшується інтенсивність руху автомобілів, або воно являється місцем концентрації ДТП. Внести пропозиції щодо зміни циклограми світлофору може будь-який пересічний громадянин, для цього з відповідним клопотанням слід звернутися до Чернігівської міської ради. Але процедура внесення змін досить довготривала і не завжди можна сподіватися на позитивний результат.
Як з’ясувалося, перехрестя Київська-Горького, Проспект Миру-Бойова та Проспект Миру-Преображенська не вважаються аварійно-небезпечними. Більше клопоту завдає вимкнення світлофору Проспект Миру-вул. Щорса. Останнім часом тут збільшилась кількість ДТП. Даний світлофорний об’єкт вимикається о 22.00. Та одного лише бажання Державтоінспекції змінити час роботи світлофору виявилося недостатнім:
- наш відділ виніс питання про цілодобову роботу світлофору на постійно діючу комісію з безпеки дорожнього руху Чернігівської міської ради. – пояснює Харченко Д.О. - Комісія підтримала рішення, але одночасно виникла інша проблема: при цілодобовій роботі світлофорного об’єкту збільшується кількість витрат на електроенергію. Витрати на утримання даних об’єктів обмежені встановленим лімітом. Ми звернулися письмово до міського голови Олександра Соколова щодо збільшення ліміту витрат на електроенергію але поки що відповіді не отримали. Таким чином питання про зміну режиму роботи даного світлофору вирішується більше ніж півроку.
Відповідальність за роботу всіх світлофорів міста з 2011 року несе Комунальне шляхо-будівельне підприємство Чернігівської міської ради, до цього - уповноважене будівельно-монтажне експлуатаційне управління ДАІ.
Начальник автоматизованої системи керування дорожнім рухом (АСКДР) комунального шляхо-будівельного підприємства Чернігівської міської ради Юрій Іванович Сорочка пояснив, що комунальне підприємство не розробляє і не вносить зміни до циклограм:
- Циклограми на світлофори складаються в момент їх будівництва, реконструкції. Розробляє їх проектна організація. На місце виїжджає її представник, рахує кількість транспорту на протязі доби. Якщо після 20.00 проїзджає близько 10 машин за годину, немає сенсу його тримати у робочому режимі. Циклограма в літній та зимовий період не відрізняється. Ми тільки коректуємо перехід на літній і зимовий час, а час включення і виключення світлофорів однаковий. Подовжити роботу світлофору на Мегацентрі не можемо через ліміт споживання електроенергії, який встановлюється щороку. До понаднормового використання електроенергії застосовується подвійний тариф. У «мигаючому» режимі світлофор споживає меншу кількість електроенергії. У середньому всі світлофори міста споживають 27000 КВт на місяць.
Виходячи з того, що транспортний потік перераховується лише при реконструкції світлофору, то режим роботи світлофору Київська-Горького встановлювався за даними машинопотоку 2003 року! Дата установки світлофору 27.10.2003 р. І байдуже, що вже минуло майже 10 років, перераховувати машини очевидно тут ніхто не збирається.
Режим роботи світлофорів і дату їх встановлення/реконструкції наведено в наступній таблиці:
Щоб побачити зображення в більшому розмірі перейдіть за посиланням >>>
За словами Юрія Івановича, в цьому році планується встановлення двох нових світлофорних об’єктів: Шевченко-Горького, Ріпкинська-Старобілоуська, і реконструкція раніше встановлених: Інструментальна-Борисенка, Щорса-Толстого. Все залежить лише від фінансування, проектна документація розроблена, договори з підрядними організаціями укладено. Для прикладу: вартість одного світлофорного об’єкту становить понад 200 000 грн.
В управлінні транспорту та зв’язку Чернігівської міської ради також вважають, що світлофорні об’єкти Чернігова відключаються занадто рано. Тут погоджуються, що після восьмої вечора рух транспорту в Чернігові залишається інтенсивним.
Начальник управління - Воронін Володимир Васильович повідомив, що комісія з безпеки дорожнього руху розглядає всі пропозиції від ДАІ і мешканців міста, які пишуть звернення. Очолює комісію Андрос Сергій Олександрович. Робоча комісія в складі представників ДАІ, ЖКГ, управління транспорту і зв’язку ЧМР виїздить на об’єкт, і розглядає доцільність рекомендованих змін. Після ухвалення позитивного рішення комісія надає пропозиції Шляхо-будівельному підприємству ЧМР щодо зміни циклограми, але воно не завжди дотримується пропозицій через встановлений ліміт електроенергії.
Після розмови з представниками трьох інстанцій складається враження, що не лише світлофори у нас працюють за запрограмованою циклограмою, а й дані структури. Циклічність їх «ефективної» роботи «програмує» Шляхо-будівельне управління ЧМР. Зовсім незрозуміло, чому дана інстанція з року в рік не може збільшити свій ліміт електроенергії? Це безвідповідальне ставлення влади до своїх обов’язків, чи економія витрат за рахунок ДТП та людських життів?
P.S. Після виходу статті з редакцією зв"язався начальник автоматизованої системи керування дорожнім рухом АСКДР Сорочка Ю.І. для уточнення роботи світлофору Проспект Миру-Бойова. За його словами даний світлофор працює до 23.00, режим роботи до 21.30 був запрограмований помилково, весною 2013 року помилку було виправлено. Також пан Сорочка надав нам новий графік роботи світлофорів, скачати який можна за посиланням >>>
Якщо є водії, які не згодні з цим твердженням - висловлюйте свої думки в коментарях
Ольга Кунтиш
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.