Перевірки Держпраці за новими порядками: як уникнути штрафів та чого очікувати
З підвищенням мінімальної заробітної плати у декілька разів виросли штрафи за недотримання трудового законодавства. Роботодавцям через неуважність досить легко отримати штраф на кількасот тисяч гривень. Планові перевірки Держпраці з дотримання законодавства про працю відтепер замінять інспекційні відвідування та невиїзні інспектування. Їх проводитимуть інспектори з Держпраці, та посадові особи органів місцевого самоврядування. Змінилися також і критерії ризику, за якими встановлювалась періодичність перевірок роботодавців.
Інспекційні відвідування роботодавців
З нововведеннями у перевірках Gorod.cn.ua знайомила Луцишина Вікторія Михайлівна - начальник відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернігівській області:
- До 16.05.2017 періодичність перевірок базувалася на критеріях ризику, як-от заборгованість з виплати зарплати, невідповідність кількості працівників суб’єкта господарювання обсягам виробництва тощо (постанова КМУ від 17.11.2010 № 1059). Постановою № 295 скасовано попередні критерії. Планових перевірок у сфері праці немає. На сьогодні наш відділ займається превентивною та консультативною діяльністю. Це буде до тих пір, доки не будуть затверджені форми актів, приписів, постанов, необхідних для проведення процедури інспекційних відвідувань. На сьогодні вже є затверджена форма службового посвідчення. Нових посвідчень наші інспектори ще не отримали, але всі документи для їх отримання передано до Держпраці. Ми не знаємо, коли саме затвердять всі необхідні бланки для інспекційних відвідувань, але очікуємо, що скоро.
Якщо говорити про критерії ризику проведення інспекційних відвідувань, то зараз діє механізм взаємодії між Держстатом, Пенсійним фондом, Державною фіскальною службою. Дані органи повідомляють Держпраці про роботодавців, що ймовірно здійснюють порушення законодавства про працю.
Як часто і коли ДФС, Держстат, Пенсійний фонд передають Вам інформацію?
Відповідь: зазначені органи щомісяця аналізують інформацію з державних реєстрів та повідомляють Держпраці про ймовірні порушення. До зони ризику і контролю потрапляють роботодавці, які використовують працю фізичних осіб на умовах цивільно-правових договорів, переукладають їх упродовж року. Якщо на підприємстві понад 30% осіб працюють за договорами цивільно-правового характеру, чекайте на інспектування. Завдання інспектора — з’ясувати, чи не підмінено трудовий договір договором підряду, тобто чи не наявні приховані трудові відносини.
Повний перелік підстав для інспекційних відвідувань, визначено Пунктом 5 Порядку:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством.
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
6) за інформацією:
Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;
ДФС та її територіальних органів про:
- невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
- факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень;
- факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом;
- роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника;
Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:
- роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної;
- роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
- роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків;
- працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;
- роботодавців, у яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог Кодексу Законів про працю України та Закону України “Про відпустки”);
- роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;
- роботодавців, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів;
- роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;
7) за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Чи чекати на інспектора, якщо підприємство у плані перевірок Держпраці на 2017 рік?
Відповідь: Держпраці не перевірятиме, як дотримує підприємство законодавство про працю, за планом, затвердженим на 2017 рік. Раніше, відповідно до постанови КМУ від 17.11.2010 № 1059, періодичність планових перевірок про працю залежала від ступеня ризику господарської діяльності підприємства (високий, середній, незначний). Постановою № 295 скасовано попередні критерії. Про планові перевірки роботодавці знали заздалегідь. Порядок державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 № 295 (далі — Порядок), змінив форму контролю: замість перевірок упроваджено інспекційні відвідування. Тому Держпраці не перевірятиме підприємства за планом в частині дотримання законодавства про працю. Однак, якщо запланований захід контролю стосується інших питань (працевлаштування інвалідів, охорони праці, промислової безпеки, гірничого нагляду, гігієни праці тощо), то перевірка відбудеться у визначені строки.
Як проходитимуть невиїзні інспектування?
Відповідь: Невиїзні інспектування у сфері праці — це новація Порядку. Якщо не йдеться про порушення правил оформлення трудових відносин (пп. 2 п. 5 Порядку), інспектор може затребувати документи та пояснення з питань, що є підставою для контрольного заходу, і розглянути їх у приміщенні органу контролю, без відвідування роботодавця. Рішення про невиїзне інспектування ухвалює керівник органу контролю або його заступник. Рішення погоджують із роботодавцем (п. 15 Порядку). Останнього дня невиїзного інспектування інспектор складе акт за його результатами, а якщо виявить порушення законодавства про працю — то й припис про їх усунення (п. 19 Порядку).
Відповідальність за порушення
Чим загрожує роботодавцю незастосування коефіцієнту підвищення окладів під час нарахування заробітної плати за час відпустки?
Відповідь: Держпраці прирівнює непроведення коригування виплат для розрахунків середньої зарплати до недотримання мінімальних державних гарантій. працівників, перелічених у ст. 12 ЗУ «Про оплату праці», річ у тім, що до вищезгаданих гарантій входить оплата щорічних відпусток, оплата за час виконання державних обов’язків та інші випадки, коли за працівниками зберігається середній заробіток. розрахований з Порядком № 100 від 08.02.1995. Тобто, за невиконання п. 10 Порядку № 100, є порушенням мінімальних державних гарантій в оплаті праці. А за таке порушення передбачено штраф у розмірі 10 МЗП, встановленої на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення.
Застосування фінансових санкцій за непроведення індексації заробітної плати?
Відповідь: Листом Держпраці України від 19.05.2016 р. N 5548/4/4.3-ДП-16 зазначено, що проведення індексації заробітної плати у встановленому законодавством порядку передбачено статтею 95 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України). А тому індексація заробітної плати є мінімальною державною гарантією в оплаті праці, за недотримання якої юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абзац 4 частини другої статті 265 КЗпП України).
Які штрафи чекають на роботодавця за порушення ст. 96 КЗпП України- за недотримання міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів)?
Відповідь: листом Держпраці України від 31.03.17 р. № 3766/4.3/4.3-дп-17 «Щодо норм і гарантій в оплаті праці», акцентовано, на те, що статтею 96 КЗпП України не передбачено встановлення мінімальних державних гарантій в оплаті праці. При недотримання вимог ст. 96 КЗпП України є підстави для застосування до юридичних та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю, фінансових санкцій, передбачених абзацом восьмим ч. 2 ст. 265 КЗпП України – в розмірі 1 мінімальної заробітної плати.
Від редакції додамо, що відсоткове співвідношення розмірів посадових окладів на приватних підприємствах, і у ФОПів може не застосовуватися. Розміри самостійно визначають роботодавці. Головне, щоб посадовий оклад керівника підприємства був найвищим, а посадові оклади інших співробітників різнилися між собою відповідно до рівня кваліфікації посад. Різниця між такими окладами може становити навіть одну гривню.
Чи притягнуть роботодавця до відповідальності, якщо усунути порушення напередодні перевірки Держпраці?
Відповідь: Усунути порушення потрібно незалежно від того, чи очікує підприємство на перевірку. Однак той факт, що роботодавець усунув порушення, лише убезпечує посадових осіб підприємства від притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства про працю. Штрафних санкцій, передбачених статтею 265 Кодексу законів про працю України (КЗпП), не уникнути. Що стосується великих штрафів, яких всі підприємці боялися, - 320 тисяч гривень за недопуск інспектора до перевірки, то всього по Україні у поточному році територіальними Управліннями накладено цей штраф у 10 випадках, у нашій області - відносно одного роботодавця. Це говорить про те, що наша Служба не ставить перед собою мету «кошмарити» бізнес. Якщо у підприємця працівники оформлені легально, немає причин боятися перевірок. Взагалі головними пріоритетами інспекторів визначена профілактична робота та консультування роботодавців.
Інспектори з праці від органів місцевого самоврядування
Контролювати дотримання законодавства про працю з інспекційними відвідуваннями будуть і посадові особи органів місцевого самоврядування (ОМС). Такі повноваження вони отримали з 01.01.2017 р.
ОМС можуть перевіряти всіх роботодавців — як юридичних осіб усіх форм власності, так і фізичних осіб-підприємців у чітко визначених напрямах: в частині своєчасної та повної оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин. На Держпраці покладено нагляд за тим, як ОМС виконуватимуть делеговані повноваження. Порядок нагляду також затверджено Постановою № 295
Точна кількість майбутніх інспекторів не визначена, але на кожні 10 – 12 тис. населення рекомендовано одного інспектора з праці. Готувати таких спеціалістів буде Держпраці, їм видаватимуться службові посвідчення інспектора праці.
Інспекційне відвідування: що варто знати?
Інспекційне відвідування до початку підлягає повідомній реєстрації Держпраці чи її територіальним органом. Але, порядок повідомної реєстрації ще не затверджено.
За загальним правилом, інспектор праці повідомляє роботодавця про інспекційне відвідування (абз. 1 п. 8 Порядку). Є виняток, коли йдеться про ймовірну нелегальну працю, інспектор не інформуватиме роботодавця про відвідування, якщо вважає, що це зашкодить перевірці.
За Порядком, єдиний документ, який повинен пред’явити інспектор, — посвідчення інспектора праці. До набрання чинності Порядком (16.05.2017), інспектори пред’являли роботодавцю направлення на перевірку, підписане керівником органу контролю, та службове посвідчення. Підпункт 1 п. 14 Порядку надає право роботодавцю перевірити, чи є в інспектора посвідчення.
За відсутності посвідчення роботодавець має право не допускати інспектора до інспектування (пп. 2 п. 14 Порядку).
Форму такого посвідчення можна переглянути за посиланням http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0681-17.
За недопущення до перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні, як ми і писали раніше, передбачено відповідальність роботодавця у 3-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (мзп) (абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП). Проте, якщо мета перевірки — виявити неоформлених працівників, перешкоди в її проведенні зумовлюють відповідальність у 100-кратному розмірі мзп (абз. 7 ч. 2 ст. 265 КЗпП).
Перешкоджання контрольному заходу з питань праці тягне за собою і адміністративну відповідальність посадових осіб у вигляді штрафу від 50 до 100 нмдг (ст. 188-6 КпАП).
Що ж мається на увазі під «перешкодами» у діяльності інспектора праці? Пункт 16 Порядку дає чіткі визначення:
• відмова допустити до проведення відвідування;
• ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування;
• створення перепон у реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 Порядку, наприклад, недопуск в приміщення, де використовують найману працю, перешкоджання в відеофіксації інспектування, ненадання робочого місця для конфіденційних розмов із працівниками.
Якщо роботодавець створює перешкоди у діяльності інспектора праці, останній складає акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування. Причини, що унеможливили інспектування, вказують в акті. За можливості акт підписують керівник об’єкта відвідування або уповноважена ним особа (п. 16 Порядку).
Такий самий акт інспектор складе й за відсутності документів, передбачених законодавством про працю. Роботодавцю надсилають копію акту та письмову вимогу, в якій вказується строк для поновлення документів. На час поновлення документів строк інспекційного відвідування призупинять.
Інспектор, який проводить перевірку не повинен розголошувати ані деталі перевірки, ні розмір штрафних санкцій, ні конфіденційну інформацію щодо розмірів заробітних плат працівників підприємства, або якусь особисту інформацію про працівників підприємства. Максимальна тривалість інспекційного відвідування — 10 робочих днів.
За результатами відвідування інспектор з праці складає акт у двох екземплярах, і припис про усунення, якщо виявить порушення законодавства про працю. Також інспектор повинен проінформувати роботодавця про його права і обов’язки. Інспектор долучає до акту всі матеріали, зафіксовані на фото-, відео- чи аудіотехніку під час відвідування. Матеріали в електронному вигляді інспектор додає на дисках, проставивши на них номер акту (п. 22 Порядку). Роботодавець має право додати письмові зауваження до акту, такий акт підписують із зауваженнями. Також зауваження можна подати після підписання акту, але не пізніше трьох робочих днів з дня підписання акту. На такі зауваження інспектор протягом трьох робочих днів з дня надходження зауважень надає вмотивовану письмову відповідь.
Припис про усунення порушень також складається у двох екземплярах. Він є обов’язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення роботодавцем порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування (п. 23 Порядку). У приписі інспектор вказує термін для усунення порушень і надає письмову відповідь. Якщо відповіді не буде, або вона буде недостатньою, інспектор знову перевірятиме роботодавця на предмет усунення припису.
Роботодавець може замовити безкоштовний аудит у Держпраці
Про таку новацію нам також повідомили у Управлінні Держпраці у Чернігівській області. Аудит абсолютно безкоштовний. Інспектор з праці перевірить як роботодавець дотримується трудового законодавства і вкаже на помилки без подальшого накладення штрафів і будь якої відповідальності. Якщо роботодавець сумнівається щодо правильності застосування його працівниками норм законодавства про працю, він може звернутися з письмовою заявою до Державної служби України з питань праці про проведення аналізу стану дотримання законодавства про працю на підприємстві.
Інспектор праці проаналізує документи, та надасть рекомендації. За результатами проведеного аналізу інспектор з праці складе довідку (п. 31 Порядку). Штрафні санкції до роботодавця не застосовують.
Передбачається, що це стане новим кроком до взаємодії роботодавця і Держпраці, коли робота контролюючого органу буде направлена на попередження помилок, а не накладання штрафів. Крім того, обласне Управління запрошує всіх роботодавців звертатися за усними чи письмовими консультаціями з телефоном (0462) 677-509, також можна надсилати запитання електронною поштою: [email protected], [email protected].
Gorod.cn.ua
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.