Політех отримав статус Національний. Інтерв'ю з ректором іституту Сергієм Шкарлетом
- Початок розмови буде дещо несподіваним. Ви й досі залишаєтеся наймолодшим ректором настільки престижного закладу в системі вищої освіти України?
- Так.
- Цікаво, що чверть століття тому ваш покірний слуга був наймолодшим власним кореспондентом Держтелерадіо УРСР ,який висвітлював життя Чернігівщини.
І раптовості нашого інтерв’ю тривають. Друге запитання... Нещодавно до мене звернулася схвильована сусідка. ЇЇ внучку,тривало безробітну після закінчення теж університету, але педагогічного, наполегливо запрошували виїхати - точніше, бути вивезеною - за рубіж для проходження невідомо яких курсів і подальшої потім високооплачуваної роботи. Згадавши про пригоди українських секс-рабинь, я вжахнувся. І довелося докласти чимало зусиль, щоб цю оборудку поламати. Найбільша проблема була з пориваннями дівчати, яка прагнула самореалізації під явним психологічним впливом «роботодавця».
Отож, ваша оцінка перспектив молодих людей з палаючими очима після отримання довговиборюваного диплома.
- Висловлю парадоксальну дещо річ. В умовах глобалізованого світу серйозний роботодавець - не з тих, хто трапився врятованій вами юнці - все менше звертає увагу на сам диплом. Бо цей папір є, кажучи мовою математиків, умовою необхідною. Але - не достатньою.
- Я закінчував спершу фізмат, тому цю тезу добре розумію.
- Тим краще. Для загалу поясню, що це взаємопов’язані терміни, які вимагають неодмінної присутності обох.
Диплом, красива палітурка - це гарно. Але треба дивитися, що стоїть за цим документом. Коли три роки тому колектив довірив мені очолити Чернігівський технологічний, я почав ні мало не багато, як зі зміни цільових напрямків цього вузу. Звалося це так : «Студент - перш за все». Ми повині випустити людину не тільки з красивою «скоринкою», але й з гідним багажем, який за цим дипломом стоїть.
Зміни ніколи не відбуваються просто і зразу. Ми оновлюємо і програми свої навчальні, і практичну підготовку. Головне - подальше успішне працевлаштування студента, його конкурентна перевага у тісному зв’язку з вимогами часу. Це - нагальний чинник не тільки в Україні. В Росії, Німеччині, Франції та сама картина.
Істотне спостереження. В тих же програмах центрів зайнятості є такі перетини, які дають змогу інженеру-технологу знайти роботу, скажімо, виконроба. Або й навіть у банку, в аграрній фірмі. Тому що справа не в кількості накопиченої інформації, а в глибині та інтенсивності її осмислення.
А коли повернутися до згаданої вами дівчинки з чарівним принцем, котрий кудись - невідомо куди й навіщо!- відвезе... І підростаючому поколінню, і їх батькам я б наполегливо радив зрозуміти, що тільки важка й копітка праця на кожному кроці, постійне самовдосконалення забезпечать успіх. І не допоможе тут найдосконаліший викладач, якщо молода людина не прагне працювати.
- Свого часу Томас Едісон, нині дещо призабутий, але великий винахідник - одна лампочка розжарювання чого варта! - казав, що геній на один відсоток складається з таланту...
- А на дев’яносто дев’ять процентів - з поту. Тяжкої, виснажливої, наполегливої,але й надихаючої праці. Над собою.
Університет, насамперед, має навчити вчитися. Розвивати самого себе.
В практичному плані - ми сьогодні з обласною радою, міською радою намагаємося створити такий собі центр студентський , котрий би взаємодіяв з центром зайнятості, роботодавцями. В рамках тих державних програм, яких мусимо дотримуватися, шукаємо шляхів, які підвищать запитаність наших випускників.
- Оскільки , як жартував відомий американський фантаст Рей Бредбері, хочеш все життя байдикувати - полюби свою роботу...
- Але спершу її треба знайти.
І тут можу навести отакий факт. У 2012 році в Чернігівській області проходив офіційний аудит стосовно працевлаштування вихованців усіх навчальних закладів Чернігівщини. Найвищим виявився рівень тоді ще державного - не Національного - технологічного університету. Дев’яносто сім і вісім десятих відсотка.
Я ж не стверджую, що всі вони влаштувалися суто за фахом. Але отримали перше в житті робоче місце! Проводили ми в цьому напрямку певну роботу, вона триває - круглий стіл з підприємцями, зокрема. Адже це, передусім, соціальна проблема! Дуже гостра для суспільства. І без взаємодії всіх зацікавлених, і бізнесменів, і владних структур, і освітніх закладів тут неможливо.
- Що ж...Ви, як фахівець, знаєте, що в системотехніці є просте положення - ефективність об’єднаних в певну структуру елементів завжди набагато вища від їх розрізненого набору.
- Ще є поняття синергетики, схемотехніки...Радий спілкуватися однією мовою.
- А тепер повертаємося до головного. Реалізації вже достатньо означеної мети силами університету.
- Нагадаю - повністю переглянули всі програми підготовки. Якщо ми працюємо на студента - ми працюємо на замовника. Якому повинні видати якісний продукт.
- А тут виникає непростий момент. Ось воно вступило, оце дитя, крізь гострокіл екзаменів, а вийде лише через чотири роки. Тим часом ситуація на ринку праці може різко помінятися. Більше того, це станеться неодмінно! І ви маєте це прогнозувати.
Як казав Антуан де Сент-Екзюпері устами одного зі своїх навйпривабливіших літературних персонажів, Маленького принца - ми відповідаємо за тих, кого приручили...
- Ось саме тому мені приємно спілкуватися з вами, математиком за освітою, котрий знається на синергетиці і системотехніці. Оскільки картина світу збирається з маленьких клаптиків, мозаїки, смальти - як фрески старовинних соборів. І вийде або щось пістряво-строкате, або єдиний довершений образ.
От ми й вибудовуємо навчальний цикл, виходячи з необхідних задля професійної адаптації студента критеріїв. Людина має вийти з наших стін і мати конкурентні переваги перед продуктом інших вузів. Адже навколо робочих місць дуже велика тиснява!
А тому ми ще й доклали серйозних зусиль, щоб атестуватися за міжнародними стандартами. Два роки готувалися, преформатували всі процеси, цільову спрямованість нашої підготовки і отримали міжнародний сертифікат якості.
Завдяки цьому маємо можливість виходити на співпрацю з провідними вищими освітніми закладами Європи, Сполучених Штатів, навіть Латинської Америки. Щоб гармонізувати не тільки наукові, але й трудові взаємини. Адже зараз чимало молоді виїжджає, наприклад, до Польщі, інших країн. У глобалізованому світі вже з’явився термін - транснаціональні знання. А Чернігівщина географічно є великим транзитером на шляхах, де перетинаються інтереси від Китаю до Великобританії і Скандинавії. І в цей вир втягується молодь, яка , завдяки нашій освіті, знаходить можливість зробити розумний вибір.
- Було б з-поміж кого вибирати...
- Маємо багато договорів - з поляками, болгарами, німцями, шведами, американцями. На черзі - співробітництво з Туреччиною.
- Отут виникає достатньо болюче питання. Як на мене - журналіста, письменника - однією з найбільших бід українців є одвічний комплекс меншовартості. Підтримуваний дуже вміло і плідно з багатьох напрямків.
Але я бачу, що над вами, керівником одного з провідних вузів нашого регіону, цей комплекс анітрохи не тяжіє.
- І я докладаю всіх зусиль, аби навіть оцього вірусу меншовартості в нас не заводилося. Ми здатні конкурувати і з Києвом, і з Харковом, котрі здавна могли дещо пояснити європейцям в царині сучасних технологій.
- Шоправда, в мілітаризованих переважно науково-економічних галузях. Але, якщо вдуматися, то рубежі нашої оборони якраз і проходять в людських душах.
Надто, якщо ці люди - молоді.
"Чернігівщина" №43 (423) від 24 жовтня 2013
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: Сергій Шкарлет, ЧДТУ, "Чернігівщина"
Коментарі (35)
В реальности еще меньше выпускников вообще хотят работать.
бред, какие пту? вот это полёт фантазии)))
У вас двоих получилось как в том анекдоте:
"... Вот если бы вам сказали, что завтра арестуют всех парикмахеров и евреев?....
- А парикмахеры-то здесь при чем?"
Это я про ПТУ :)
Давайте по-сути, а не цепляться за слова! МАУП и ЧИИБИП и регионалка по некоторым направлениям далеко от ПТУ ушли? они способны выпустить специалиста? и сами ж, наверное, не в регионалку пошли учиться когда-то;)
Как говорил товарищ Бендер - в некоторых случаях не помогает даже чтение газет. Ну хорошо, выскажусь более подробно.
В посте #3 автор делает ксенофобский акцент на национальности человека и, укрепив таким образом свои позиции в области образования, далее излагает собственное видение текущего положения ВУЗов города. Обсуждение на форуме вызывает только вторая половина поста.
уже Бендера сюда привлекли. Если бы вы читали газеты, то знали, что политех уже присоединил к себе 2 техникума, один институт. И действительно становится вузом многопрофильным. + читать нужно между строк. после присоединения регионалки - политех уже будет не политех, технические специальности окажутся, наверное, в меньшинстве. Политех выпускает соцработников, финансистов,юристов,товароведов.. в присоединенном техникуме есть фотографы, организаторы туристической деятельности.. оо еще политех будет выпускать будет специлистов по схожему профилю что и факультет физкультуры в педе) этого мало? он уже не технологический))))
Я как раз газеты читаю! А вот если бы Вы, шановный пан, читали газеты, то знали бы что политех уже подмял под себя юридический институт, что на боевой (именно "подмял" благодаря родственным связям ректора) и техникумы.Теперь регионалка на очереди, а дальше останутся только, как я свыше в посте писала, МАУП, ЧИИБиП, кулинарное ПТУ, мед. училище и т.д...и получаем на выходе унылое дерьмо - копию нацтонального уни-та Поплавского, где выпускают на все руки умельцев, только дипломом Поплавского можно подтереться!...И где здесь неправда? Что вызвало прям такое негодование с вашей стороны? Шкарлетт, как и все, кто хоть каким-то боком у корыта, печется не о политехе, а о власти своей и бабле! Пора б уже это понять своей головушкой! P.S И то, что Табачник еврей отнюдь не оскорбление, а просто констатация факта!
Какое там, право, негодование - немного позабавили некоторые комментарии и последовавшая на них реакция :)
Ладно, время позаботиться о собственной "власти и бабле" (иными словами, пора работать), чего и вам желаю.
happylady поддерживаю. и я сомневаюсь, что после такого рейдерского захвата института в нем кому-то стало лучше жить! чем меньше вуз, тем проще им управлять, тем больше руководство контролирует ситуацию. чем профильнее вуз, тем легче с него сделать бренд. ну не вызывает доверия программист с дипломом вуза выпускающего паралельно физкультурников и соцработников! регионалка как была конторой по зарабатыванию бабла, так ею и останется, но теперь со статусом национального. при Денисове у политеха не было статуса и покрашеных стен, но был какой-то бренд, известный в области. программисты вообще гордились дипломом, а что сейчас? правовй инситут был правовым институтом, а сейчас, что с него осталось? учился на юридическом, а диплом какого-то технического вуза))
Программиста, который только и делает, что гордится своим дипломом, надо поскорее уволить с работы и заменить вменяемым сотрудником, который каждый день будет подтверждать свою квалификацию и работоспособность практическими результатами.
не перекручивать. я говорю о программисте на выходе с вуза, который гордится тем, что диплом показывает, что он чему-то научился. при Павловском когда отчисляли всяких гавриков было с этим все ок.
Диплом - оценка достаточно формальная (была, есть и будет), и доля профильных предметов в ней совсем небольшая. Ставить целью, собственно, получение диплома - в корне не верно. Логичным результатом любого обучения должно быть хорошее трудоустройство (которого диплом отнюдь не гарантирует). Возможно, стоит прекратить тратить родительские деньги на университетские дипломы, а направить эти силы и энергию на практическое образование. Сейчас у каждого IT-шника есть диплом, но чем отличается интерфейс от абстрактного класса ... ну и так далее.
) я вашу логику понял. может, давайте вообще закроем все вузы.. зачем они надо? практическое образование будем давать в компаниях сразу. все равно в вузах ничему не учат) а преподов самих надо отправлять на практическое дообразование)) сделаем центры сертификации независимые, да и все дела) и есть IT-ники которые работают с 1 курса. пришли в политех и ушли, поняв, что им такое образование не надо и работают вообще без ваших дипломов или пошли на заочку в КПИ) может, если настройка интерфейса и танцы с бубном не помогают, то надо уже железо и програмное обеспечение кардинально менять?
Вот вам всем покоя не даёт Технологический! До этого статьи печатали об университете по два предложения ни о чём - это было нормально, зато комментариев гадких по 24. Наконец-то статья вышла полноценная, с интересными речевыми оборотами, - приятно читать. Тут всем стало ничего непонятно)))) Ну молодой перспективный ректор, ну есть у него связи, а вы никак успокоиться не можете?! Пусть развивают ВУЗ, что Чернигову от этого плохо?
то что в этой статье "интересные речевые обороты" хорошо внизу написал Nick1973 про басню Крылова
что касается Чернигова, то у абитуриентов был выбор между 2-мя вузами, которого теперь не будет. От самого объединения в целом ничего плохого то и нету, но был определенный "бренд" политеха и выбор между вузами диктовался так, как внизу shurik_2049 написал, перечитайте. а что будет теперь, неизвестно. По экономическому направлению и менеджменту все это, наверное, станет "регионалкой"
В жизни надо быть человеком. Совесть иметь и самодостаточность. Поди ж не 15 лет уже? А "вылизывать" Мусиенка прилюдно в интернетах - от этого ж ничего хорошего не добавится. Потому что... ну хотя бы потому, что там сплошные напускные "понты" в немерянных дозах, а внутри - пустышка.
если бы эти мусиенки сразу получали критику, то их бы меньше было и учились бы писать, а не играть в поэтическую журналистику
многим журналистам, которые печатаются, не помешало бы изучить азы журналистики. Поэтические таланты не делают ничего плохого, а вот отсутствие элементарных навыков написания репортажей, пресс-релизов, интервью - вот это уже беда. Предложения толково составлять не умеют, а всё туда же - в журналисты. Господа, вы внимательно читаете заметки в Черниговских изданиях или Вас интересует только тема "политеха"?
поэтическая журналистика и пафосные оды - это разное, есть поэт,а есть рифмоплет)) ИМХО - статья написана отвратительно, отступления лирические и философские лишние и не ввязываются в саму статью. Диалог выглядит наигранным и неестественным. лучше была бы обычная форма. ИМХО
пример журналистики - читайте тот же Корреспондент. сухо и по-деловому информативно, а черниговская макулатура типа вот этой "Черниговщины" (что это вообще за газета такая?) вызывает только презрительный смешок и не лучшее место для пиара вуза.. и пишут еще часто полуграмотные студенты или вот такие мусиенки
Про працевлаштування реально краще б промовчали. Бо коли я виходив на диплом, мені прямо сказали: Принеси довідку, що будеш працевлаштований, бо не випустимо на диплом. Це по держзамовленню така була ситуація. Гадаю вона не змінилась. І це не бруд, а реалії. І кожен випускник про це знає.
Ідея по центру зайнятості для студентів --- круто, можливо, хоч якийсь шанс на допомогу від вузу у працевлаштуванні.
А ще більше прикро за те, що люди вступали до ''регіоналки'' (без образ студентів данного ВНЗ, але назва інституту її статусу не змінила), а тепер отримають дипломи ЧНТУ. Я навчався за свій диплом, а там 'шара' повна...
о чем и речь идет. всех теперь сравняют под одну планку. более того экономистов, менеджеров, юристов 2-ух вузов похоже перемешают и их преподов тоже. на счет трудоустройства - ничего не поменялось, так и осталось, бегают студенты просят, чтобы подписали липовую бумажку, что их возьмут
"Как, милый Петушок, поешь ты громко, важно!" -
"А ты, Кукушечка, мой свет,
Как тянешь плавно и протяжно:
Во всем лесу у нас такой певицы нет!"
....
За что же, не боясь греха,
Кукушка хвалит Петуха?
За то, что хвалит он Кукушку.
Процесс укрупнения ВУЗов касается не только Чернигова, а всей страны. Это вопросы скорее к политике государства и министерству образования, а не к университету. Отличный универ, хорошие студенты, компетентные преподаватели. А статью действительно писал журналист с поэтическим талантом, а не писака простых предложений)))))
есть один анекдот: "Не виноватая я, он сам пришел" так и тут)) конечно, Шкарлет не при чем, это все Табачник и министерство!)) а я вопрос по-другому поставлю: а нужно ли воообще это объединение и универ разбросаный корпусами по всему Чернигову? и политех - база только формально. регионалка по ряду направлений больше, чем политех и материальная база тоже больше.. )amelli спросите в правовом институте бывшем довольны ли они присоединием? ИМХО, у вуза должен быть профиль или классический университет. а мы получаем агломерат аля-Поплавского) думаете много сэконоим на этом бюджетных денег? а вот заработать баблосов на откатах при присоединении можно)