У пенсіонерки з Чернігова вкрали з депозиту в «Ощадбанку» 86 тисяч гривень
66-річна Надія Сергієнко з Чернігова вже декілька місяців оббиває пороги банку і поліції. На початку жовтня 2023 року пенсіонерка помітила, що з її банківського рахунку зникли 86 з половиною тисяч гривень.
— За місяць до вторгнення, 19 січня 2022 року, працівниця «Ощадбанку» по проспекту Левка Лук’яненко, 16А, вмовила мене покласти 78 тисяч гривень на депозит. До того гроші просто лежали на картці. Я інвалід першої групи. Мені потрібна була операція на очах і не одна, а це дороговартісне лікування. Я погодилася покласти усю суму на депозит, аби капали відсотки, — розповідає Надія Григорівна. — Поклала і, можна сказати, забула. Пролонгація (продовження терміну зберігання) депозиту була автоматичною. Довірилася банку. Через поганий зір не заходила у додаток банку, повідомлення не читала.
— Як виявили, що гроші зникли?
— На початку жовтня 2023 року до мене в гості приїхали дочка з тестем. Вирішили перевірити, скільки відсотків вже набігло. Дивляться у додатку банку, а на рахунку нуль!
Відразу звернулася до відділення, де обслуговуюсь. Тетяна Білошапко, менеджерка, яка і оформляла мені цей депозит, розповіла, що, ймовірно, хтось за моїм номером створив собі додаток Ощад24, зупинив пролонгацію та зробив три перекази.
Написала заяву у відділку поліції. Максим Ковальов, слідчий, відкрив провадження й зробив запит в «Ощадбанк». Але й по сьогодні банк не надав їм мої дані. Попросила поліцейського вдруге подати запит, може, перший десь загубився. Надіслав, і знову тиша.
Переглянули повідомлення, що надійшли мені на телефон. Виявляється, в червні 2023 року шахраї призупинили пролонгацію депозиту. 20 липня всю суму, 86 472 гривні 72 копійок, о 3.23 годині ночі повернули на картковий рахунок з приміткою: Зарахування безготівкових коштів у межах регіонального управління (без комісії). Того ж дня, о 12.52 двома переказами по 27 000 і 27 400 гривень гроші перевели на картку іншого банку. Якого і кому, не написано. Через дві хвилини, в 12.54, решту суми 31 200 гривень переводять на рахунок Грищука В.М.
І що цікаво, повідомлення про рух коштів по моїй картці прийшли рівно за добу – 21 липня в 12.52. Так як три перекази зроблені за дві хвилини, я припускаю, що їх робила одна людина. В банку лише сказали, що Грищук В.М. це пенсіонер з Івано-Франківської області, який має рахунок в «Ощадбанку».
Найбільш образливо, що так обманув мене мій банк. В цьому відділенні отримую пенсію та плачу комунальні послуги вже близько 20 років. Припустимо, що не можна дізнатися, хто робив ці перекази. Але ж банку відомо, кому перевели мої гроші.
Усі три перекази були на банківські рахунки. Невже є проблема дізнатися, хто саме їх отримав?
Звернулася з листом до Міністерства фінансів. Вони відповіли, що в банку готові надати правоохоронцям інформацію щодо мого рахунку. А насправді минуло вже чотири місяці, а банк нічого так і не надав поліції.
Свої гроші, які довірила банку, повинна тепер щодня випрошувати. Чому «Ощадбанк» відмовляється співпрацювати зі слідством? Чому банк не звернув увагу, що призупинили депозит? Та ще й насміхаються з мене: «Сходили б до гадалки, вона розповість, де ваші гроші».
Ходжу чотири місяці по замкненому колу. Як користуватися моїми коштами, то я їм потрібна, а як знайти шахраїв — то всі ні при чому. Замість відсотків в «Ощадбанку» отримала печаль, біль та сльози. Погіршилося самопочуття. Тепер не можу ні спати, ні їсти.
* * *
— Припускаю, що пенсіонерка перейшла за якимось посиланням в телефоні. Або десь вказувала свій номер телефону. При переході за посиланням автоматично надається доступ до особистих даних. Дуже багато варіантів, як шахраї можуть виманити номер телефону чи інші дані, — розмірковує 28-річний Владислав Тимошенко, старший інспектор відділу протидії кіберзлочинам в області Департаменту кіберполіції Національної поліції України. — Все підв’язане за номером мобільного телефону — реєстрація на будь-якому сайті чи в соціальних мережах, відновлення паролю, банківський рахунок. Зробити чи відновити нову сімку можна через інтернет або в сервісному центрі без проблем. Тому моя вам порада: звернутися до оператора і попередити, що тільки ви особисто, з паспортом, можете відновлювати свою сім-картку. Або заключати контракт з оператором мобільного зв’язку.
— Чи багато щодня звертається постраждалих?
— Не менше трьох. Здебільшого це літні люди. Щодня шахраї придумують нові схеми, але й багато постраждалих є по старих схемах. Наприклад: «Ваш родич у біді». Літнім людям телефонують, як правило, уночі і кажуть, що син чи дочка потрапили у ДТП чи знаходяться у лікарні або поліції. І щоб, мовляв, їм допомогти, треба віддати гроші людині, яка чекатиме біля будинку.
Останнім часом все більше шахраїв перебралися в інтернет. Створюють липові посилання, за якими нібито треба зареєструватися. Чи то щоб отримати гуманітарну допомогу, чи то приз чи будь-яку іншу допомогу. І люди переходять за посиланням, залишають свої дані.
Є у шахраїв програми, щоб вимкнути, наприклад, на добу всі сповіщення по вашій сімці та керувати вхідними і вихідними дзвінками. За цей час також змінюють паролі в кабінеті банку і не тільки, та переводять гроші.
— Як ще обдурюють чернігівців?
— Одна із старих схем, але й досі люди ведуться: «Ви виграли приз». Часто це автомобіль. «Переведіть гроші, щоб ми вам його вислали». Просять оплатити страховий внесок.
Часто ведуться на таку схему: «Ваш номер був вибраний серед 10 тисяч учасників і ви виграли мобільний телефон. Ми — чесна організація, відразу вам надсилаємо». Людина приходить на відділення забирати «приз», а касир каже — оглядати не можна, треба сплатити доставку і 500 гривень, як вказав відправник. На вигляд і по вазі коробка схожа, дійсно, на телефон. Людина оплачує, забирає. А в середині замість телефона каменюка.
Найчастіше зараз зламують телеграм. І потім автоматично йде розсилка: «Привіт. Терміново потрібні кошти». Або «Проголосуй за мене у конкурсі» чи «Це ти на відео?» і додають посилання. Під час переходу, завдяки спеціальній програмі, шахраї крадуть ваші дані і гроші на картці.
— Що робити постраждалій Надії Сергієнко? Чи є шанс повернути її гроші?
— Важко сказати. Слідство триває.
* * *
— Служба безпеки «Ощадбанку» співпрацює з поліцією. На усі запити відповідаємо. Все, що необхідно в межах інструкції, банком зроблено, — вважає Тетяна Білошапко, менеджер по роботі з клієнтами «Ощадбанку».
Звернулися також у Київ, до пресслужби « Ощадбанку». Чекаємо відповіді.
Джерело: сайт газети "Вість", Ольга Самсоненко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: Ощадбанк, пенсіонерка, шахрайство