Чернігівський студент майструє дрони для військових
- Тут готується бавовна, - жартує 30-річний чернігівець Михайло Ворошило, якого в мережі давно охрестили Mister Volt. У своїй майстерні з ремонту електротранспорту він складає дрони і виготовляє потужні павербанки для військових. А допомагають йому в цьому такі ж ентузіасти.
ПАВЕРБАНКИ НА ПЕРЕДОВУ
Можливо, ви здивуєтесь, але Михайло за фахом не інженер і навіть не електрик. Зараз він навчається на.. вчителя фізичної культури.
Усе інше - моє захоплення, яке, на щастя перетворилося на роботу, - посміхається він. - Іще до повномасштабного вторгнення я займався електрикою - обслуговував різні магазини, встановлював рекламні неонові вивіски. Коли ж почалася війна, так би мовити, перекваліфікувався, як, мабуть, і всі в той час. Під час блокади Чернігова я приєднався до волонтерів, які базувалися на вулиці Мстиславській. У них була різноманітна гуманітарка військова амуніція, необхідні прилади, медикаменти та інше. Її я і розвозив у віддалені райони міста велосипедом.
На сам же пункт постійно приходили військові і якось запитали, що можна поставити замість старої радянської батарейки у приціл 1 ПН58. Елемент живлення там був доволі старий: а жоден із наявних у нас не підходив. І я взявся його замінити. Перекопав в Інтернеті купу інформації, однак нічого мені так і не підійшло, бо ж хотілося формат саме тієї, “рідної", батарейки. Щоправда, саме в мережі я натрапив на цікаве відео - розбірку електронних цигарок. Там стояла маленька батарейка на 1200 мА/год, яка й була мені потрібна - у той приціл влазило дві таких. По правді кажучи, збирався цей перший акумулятор важко, бо потрібних комплектуючих для нього практично не було, обходився я тим, що мав вдома, та в результаті вийшло непогано. По-перше, він мав зарядку Туре-С, що дуже зручно, бо майже в кожного є гака телефонна. По-друге, тримав заряд близько 180 годин в залежності від температури повітря і заряджався всього за 2,5 години. Для порівняння: на старих елементах час зарядки сягав 16 годин, а працював пристрій близько 70 годин. Ось і подумалося: а чому б за цим принципом не зробити потужний павербанк, який військовим точно згодиться в польових умовах?
Після цього і почалося - я шукав у знайомих використані електронні цигарки, розбирав їх на частини і з підходящих складав павербанки. Інформація про це містом рознеслася швидко, тож люди стали потроху зносити мені свої електронки. Тримав усе це «добро» вдома, сам розбирав, сортував. Зараз у мене вже є помічники-волонтери. Одна дівчинка, школярка, часто заходить у мою майстерню, забирає вживані електронки додому, там розбирає і мені приносить уже окремі елементи, а електрик-волонтер Максим Обитоцький потім приїжджає і збирає павербанки докупи.
До речі, для створення павербанків підходять далеко не всі батарейки від електронних цигарок. У різних моделях різні й батарейки Для виробництва павербанків використовується лише близько 36 видів акумуляторів, усі інші не підходять. Їх Михайло збирає у спеціальний бокс для використаних батарейок, щоб потім віддати на переробку.
- Перед тим як вмонтувати батарейки у павербанк, ми їх тестуємо. Заряджаємо і даємо відлежатися кілька днів, говорить майстер. Якщо за цей час у якоїсь виявляємо понижений вольтаж, відкладаємо - така батарейка не буде ефективною, бо має високий рівень саморозряду. Готуємо й інші елементи - плату для наших павербанків ми розробляли самі, корпуси один із волонтерів нам безкоштовно друкує на своєму 3D-принтері. Бокові кришки - ПВХ-пластик. Якщо ж усі елементи готові, збір одного павербанка займає години зо дві. Залишається лишень наклеїти зверху наш «сатанинський логотип» (так його часто називають інші), Михайло сміється, - знак Перуна. Ну і передаємо наші павери військовим. У кого вже їх тільки немає! І в льотчиків, і в артилеристів, і в штурмовиків. Часто хлопці надсилають нам фото та відео, на яких видно, де їх використовують, прямо з позицій. І це дуже приємно, що ми хоч чимось можемо їм тут, в тилу, допомогти!
«ПТАШКИ» НА ПІДХОДІ
А п’ять місяців тому Михайло захопився ще й збиранням коптерів.
- Почав із вивчення технічної специфікації, бо ж тут важлива кожна, навіть, здавалось би, найменша деталь, адже дрон - це не просто спаяна докупи конструкція, а й програмна частина, наголошує Михайло. - Та й один коптер може коштувати як машина, тож якщо щось неправильно налаштував, то в кращому разі він просто не працюватиме, а в гіршому - пошкодиться чи взагалі розіб'ється при тестуванні. Тому і в мене спершу був просто симулятор на телефоні, щоб зрозуміти, як той дрон працює. Взагалі перед тим, як “сісти” на цю пташку, навіть льотчики мають на симуляторі налітати мінімум 70 годин.
Збирає Михайло в основному FPV-дрони. Назва тут говорить сама за себе. FPV (First Person View) у перекладі означає «від першої особи». А отже це дрони, які передають відеосигнал у режимі реального часу, коли оператор, який керує польотом, почувається як справжній пілот. Плюс такі дрони мають значну швидкість, що за потреби дозволяє майже миттєво вивести їх із небезпечної зони.
- Є дрони різних конфігурацій і різної потужності. Основне тут - польотна плата, яка відповідає за всі рухи коптера, і силова частина, яка керує двигунами. Для навчань я збираю невеличкі з менш потужними двигунами. Для бойових завдань із більш потужними. Ось, наприклад, у цього підйомна тяга десь 1800 грамів, у цього і взагалі три кілограми, - показує Михайло своїх «пташок».
- Ну і, звісно ж, дуже важлива частина - програмне забезпечення. Щоправда, своїх програм ми не пишемо, а шукаємо готові в Інтернеті, але це також не завжди легко, адже треба знайти таку, яка ”подружиться” з конкретним коптером. Інколи на це витрачається чимало часу. Добре, що зараз у всесвітньому павутинні завжди можна знайти людину, яка допоможе, щось підкаже і порадить, як краще.
П’ять дронів команда Михайла вже віддала військовим. У проєкті — іще 14.
Усе це різна конфігурація, різні польоти і контролери, різні прошивки, програми. В залежності від наявності запчастин вони на різних стадіях виготовлення, - говорить Михайло. Запчастини для дронів я купую в основному на АlіЕхргess - в Україні не завжди с необхідні, та й ціни, як то кажуть, кусаються. Є лише один нюанс інколи час їх доставки більший, ніж очікуєш/ Вартість дронів також різна/ Якщо говорити про повний комплект, то спочатку пілоту потрібні окуляри, пульт, передавач і зарядний пристрій. Це те, що він використовуватиме постійно. Вартість такого первинного комплекту - близько 18 тисяч гривень. Самі коптери - це витратний матеріал, їхня вартість також починається із 18 тисяч гривень. Військові замовляють нам дрони з певними характеристиками, я ж обраховую їхню вартість. Інколи, поки погодимо всі деталі, ціна міняється, бо змінюється вартість складових.
Місяць тому Михайло відкрив збір на комплектуючі для себе.
- Мені потрібен більш потужний ноутбук, бо мій часто не тягне, універсальний пульт (коштує близько 10 тисяч гривень) для тестування, два передавачі (5-6 тисяч гривень) та окуляри. Без цього збирати “пташок” - нереально. Зараз хлопці дають мені на період роботи свої апарати, але я маю повертати їх, бо вони потрібні самим військовим. Оскільки ж дронами я займаюся не на комерційній основі, то і грошей для такого комплекту не маю, - пояснює.
- Волонтери в основному допомагають мені паяти сам дрон, водночас я підтягую їхню теорію. Хочеться, щоб уже в найближчому майбутньому ми разом могли виготовляти для захисників якомога більше “пташок”, адже вони так потрібні на передовій! Радує, що, незважаючи на повномасштабну війну, наша країна дуже швидко розвивається у технічному (та й не тільки) плані. Це означає, що після Перемоги ми точно зможемо не лише відбудувати, а й зробити кращою, ніж вона була до російської агресії! Залишилось лише дочекатися цієї Перемоги. А в тому, що вона буде, ми ні на мить не сумніваємось!
***
Якщо ви теж хочете підтримати ініціативу Михайла, заходьте на його інстаграм-сторінку https://www.instagram.com/mister_volt_220v/ і шукайте посилання на донат. Не сумнівайтеся - кожна копійка піде лише на потреби військових. І неодмінно допоможе наблизити нашу Перемогу!
Для тих, хто не користується Інстаграм повідомляємо номер картки Монобанку Михайла: 5375411204373232
Джерело: газета “Гарт” від 11.05.2023, Катерина ДРОЗДОВА
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.