Зробити стартовою Мобільна версія сайту Головна сторінка » Новини » Місто і регіон » Танк «на Кругу»: знести, змінити чи залишити?

Танк «на Кругу»: знести, змінити чи залишити?

 



Пам'ятник на честь визволення Чернігова від німецько-фашистських загарбників, більш відомий як «танк на Кругу» (в районі Кола на перехресті проспекту Перемоги і вулиці Мазепи) – це не тільки пам’ятка, яку знають усі чернігівці: більшість туристів, приїжджаючи у місто виходять з залізничного вокзалу та, дивлячись удалечінь, теж, в першу чергу, бачать танк.


Але чи місце радянському Т-34 на площі сучасного українського обласного центру? Та як танк, який, скоріш за все, не приймав участь у бойових діях, у 2022-му році заважав обороноздатності України?.. Наші журналісти шукали відповіді на ці питання.


Радянський танк, котрий охороняється Україною


Танк з’явився у Чернігові 8 травня 1968 року на площі Перемоги (саме так офіційно зветься те, що чернігівці називають «на Кругу») та був присвячений вигнанню нацистів з Чернігова у 1943 році:



-Він являє собою танк Т-34, встановлений на високому бетонному постаменті. На передній грані постаменту розміщений текст з переліком частин і з'єднань, удостоєних найменування «чернігівських». На бічних гранях брусковим шрифтом розміщено напис «Воїнам-визволителям від трудящих Чернігова», а також за допомогою тиньку виконано панно «Атака». Автори — скульптори М. Грушков, В. Кваша, архітектор А. Карнабіда, - розповідає головний спеціаліст Українського інституту національної пам’яті Сергій Бутко. - Це пам’ятка місцевого значення і знаходиться під охороною держави.

Всупереч поширеному міфу, танк точно не допомагав у звільненні Чернігова, та, найімовірніше, не брав участь у бойових діях:

-Сам танк Т-34, відповідно досліджень чернігівських краєзнавців і істориків, був зроблений в 1944 р. Відсутні жодні докази того, що він брав участь у боях за Чернігів у вересні 1943 року та, взагалі, воював на фронтах Другої світової війни, - каже Сергій Бутко.

Залишити, змінити чи прибрати?

Якщо з офіційної точки зору танк є пам’яткою, яка охороняється державою, то архітектор Костянтин Нагорний вважає, що з архітектурної точки зору цінності чернігівський Т-34 не несе:



-Я – ярий противник усього пострадянського. Вважаю, що пам’ятники воєнної техніки, бойовій машини, у місті – це пам’ятники смерті. А мають бути клумби, квіти – пам’ятники життю, - каже Костянтин Нагорний. - З архітектурної точки зору, на мою думку, він значення не має. Розумію, що прихильники «руського миру» будуть волати, що то пам’ятник захисникам у Другій світовій війні. Але я гадаю, що пам’ятником загиблим воїнам, котрі захищали Україну, має бути символ життя, а не смерті.

Історик Сергій Бутко також переконаний, що танк, який є символом Росії (а Росія, у свою чергу, наразі однозначно асоціюється в українців з окупантом) треба передати до музею, щоб відкрити огляд на будівлю чернігівського залізничного вокзалу:

-Цей пам’ятний знак є імперським маркером утвердження влади російського імперіалізму, - переконаний Сергій Бутко. - Після початку відкритого повномасштабного вторгнення РФ в Україну такі російські імперські маркери мілітаристського типу (танки та інша військова техніка) вже почали демонтувати за народної ініціативи в громадах країни. Громадські ініціативи очищення меморіального простору Чернігова від цього пам’ятного знаку вже неодноразово звучали з квітня цього року. Підтримую демонтаж пам’ятного знаку «Танк» на площі Перемоги (яку теж необхідно перейменувати: у місті є також проспект Перемоги і ще вулиця Перемоги – якесь «побєдобєсіє») і передати до музею. Звичайно, що це треба проводити відповідно чинного законодавства. На місці цього пам’ятного знаку, на мою особисту думку, варто створити мальовниче місце для відпочинку мешканців і гостей, які мали б нарешті можливість звідти насолоджуватися архітектурною пам’яткою – будівлею залізничного вокзалу.

А ось чернігівська активістка Тетяна Романова пропонує замінити один танк іншим, щоб змінити значення цього пам’ятнику:



-Думаю, треба його замінити на якийсь спалений рашистський танк, на якому рашисти приїхали і вже не повернулись назад. І зробити урочисте відкриття на День Української Перемоги над російським окупантом, - пропонує пані Романова. - Це може стати таким собі знаковим місцем: місцем нашої сили та духу перемоги. І територію, звісно, треба освіжити: зробити локацію для селфі, щоб люди могли фотографуватись… Бо то точно не парк. А дух міста треба зберегти. Всі кажуть: «На танку». Тож, там має бути танк.

Радянський танк, що завадив українському бійцю воювати з окупантами


Хоча цей танк, скоріш за все, ніколи не був у бою, йому парадоксальним чином вдається у 2022-му році заважати українцям захищатися від російських окупантів.

Справа в акції під назвою «Деокупація (десакралізація)», яку влітку 2019-го року у Чернігові провів арт-колектив «Воїни Добра-і-Світла». Тоді мітці кинули в танк «коктейль Молотова» (також відомий як «Бандеро-смузі»):

-У своїй акції ми наголошували що цей танк є російським, апелюючи до закону про декомунізацію, так як в ньому чітко вказано, що Україна, як держава, в період 1918-1991 років була окупована тоталітарним Радянським союзом і, відтак, є жертвою (насправді у Законі «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» йдеться, цитата: «Комуністичний тоталітарний режим 1917-1991 років в Україні визнається злочинним і таким, що здійснював політику державного терору, яка характеризувалася численними порушеннями прав людини», - прим.).А Росія, згідно з міжнародними договорами, є правонаступницею СРСР. Але чомусь робиться виняток для років Другої Світової війни В цьому і полягає лицемірність, і дволикість закону про декомунізацію, - пояснили нам свою позицію у пресслужбі «Воїнів Добра-і-Світла». - Це пам'ятник зброї, який возвеличує мілітарну міць армії Радянського союзу (Росії).Якщо жителі міста хочуть вшанувати пам'ять загиблим у роки Другої Світової війни, або ж російсько-української, це не обов'язково робити у вигляді постаменту зі зброєю: можна знайти більш гуманістичний спосіб.



Однак чернігівські правоохоронці не оцінили акцію «Воїнів Добра-і-Світла»: трьох акціоністів затримали. Пізніше двох з них: Юрія Сидоренка та Олександра Андріяша засудили до трьох років позбавлення волі (умовно). Причому пану Андріяшу саме історія з танком заважає зараз захищати Україну на фронті:

-Для Олександра історія з танком не закінчилась досі: у серпні цього року його було звільнено із лав ЗСУ через наявність даної судимості, - зазначили «Воїни Добра-і-Світла».

Рішення не ухвалене

Міська влада знає про «справу танку», але наразі на порядку денному інші питання:



- Ми обговорювали це питання, але рішення не ухвалювали, - каже секретар Чернігівської міської ради Олександр Ломако. - Думаю, ще будемо консультуватися з громадою. Є різні думки. Враховуючи внесок 1-ї Сіверської танкової бригади в оборону Чернігова в лютому-квітні танк, як символ - гарна ідея. Можливо, після Української Перемоги вони нададуть місту якийсь зразок і ми його встановимо. Але не факт, що на місці де танк стоїть зараз.Сам Залізничний вокзал у Чернігові – дуже красива будівля, це пам‘ятка архітектури. І якщо його відкрити, так би мовити, це дасть більше простору цій площі. В будь якому разі, питання реконструкцій та благоустрою зараз не являються першочерговими, адже місто концентрується на питаннях відновлення багатоквартирних будинків, об‘єктів комунальної та соціальної сфери, закладів освіти тощо.

Тож, схоже, що танк Т-34 простоїть «на Кругу», щонайменше, до того як Україна здобуде перемогу над Росією.

Що ж… аби не заважав.

Сєргєй Карась

Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” в рамках реалізації грантового проєкту з NDF. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів.


Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: радянська спадщина, танк на Кругу, Т-34

Додати в:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.
 

Коментарі (39)

Додати коментар
Швейк 28 жовтня 2022 г. (19:18) #[1]
Если снесут танк то это плевок в память всех солдат которые погибли при освобождении Чернигова. .Если мы не будем помнить историю то мы ее будем повторять.Оно вам надо ? Так же тогда будет и с сегодняшними солдатами через семьдесят лет.
Захисник України. 28 жовтня 2022 г. (20:43) #[2]
Відповідь на [1]
А якщо не знесуть , то це плювок бійцям, яки загинули при обороні Чернігова від російських загарбників. Особисто буду присутній при знесені цього непорозуміння, щоб заспокоювати ностальгуючих. Хочеш вшанувати пам'ять - іди на могили бійців і згадуй історію, тільки не по радянським книжкам-лекалам, бо там нема історії, одна пропаганда, як і у твоєму гнилому коментареві.
Anonim 29 жовтня 2022 г. (08:12) #[3]
Відповідь на [2]
чуть не согласен с Вами --освобождали -советские солдаты ( украинцы таджики беларусы грузины армяне и т. д.)русский (солдат) это ....... и памятник тут не причем.....у меня дед освобождал Чернигов в составе советской армии - так мне теперь к ниму на могилу не ходить ...--ГЛУПОСТЬ... есть прошлое есть теперешнее росийского солдата ) НЕНАВИЖУ советский - это совсем другой разговор
Anonim 4 листопада 2022 г. (10:09) #[4]
Відповідь на [2]
Странная логика. Если бы тогда не освободили Чернигов от нацистов то современных защитников Чернигова просто бы существовало. Один памятник- тем кто освободил город в 43. Второй - Булат в пикселе- тем кто защищает город в наши дни.
Димон 4 листопада 2022 г. (22:15) #[5]
Відповідь на [2]
Полностью согласен. Хоть кто то не забоялся озвучить то , что у большинства в уме
Anonim 28 жовтня 2022 г. (22:59) #[6]
До 24 февраля - это был символ защитников в период великой отечественной войны. После 24 февраля - это символ оккупантов, которые уже переплюнули фашистов из 41го...
Anonim 29 жовтня 2022 г. (08:12) #[7]
Відповідь на [6]
но это же уже не та армия и не та страна
Anonim 30 жовтня 2022 г. (21:43) #[8]
Відповідь на [7]
Но именно эта страна себя ассоциирует наследником всех "пабед". Ок, если она единогласно всех победила, то и памятников никаких быть не должно. Возможно один какой-то памятник защитникам всех времен, без привязки к совковости.
Anonim 29 жовтня 2022 г. (00:26) #[9]
Не передергивайте . не путайте не манипулируйте . Танк не есть символ оккупантам . а память о тех украинских солдатах кто освобождал Украину от нацистов и символ Победы украинского воина над фашизмом . Украинцев на фронтах воевало 7 миллионов . около 23 % общей численности . ПОГИБЛО 4 миллиона . Вот для этого. стоит и этот танк . как напоминание .
Anonim 30 жовтня 2022 г. (21:40) #[10]
Відповідь на [9]
Оно то да, но каждый такой памятник их е..тые потомки рассматривают как повод для "освобождения" от "фашистов-бЕндеравцев".
Anonim 29 жовтня 2022 г. (02:23) #[11]
Если бы в город зашли орки - тувинцы, башкиры или кто там в Ягодном людей запер в подвал на месяц, прочие недоноски без роду племени - убивавшие, грабившие и насиловавшие людей по области - в Чернигове была бы трагедия - на месте танка установить тех танкистов и солдат из ОК Север, в частности 1-ой Танковой Бригады, которые ПОГИБЛИ ЗАЩИТИВ ГОРОД ОТ ЭТОГО БИОМУСОРА КОТОРЫЙ СЮДА ПРИСЛАЛ ПЛЕШИВЫЙ НЕДОРОСТОК.
Anonim 30 жовтня 2022 г. (21:36) #[12]
Відповідь на [11]
Согласен, логичнее заменить совковый танк украинским Булатом и оставить в честь нашей 1й танковой и ее героических действий. После того что эта падаль натворила и продолжает творить, у нас не должно остаться НИЧЕГО, что бы с ними связывало. За что боролись за то и напоролись. Денацификация говорите? Будет им денацификация, но от кацапских нациков.
Anonim 29 жовтня 2022 г. (11:57) #[13]
Поставьте туда американский хаймерс и успокойтесь уже
Anonim 30 жовтня 2022 г. (21:38) #[14]
Відповідь на [13]
Кстати не помешает, так как именно после их появления у русни что-то не заладилось на фронте.
АВЕ 29 жовтня 2022 г. (21:38) #[15]
Думаю танк однозначно нужно оставить на том месте где он сейчас стоит...добавить табличку на честь 1-й танковой бригады и как вариант перекрасить в украинский пиксель!
Аноним 30 жовтня 2022 г. (21:35) #[16]
Відповідь на [15]
100%
Nino 30 жовтня 2022 г. (22:21) #[17]
Открою большой секрет, если бы Великобритания не начала бомбить фашистскую Германию на то время, с воздуха никакой победы бы не было, нечего только себе приписывать заслуги и других. И ещё Адольф не Немец он Австриец, связался с немцами которые были сами за себя а не за его идеи. Советская история сплошной пиз..ж.
Anonim 31 жовтня 2022 г. (20:19) #[18]
Відповідь на [17]
Именно, вся их история и есть перекрученная пропаганда. Почему-то когда я учился в школе, не приприпомню чтоб делали акцент на том, что совок по-началу был пособником фашистов, их спонсировал и всячески помогал захватывать другие страны. И что каждый 3й танк был по сути американский благодаря ленд-лизу. Даже банально жрать было нечего но злой запад и тут помог. А теперь их потомки унаследовали фашистов и строят из себя королей планеты, так быстро позабыв какой ценой это все когда-то далось и как они реально были на волоске от провала, пока не поплыли корабли с военным обеспечением и продовольствием от союзников.
Anonim 6 листопада 2022 г. (13:07) #[19]
Відповідь на [18]
Так и сейчас Украина побеждает благодаря западу и то,что они поставляют Украине свое вооружение.Возможно этот исторический факт когда нибудь тоже признают недостоверным(
Anonim 6 листопада 2022 г. (22:08) #[20]
Відповідь на [17]
Нет у вас ни стыда ни совести.Больше 20 миллионов советских людей погибло в той войне и военных и гражданских.Они защищали свою родину как и украинцы сейчас свою и их победа позволила жить их потомкам и вам в том числе как бы пафосно это ни звучало для вас.Все что умеют такие как вы лично это заплевать все ,что ваши куриные мозги не в состоянии ни понять ни оценить
СПАРТАК 31 жовтня 2022 г. (06:32) #[21]
хах, началось продолжение съёмок Тупой и ещё тупее........ браво, браво, придумайте ещё развернуть его на 180* как Богдана
Anonim 31 жовтня 2022 г. (12:57) #[22]
Відповідь на [21]
Я тебя знаю, ты вшивый риелтор, который кидал людей. У меня есть твои данные, и теперь отправлю их в СБУ
Anonim 31 жовтня 2022 г. (18:31) #[23]
Відповідь на [22]
стукач,наушник, кукушка,дятел, шиш. и это все про тебя
Anonim 1 листопада 2022 г. (08:41) #[24]
Відповідь на [22]
По ходу Спартак спалился )
Anonim 31 жовтня 2022 г. (21:44) #[25]
Так на самом постаменте ведь четко написано кому он - воинам-освободителям. Не РФ, не СССР, а именно воинам которые освободили Чернигов от немцев. Если не чтить их память то смысл тогда ставить памятник 1 Танковой? По такой "традиции" украинцев и его решат снести через несколько лет, не стоит тогда и деньги тратить.
Anonim 31 жовтня 2022 г. (23:01) #[26]
Так скоро до установки памятника Бандере дойдем...
Anonim 1 листопада 2022 г. (16:46) #[27]
Відповідь на [26]
Вы против ?
Anonim 3 листопада 2022 г. (13:57) #[28]
Відповідь на [26]
Степан не украл ни одной стиральной машины, прекратите славу русского солдата-изнасилователя приуменьшать.
Anonim 4 листопада 2022 г. (10:06) #[29]
Відповідь на [28]
А сотрудничество с нацистами и геноцид поляков и евреев это как, великое достижение?
Anonim 5 листопада 2022 г. (23:15) #[30]
Відповідь на [29]
Сотрудничество с нацистами говорите? А не подскажите какая именно страна была главным пособником гитлера в 39м году когда началась 1я мировая, кто им во всю вез продовольствие и боеприпасы, и в конце-концов напал на Польшу с одновременно с фашистами? Или в пропагандонских книгах это не пишут?
Anonim 6 листопада 2022 г. (11:13) #[31]
Відповідь на [30]
С вами все ясно раз у вас в 39м году началась 1я мировая,дальше уже можно и не продолжать.Вы и есть настоящая жертва пропаганды да ещё и не очень далекая жертва
Anonim 7 листопада 2022 г. (01:14) #[32]
Відповідь на [31]
А по делу есть что ответить, кроме "сам дурак"? Нет, тогда боюсь вас пора уволить с должности бота-г0вномета)
Anonim 7 листопада 2022 г. (01:17) #[33]
Відповідь на [31]
Всем понятно, что это опечатка, имелась ввиду 2я. Или на этом все аргументы закончились, когда носом в факты сунули?
Anonim 7 листопада 2022 г. (10:20) #[34]
Відповідь на [30]
В пропагандистских книгах пишут про СС Галичину только, но мы же знаем что они были белыми и пушистыми
Anonim 7 листопада 2022 г. (18:51) #[35]
Відповідь на [30]
Подскажу - СССР. Напали на Польшу, которая за год до этого вместе с Гитлером вторглись и поделили Чехословакию. Но какое это все имеет отношение к украинцу Бандере и его деятельности в пропагандонских книгах не пишут?
Anonim 5 листопада 2022 г. (23:23) #[36]
Відповідь на [29]
Судя по тому как русня сейчас реагирует на все адекватное и нормальное и перекручивает с ног на голову, мнение о Бандере может быть только положительное. Так как простой вывод, если русня кого-то хвалит, значит это какой-то уголовник, убийца, псих. Если кого-то или что-то поливает грязью, значит скорее всего это что-то хорошее, адекватное, прогрессивное. Злой загнивающий Запад - кря-кря-кря... А детки то самих этих вещунов уже давно осели в логове этого врага выходит?) Да и сами они не прочь купить там виллы или просто пошопиться/отдохнуть в крайнем случае.
Anonim 2 листопада 2022 г. (19:48) #[37]
А че з-цы не публикуете моих коментов?
Anonim 4 листопада 2022 г. (10:13) #[38]
"танк, який є символом Росії, треба передати до музею, щоб відкрити огляд на будівлю чернігівського залізничного вокзалу - который является еще большим символом России. Гениально!
Anonim 4 листопада 2022 г. (12:49) #[39]
"необхідно перейменувати: у місті є також проспект Перемоги і ще вулиця Перемоги - якесь «побєдобєсіє»". "побєдобесіє" потішило дуже!) Хіба ми зараз не ПЕРЕМОГИ прагнемо??? Коментарі #[4] та #[14] дуже влучні, та й про воїнів-визволителів добре наголосили... Вороги різні, але суть та сама. Сучасні воїни-визволителі Незалежної України обов'зково переможуть кацапо-рашистів, і наша справа вшанувати пам'ять про їхній подвиг! Але принижувати подвиг тих, кому пам'ятником є танк ми не маємо права, бо вони теж боронили рідне місто від ВОРОЖОЇ НАВАЛИ.
 

Ваш коментар

Ім'я:
Коментар:
  Якщо у вас не виходить залишити коментар,
будь ласка, оновіть ваш браузер до останньої версії