За 3 місяці роботи інспекторів з паркування до місцевого бюджету надійшло майже 400 тис. грн.
Як відомо, у Чернігові з 1 липня 2021 року почали працювати інспектори з паркування, до обов’язків яких входить фіксування порушень паркування, винесення повідомлення або постанови про притягнення до адміністративної відповідальності та накладання штрафу, згідно з чинним законодавством.
Наш кореспондент буквально кожен день по дорозі на зупинку, яка знаходиться навпроти «Магр-Авто» в Масанах, спостерігає припарковані на зеленій зоні, а простіше сказати - на траві вздовж тротуару авто будівельників, які залишають їх на цілий день, поки працюють поруч на будівництві. Неодноразові розмови з будівельниками і прохання паркувати авто в іншому місці, пояснення про підтримку міста в належному вигляді - не допомогли. Їм, як то кажуть, «до одного місця» на те, що тротуар призначений для пішоходів, а працівники КП Зеленбуд посадили дерева і посіяли траву не для того, щоб на ній паркували авто.
Одним словом, терпець урвався, і ми звернулися за роз’ясненням до начальника відділу контролю за паркуванням управління ЖКГ ЧМР, інспектора з паркування Короля Дениса Федоровича. Він розповів, що Верховна Рада внесла зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення ще у 2018 році, і подібні служби почали працювати по всій Україні.
- Відділ контролю за паркуванням у Чернігові був організований у квітні цього року. Але ми вийшли на вулиці та почали свою роботу з контролю порядку на парковках міста 1 липня, після ухвалення рішення виконкому. Спочатку попереджували про порушення власників транспортних засобів, а десь з серпня місяця почали безпосередньо штрафувати та виносити постанови. Наразі три інспектори з паркування перевіряють вулиці міста на предмет дотримання водіями транспортних засобів правил зупинки, стоянки та паркування.
- Хіба можуть 3 людини контролювати паркування по всьому місту?
- Ми працюємо тільки в центральній частині міста. Інспектори не забезпечені транспортним засобом, щоб слідкувати за порядком в інших районах Чернігова. Від самого початку було прийнято рішення навести лад хоча б в центрі: охопити ділянки, де знаходиться видавництво «Деснянська Правда», центральний ринок, Вал, площа, готель «Україна» і відстань до «Мегацентру». Протягом дня ми можемо пройти пішки за цим маршрутом 2-3 рази. В мене встановлений шагомір: я проходжу в день близько 40 тисяч кроків, це більше 20 км.
- До кого звертатися містянам інших районів Чернігова, якщо автомобілісти паркують машини, як кому заманеться? Наприклад, в Масанах, напроти «Магр-Авто» біля будівництва?
- Викликати патрульну поліцію. Співробітники національної поліції виконують такі ж функції, як і ми, та мають навіть більше повноважень щодо порушників паркування: ми розглядаємо справу без участі особи, вони розглядають справу безпосередньо з особою-порушником. Ми, як посадові особи місцевого самоврядування, при отриманні звернень громадян керуємося Законом України про звернення громадян, яким встановлений певний строк для розгляду таких звернень. А національна поліція - зобов’язана негайно вживати заходи щодо усунення правопорушення.
- Тобто подати заявку про паркування авто, яке заважає пройти чи неправильно стоїть до міського колл-центру чи до вашої служби не є можливим?
- Поки що ні. У повідомленнях та постановах про притягнення до адміністративної відповідальності завжди зазначається номер зворотного зв’язку нашого відділу. На телефонні дзвінки відповідають ще одни інспектор з паркування, а також юрист. Вони спілкуються з особами, які телефонують, а також займаються обробкою прийнятої інформації, але скарг від населення по телефону, як оператори міського колл-центру, не приймають.
- В яких випадках ви накладаєте штраф? Опишіть ваші дії щодо порушника
- Якщо машина без водія припаркована на тротуарі, на зеленій зоні, на велодоріжці, на пішохідному переході – інспектор підходить, фіксує ці порушення у планшет, робить не менше 3 фотографій транспортного засобу, в необхідних випадках проводить заміри, фотографує їх, формує повідомлення про накладання штрафу, роздруковує на спеціальному мобільному принтері та залишає під лобовим склом автомобіля.
- Скільки за день і в якому розмірі накладається штрафів?
- В середньому за день ми складаємо 40 повідомлень про стягнення штрафу. Штраф накладається на власника авто за технічним паспортом і без присутності водія. Гроші від сплати штрафів надходять до міського бюджету.
- Порушення, що суттєво перешкоджають дорожньому руху визначені статтею 122, першою та третьою частинами Кодексу України про адміністративні правопорушення:
- за порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів – штраф 340 грн. (ч.1);
- за порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху – штраф 680 грн.(ч.3). В цьому випадку це ще і підстава для евакуації транспорту.
У ситуації, про яку ви кажете – за паркування машин на тротуарі, на зеленій зоні біля будівництва по вулиці Незалежності у Масанах, судячи з ваших фотографій, передбачено штраф кожному власнику авто у розмірі 340 гривень.
- Поки ми до вас йшли, на вул. Магістратській побачили припаркований на тротуарі автомобіль «Ауді». Що ви скажете про таке паркування?
- Ми сьогодні вже оштрафували власника цього «Ауді». Він знаходиться ближче 10 м. від виїзду з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду. Тому таке паркування йому коштуватиме 680 гривень.
- Протягом якого терміну порушник зобов’язаний сплатити штраф?
- В разі, якщо порушник реагує протягом 10 днів – він сплачує тільки 50% від суми штрафу, якщо пройшло більше 10 днів - в повному обсязі. Ми встановлюємо власника, виносимо постанову і направляємо йому рекомендованим листом з повідомленням. В мене є місяць, щоб проконтролювати сплату порушником штрафу. Якщо він не сплачує протягом 30 днів, ми направляємо дані до державної виконавчої служби. Після цього сума штрафу подвоюється. Водії, які не згодні з діями інспекторів, можуть оскаржити постанову в суді. Але судові витрати будуть більші за сам штраф.
- Що головне у вашій роботі? Щоб ви хотіли покращити?
- Нашою метою не є штрафування порушників – ми хочемо навести лад в місті, щоб власники автомобілів дотримувалися правил дорожнього руху, культури та поваги до оточуючих. Тим не менш, за три місяці нашої роботи від сплати штрафів до бюджету міста надійшло майже 400 тис. грн.
Схема нашої роботи вже відпрацьована. Але ми фізично не можемо контролювати паркування по всьому місту. Фактично ми вийшли на вулиці 3 місяці тому. Є деякі упущення у законодавстві. Наприклад, Верховна Рада не надала нам повноваження штрафувати особу, яка припаркувала авто на місці, призначеному для осіб з інвалідністю. Але знову ж таки, це може зробити поліція.
Щодо збільшення кількості, зрозуміло, якщо у відділі буде працювати більше інспекторів і відділ буде забезпечений транспортом – ми зможемо охопити все місто. Такі рішення приймаються сесією міської ради. Наприклад, у Запоріжжі, набагато більшому місті, теж з початку відкриття відділу працювало всього 4 інспектори, зараз до штату планують додати ще 12. У Дніпрі сформовано окрему службу, в штат якої входить майже 90 інспекторів. Але ж це місто – мільйонник.
Після цього ми поспілкувалися із заступником начальника юридичного відділу управління ЖКГ ЧМР Вікторією Довбенко:
- Повноваження інспекторів з паркування чітко визначені Кодексом України про адміністративні порушення. У своїй роботі інспектори з паркування також користуються правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами. Враховуючи кількість звернень громадян - проблема з паркуванням транспортних засобів залишається майже у всіх дворах. Крім виявлення факту порушення, його треба зафіксувати, правильно оформити, зуміти коректно провести розмову з людиною тощо. Бо скарги є і будуть. Водії мають право оскарження у судовому порядку – ви навіть не уявляєте, що нам доводиться вислуховувати кожного дня. Тому все повинно бути зроблено чітко і правильно. Крім цього, поодинці працювати небезпечно.
- Як водії зазвичай реагують на те, що їх оштрафували?
- Взагалі, кожен перший водій сперечається з інспектором, а кожен другий, після того, як побачив на лобовому склі свого автомобіля повідомлення про порушення, в якому вказано ПІБ інспектора, номер телефону відділу, стаття КУпАП, ПДР та сума штрафу, дзвонить та сперечається по телефону. Звичайно, є і такі, що визнають свою провину, сплачують штраф та обіцяють не повторювати помилки, але їх набагато менше. І ще одна категорія громадян, які кажуть: «Ви молодці, йдете у правильному напрямку, але мене не треба чіпати, я залишив автомобіль буквально на декілька хвилин» чи «Я завжди тут паркуюся, і мене раніше ніхто не штрафував». На що я відповідаю: «А тепер в місті є відділ контролю за паркуванням, і ми штрафуємо порушників». Тобто люди звикли до порушень та безкарності.
- Є водії, які ще не знають про існування відділу контролю за паркуванням?
- В цьому і річ. Дуже багато надходить телефонних дзвінків із запитанням, що це за відділ, які повноваження, досить часто люди не розуміють принцип роботи відділу. Хочу звернути увагу водіїв, власників та належних користувачів транспортних засобів, що інспектори з паркування являються посадовими особами Чернігівської міської ради та уповноважені розглядати справи про порушення у сфері зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів без участі особи. Згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення, а також, враховуючи захист персональних даних, інспектор з паркування виносить повідомлення про притягнення до адміністративної відповідальності, яке залишається на лобовому склі транспортного засобу. Законодавством передбачений «пільговий період» — 10 календарних днів для сплати 50% від зазначеної суми штрафу. У разі несплати суми штрафу у «пільговий період» встановлюється особа власника транспортного засобу та виноситься постанова, яка направляється рекомендованим листом за місцем проживання або реєстрації.
- Що треба покращити, на ваш погляд?
- Наша мета – навести лад та вплинути на свідомість громадян. Враховуючи все вищесказане, можливо було б доречним звернути увагу водіїв транспортних засобів на необхідність неухильного дотримання правил дорожнього руху. У кожного виникає своя ситуація, але це не дає права вчиняти порушення.
Якраз наприкінці нашої бесіди до відділу зайшли два інспектори і розповіли, що водій-жінка порушила правила паркування. Тому вони змушені були виписати їй повідомлення про притягнення до адміністративної відповідальності. Жінка почала сперечатися та доказувати свою правоту, акцентуючи увагу на тому, що вона є депутатом обласної ради (як виявилось пізніше попереднього скликання - прим. авт.) і нещодавно за кермом. Денису Федоровичу довелося спокійно вислухати всі її докази та навести у відповідь аргументи та факти порушення.
В результаті нашої розмови стало зрозуміло - робота інспекторів паркування дійсно вимагає залізних нервів, максимальної витримки та знань. Та мабуть – збільшення штату інспекторів та паркувальних місць.
Патрульній поліції на замітку - ось такі "паркомісця" у Масанах облаштовані вже тривалий час, з тих пір, як розпочалось будівництво житлового комплексу
Наталія Вербицька
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.