Тетяна Рубан радить усім платникам податків переходити на електронну звітність
Про податкові нововведення та нові сервіси розповіла заступниця начальника Чернігівської державної податкової інспекції Головного Управління Державної податкової служби у Чернігівській області Тетяна Рубан.
- В цьому році з’явилась низка нововведень податкового законодавства. Резонансним стало рішення про введення об’єднаного звіту. Тож які труднощі виникли у платників податків, та в чому особливість цього закону?
- Справді, в податковій службі відбуваються досить часті і глобальні зміни. В цьому році також була велика низка нововведень, відбувалися зміни, як в нашій структурі, так і в структурі Державної податкової служби України в цілому, а також в законодавстві.
- Найбільш суттєвою зміною - було те, що звітність, яка подавалася поквартально, так звана об’єднана звітність і яка включає в себе на сьогоднішній день 2 звіти: звіт по податкам про доходи з фізичних осіб та єдиний соціальний внесок. Якщо раніше платники подавали окремі звіти щомісячно за себе та за найманих робітників, то тепер за 1-й квартал 2021-го року платники податків подавали об’єднану нову звітність. Ця звітність є досить обширною. По-перше, - вона нова. Перший раз вона подавалась до 11 травня 2021 року за перший квартал, другий квартал - буде звітним до 9-го серпня поточного року, далі відповідно, закінчується квартал і 40 днів дається на подачу звітності.
- В чому були проблеми з цією звітністю. По-перше, тому що це було нове для платника податків, який вже звик до однієї тієї самої форми. А тут за 1-й квартал треба було звітувати по новому. Також технічна складність полягала в тому, що досить довгий час в електронному кабінеті платника була відсутня сама форма звітності. Це пов’язано було з тим, що не допрацювали алгоритм цього звіту. До граничних термінів все запрацювало, але дуже нервували платники через цю прикрість. Виникали також складнощі з заповненням цієї нової форми звітності.
- Громадяни мали можливість звернутися до вас за допомогою?
- Звичайно. Зверталася велика кількість платників, як усно, так і в телефонному режимі. Були навіть звернення, щодо надання самої цієї форми. Але ближче до кінця терміну заповнення - 11 травня, все це устаканилося.
Цю звітність подають, як юридичні, так і фізичні платники податків. Юридичні особи спрацювали швидше.
В середині цієї звітності є додатки, які треба подавати помісячно. Якщо у роботодавця велика кількість найманих працівників, то кожного працівника треба включати у відповідний додаток і дублювати за кожен місяць. Велика кількість відправляла заповнену звітність в електронному вигляді. Вона пов’язана з Пенсійним фондом, а Пенсійний фонд її не бачив, що також по первах викликало технічну проблему, але з часом це все урегулювалося.
- Що маємо станом на зараз?
- Можна сказати, що вся звітність була подана нашими платниками своєчасно. Якщо хтось із платників не міг подати в електронному вигляді, то подавав її в паперовому вигляді. Все відбулося у визначені терміни. При цьому в ході аналізу поданих документів було зафіксовано ряд технічно-арифметичних помилок, наприклад, невірно була вказана кількість додатків, невірно зазначений звітний період. Через це платник не міг правильно сформувати цю звітність і відповідно програма, не пропускала її, як звітний документ. Думаю, що у другому кварталі у громадян вже не буде ніяких проблем з подачею цієї оновленої звітності.
- Ця звітність безпосередньо пов’язана з додатками 4ДФ, Д1, Д5, Д6, що це за додатки і які в них функції?
- Основний документ - це відомість про нарахування заробітної плати доходу застрахованими особами. До нього йшло 4 додатки. Основний додаток - це 4ДФ, який подавався роботодавцем за своїх найманих працівників. Якщо найманих працівників не було, то ФОП подає сам за себе. Відповідно, 5 і 6-й додатки подавалися, якщо відбулося звільнення у відповідних періодах, або прийняття працівника на роботу. І окремий додаток був для пільгової категорії платників податків - військовослужбовці чи пенсіонери.
- Крім цього нововведення які ще зміни відбувалися і що прогнозується в цьому році?
- Досить багато змін пов’язано з введенням нових електронних сервісів. Досить активно і успішно і креативно працює Мінсоцполітики разом з Міністерством цифрової політики і трансформації та з Міністерством фінансів. Відпрацьовується та розроблюється велика кількість нових сервісів. На сьогоднішній день Чернігівська область разом ще з 2 областями (Дніпропетровська, Івано-Франківська, Черкаська) попали до пілотного проєкту, щодо співпраці контролюючих органів і об’єднаних територіальних громад.
- Що це за пілотний проєкт?
- Він дає дієву можливість до співпраці територіальних громад і контролюючих органів. Він передбачає, що буде створено паспорт територіальної громади, який буде деталізувати саму громаду та те, які вона має можливості: населення, демографічна складова, які входять адміністративно-територіальні райони, тото описують місце громади в суспільстві.
- Цей проєкт вже запущено?
- Поки що це тільки - плани. Конкретних строків коли його буде запущено ще нема. По Чернігівській ДПІ перебуває на обліку 8 територіальних громад і Чернігівська міська рада. Тобто, ми як представники контролюючого органу спілкуємося з головами ОТГ на предмет взаємодії, куди входять такі питання, як наприклад, сплата місцевих податків (податок на землю, орендна плата, нерухомість - від них гроші залишаються в громаді). В ході робочих зустрічей виникає безліч запитань.
- Розкажіть про сплату податків в карантинний період. Держава ввела в ті два карантинні періоди, що були - податкові пільги, як це позначилось на наповнення бюджетів всіх рівнів?
- З березня минулого року в нас було введено карантин. На початку його введення держава прийняла ряд нововведень, які в тому числі стосувалися підтримки бізнесу. Найбільш глобальною зміною було те, що на період карантину, починаючи з березня 2020-го року і по сьогоднішній день не застосовуються штрафні санкції по податках, крім податку на додану вартість; несвоєчасну сплату податку і несвоєчасне подання звітності. Тобто, якщо людина у цей період несвоєчасно сплатила суму податку штрафні санкції не нараховуються.
- При цьому на сьогодні є платники, які отримують рішення про застосування штрафних санкцій, тому хочеться зазначити, що вони не стосуються періоду, починаючи з березня 2020-го року, це за попередні звітні періоди, адже, наприклад податок ЄСВ, який не має строку позивної давності, то застосувати його можна більше 3 років (позивна давність).
- Для платників податків 1, 2 та 3-ї груп було збільшено обсяги доходів. Якщо раніше для першої групи платників податків спрощеної системи обсяг доходів дозволявся 300 тисяч, з квітня 2020-го цей обсяг було збільшено до 1 млн. грн. 2-га група - в них обсяг був раніше 1.5 млн. грн., зараз - 5, для 3-ї групи обсяг збільшився з 5 до 7-ми.
- Також в минулому році для платників податків спрощеної системи оподаткування було дозволено не сплачувати ЄСВ за березень-травень 2020-го року. Починаючи з грудня 2020-го року по травень 2021-го року включно, для платників податків 1-ї групи, які не мали доходів, взагалі не сплачували ні ЄСВ, ні єдиний податок.
- В минулому році рішенням Чернігівської міської ради було для платників податків, які підпадали під перелік Постанови Кабміну Про тимчасові обмеження щодо проведення господарської діяльності на період дії карантину було ряд карантину, які по видах діяльності не працювали у карантинних умовах. По тих групах платників, які відповідали певній категорії - у квітні місяці вони були звільнені від сплати єдиного податку. У нас таких платників є більше 7000, але скористалися цим трохи більше 1000 осіб, це було пов’язано з тим, що до 1 липня 2020-го року потрібно було подати відповідну заяву про застосування певного пільгового періоду.
- Якщо брати це в цифрах, то ми недоотримали близько 500 тисяч гривень через обмеження щодо сплати єдиного податку за минулий рік. Наша ДПІ включає в себе м.Чернігів та Чернігівський район, в нас на обліку більше 30 000 платників податків, з них майже 18 000 - ФОПи, 12 000 - юридичних осіб. Карантинні обмеження щодо незастосування штрафних санкцій - діють, щодо несплати єдиного податку - вже не діють.
- Пані Тетяно, розкажіть про так званий закон про 8 тисяч. Наймані працівники, що втратили частину заробітної плати, внаслідок запровадження карантинних обмежень - отримали одноразову допомогу від держави. Скільки чернігівців скористались цією можливістю?
- Була так одноразова допомога. Станом на сьогодні більше 12 000 чернігівців мали змогу звернутися за цією допомогою виключно через портал "Дія", звернулися 12 300 і отримали її. При цьому висувались відповідні умови для подання цієї заяви: щоб не було заборгованості по сплаті ЄСВ, обов’язково перебування протягом трьох попередніх місяців на обліку. Заявку опрацьовував Пенсійний фонд України, потім вона направлялась до Мінсоцполітики а потім проходило відшкодування. Воно відбулось досить швидко до травня.
- Ви згадали додаток "Дію", яка частка ваших платників, що перейшли на онлайн-звітність, вона висока?
- На сьогодні у нас в електронному вигляді звітують 87% юридичних осіб і 72% фізичних осіб.
- Якими саме онлайн-сервісами користуються у податковій?
- Найбільший наш онлайн-сервіс - це електронний кабінет платника податків. Він досить давно запроваджений в дію. Але малими темпами він іде вперед. ЕКП - це особиста картка платника податків. Людина може зайти в цей електронний кабінет, причому не тільки платник податків, а і звичайний громадянин і перевірити чи подала вона своєчасно звітність, чи нарахувались їй податки всіх рівнів, побачити, яка зараз форма звітності актуальна та граничні терміни її подачі, також там можна побачити реквізити, які діють у залежності від належної територіальної громади. Через електронний кабінет можна замовити довідку про свої доходи. Також через нього можна побачити наявність переплати, заборгованості. Він безкоштовний, ним можна користуватися в будь-якому місці, де є інтернет.
- Щоб мати до нього доступ - треба оформити електронний цифровий ключ. Цей ключ можна отримати у банківській установі, або звернутися до Центру обслуговування платників податків Чернігівської ДПІ - там є кваліфіковані надавачі електронних послуг, які займаються також тим, що надають ці ключі громадянам.
- Для інформації протягом останніх 6-ти місяців - більше 6000 ключів було видано по м.Чернігову. Платник приходить з паспортом і реєстраційним номером, бере носій - флешку чи диск і на нього йому згенерують його ключ. Раніше його можна було отримати по довіреності, зараз - винятково особиста присутність посадової особи.
- Рекомендуємо всім платникам переходити на електронний цифровий підпис і пробувати подавати свою звітність виключно в електронному вигляді.
- Скоріш за все до кінця року паперова звітність вже не буде актуальною та вийде з обігу.
- До того, ж коли платники заповнюють звітність через електронний кабінет - це дозволяє уникнути йому арифметично-технічних помилок, на відміну від подання паперової версії, адже система таку звітність з помилками - просто не пропустить. Через портал "Дія" з травня місяця також можна подавати податкову звітність.
- З якими проблемами найчастіше приходять до вашої установи?
- Так як районні податкові інспекції на сьогодні виконують сервісну функцію, надають виключно адмінпослуги, яких більше 170-ми, то багато платників звертається саме для отримання цих послуг. Найбільш розповсюджені послуги: отримання реєстраційного ідентифікаційного коду платника податків; отримання довідки про отримані доходи; реєстрація за платником єдиного податку; отримання витягів з платника єдиного податку; подання податкової звітності; реєстрація касових апаратів. Протягом 6 місяців поточного року Чернігівською ДПІ було надано більше 18 000 послуг. В порівнянні з минулим роком це на 50% більше.
Джерело: телеканал "Новий Чернігів", програма «На часі», ведуча Віталіна Горицька
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.