Мобильная версия сайта Главная страница » Новости » Місто і регіон » Як оцінюють якість освіти у школах Чехії

Як оцінюють якість освіти у школах Чехії

У багатьох європейських країнах залишилися освітні інспекції, які наглядають за якістю освіти, втім, вони давно змінили свою роль. Бо не тільки контролюють, а розвивають систему забезпечення якості. Приміром, Чехія. Там проводять інспектування раз на шість років у кожному навчальному закладі за 6-ма напрямами, а результати оцінюють за чотирирівневою моделлю. Шкільні інспектори складають висновок, що потрібно поліпшити, та протокол – якщо є порушення. Дають термін для усунення недоліків. Крім того, чеська шкільна інспекція самотужки притягує до адміністративної відповідальності директорів шкіл. А також за своїм рішенням навчальний заклад можуть виключити із реєстру закладів освіти. Чехія має технічні рішення, завдяки яким експерт заповнює інформацію щодо процесів у школі, а програма вже сама визначає, якому рівню відповідає конкретний заклад.



Пазл – до пазла

4 червня під час міжнародного онлайн-вебінару представники Чернігівщини – зас­новники закладів освіти, керівники управлінь (відділів) освіти, партнери управління Державної служби якості освіти Чернігівської області – освітні експерти, очільники шкіл, учителі мали змогу ознайомитися з європейським досвідом оцінювання якості освіти Чехії. Про зов­нішнє та внутрішнє оцінювання, критерії оцінювання умов, перебігу і результати навчання розповів українським колегам заступник головного шкільного інспектора Чеської Республіки Ондржей Андрис. Він презентував модель «якісної школи», складові якої: концепція закладу освіти, керівництво, якість педагогів, навчання, результати навчання та підтримка учнів. У центрі уваги – діяльність директора школи, а також сам хід проведення інспектування.



До середини 90-х років минулого століття якість чеської школи оцінювали лише як працює учитель. Наразі ж – не тільки окремого педагога, а комплексно – роботу школи. Цікаво, що навчальні заклади «вимірюють» не за одним стандартом, а враховують різні чинники: склад учнів, економічну ситуацію регіону, навіть демографію. Важливо, що школа не несе відповідальність за ці об’єктивні фактори. Важко не погодитися з доцільністю такого підходу: чи можна за однаковими критеріями оцінювати, приміром, столичну школу й навчальний заклад такого ж типу в селі? Звичайно, є традиційні прийоми оцінювання роботи школи: контрольні роботи, тестування. Чеська шкільна інспекція базується на важливому критерії: якісну освіту формують якісні педагоги.

– У чеському шкільному аудиті враховують характеристики регіону, в якому розташована школа, а саме: демографічний та соціо­економічний контекст, її привабливість як для учнів, так і кваліфікованих педагогів. Фінансове та матеріальне забезпечення закладу, учнівський склад також мають значення під час аналізу освітнього середовища, – зазначає Ондржей Андрис. – Втім, уся ця інформація жодним чином не впливає на оцінку школи. Це лише орієнтири – дані, які допомагають прояснити ті чи інші процеси та стають частиною пазлу загальної ситуації в усій Чехії. Адже, маючи такі дані, можна порівняти школи, зробити висновки, який регіон потребує більше підтримки. Також це дає сигнал засновникам, на що потрібно звернути особливу увагу для вдосконалення середовища та підвищення рівня освіти.

Освітній простір має забезпечувати фізичну безпеку учнів, учителів та інших шкільних працівників. Це правило стосується всіх без винятку навчальних закладів. Чеська ідеальна школа – та, в якій зробили все потрібне для запобігання нещасним випадкам, та учні якої знають і дотримуються правил безпеки.

– Зразкове освітнє середовище – це відкритий та дружній до дитини простір. Щоб його створити, потрібно комунікувати як з батьками, так і з дітьми, просити про зворотній зв’язок та ідеї, як поліпшити школу, – відзначає Ондржей Андрис. – Школа – це не лише місце для уроків і роботи над собою. Насамперед, це простір, до якого хочеться йти, і в якому приємно бути. Також це середовище, де учні почуваються вмотивованими, потрібними й вислуханими. Тут культивують здоровий спосіб життя і вчать співпраці.



Не покарання, а допомога

Головний офіс інспекції розташований у Празі, служба має регіональні підрозділи у всіх областях. Варто відмітити, що діяльність інспекторів не обмежується суто загальноосвітніми школами. В їхній сфері – заклади індивідуального навчання, художні школи, реабілітаційні центри та школи іноземних мов.

Освітніми інспекторами стають держслужбовці, які мають вищу освіту та не менш ніж п’ять років педагогічного стажу. До інспекційної команди за потреби можуть залучати так званих контролюючих працівників – фахівців з фінансового аудиту, запрошують різних експертів, приміром, з інклюзії.

Моніторинг та контроль шкіл відбувається раз на 6 років. Втім, цим робота інспекторів не обмежується, вони постійно проводять перевірки у разі скарг. Також інспекція влаштовує тематичні перевірки, приміром, досліджує проблеми булінгу в закладах освіти. Зазвичай про свої наміри попрацювати в школі інспектори повідомляють керівництво заздалегідь. У випадку скарги – комісія може навідатися в школу зненацька.

Власне, саме інспектування триває в середньому до п’яти днів. Комісія не лише відвідує уроки, але й користується опитувальниками та спілкується з учасниками освітнього процесу. Інтерв’ю зі школярами відбуваються за участі педагогів і є додатковими, а не обов’язковими. Головний акцент усе ж роблять на спостереженні під час відкритих уроків, а також інспектори оцінюють проведення виховних годин, роботу груп подов­женого дня.

Перевіряють школи не тільки на безпечність, а й на психічне здоров’я, тобто інспекція оцінює шкільну психологічну консультацію, оскільки від її роботи напряму залежить позитивний психологічний клімат. Окрема увага – навчальні досягнення учнів. Заклад має контролювати прогрес кожного учня та вчасно реагувати, аби отримані результати максимально відповідали очікуваним відповідно до освітніх програм.

Шкільна інспекція вивчає, як учителі комунікують між собою, з учнями та батьками, як втілюють концепцію школи і чи достатньо вмотивовані.



Після перевірки комісія визначає слабкі місця і спільно з директором школи розробляє рекомендації, які допоможуть поліпшити ситуацію. У разі негативної статистики відвідування занять, низької успішності та прогулів, чеська інспекція намагається виявити причини, які призвели до такої ситуації. Обговоривши все з керівництвом закладу освіти, інспекція готує висновок, який розміщує в електронному вигляді в спеціальній системі, ці документи загально доступні. Потім на основі цих показників центральний інспектор складає річний звіт загалом про ситуацію із якістю шкільної освіти у країні. Програма ж сама визначає взірцеві заклади, що мають позитивний досвід і високу якість.

А ось якщо інспекційна комісія виявить порушення в особливо важких формах, то може запустити процес відставки директора чи виключення школи з реєстру навчальних закладів, що призведе до її закриття. Такі крайні заходи інспекція застосовує лише тоді, якщо школа не виправляє своїх помилок у визначений строк.

Як відзначили українські учасники міжнародного онлайн-вебінару, почути про чеський досвід оцінювання якості освіти від Ондржея Андриса було надзвичайно корисно й актуально. Реформа вітчизняної освіти націлена на ліпші практики європейських країн, зокрема чеської та фінської моделей.

За словами начальниці управління Державної служби якості освіти в Чернігівській області Тетяни Маханькової, основним завданням їхньої нової структури задек­ларовано не «покарання винних», а допомога закладу, керівництву, учителям у підвищенні якості їхньої діяльності та якості результатів навчання учнів. Так само, як і в Чехії, головна мета – оцінити й надати такі рекомендації школам, аби вони напрацювали відмінний рівень.

Лариса Галета, «Деснянка» №23 (810) від 11 червня 2020

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: якість_освіти, школа, Чехія, Галета, Деснянка

Добавить в: