Чернігівський тролейбус

Чернігівський тролейбус Next Last

ЗАМІСТЬ ВСТУПУ

Валерій ГОЛОВЧЕНКО, Начальник КП Чернігівське тролейбусне управління Світлозорий ранок ніжними ласкавими струменями заглядає у вікна вашої квартири. Кидаєте погляд на годинник - пора! Смачний бутерброд запиваєте запашною кавою і поспішаєте на тролейбусну зупинку, обладнану в європейському стилі. Кидаєте нервові погляди на циферблат - час не жде. Обіч стрімко пролітають вщент заповнені пасажирами "рафіки" і таксі. Раптом із-за рогу, плавно, немов гігантська риба, випливає комфортабельний тролейбус. Ще кілька хвилин терпіння - і ви заходите до теплого, яскраво освітленого салону тролейбуса ПМЗ. зручно всідаєтесь на м'якому сидінні.
    - Наступна зупинка - готель .Україна", Вихід на центральну магістраль міста -проспект Миру - оголошує водій.
    За вікнами тролейбуса пропливає красень - проспект Перемоги.
     Чи задумувалися ви коли-небудь над історією створення тролейбуса. Де і коли він уперше з'явився, коли вийшов у перший рейс, чому дістав таку назву.
    Дослідники вважають: зародження першого тролейбуса спід віднести до 1840 року, коли шотландець Роберт Девідсон продемонстрував абсолютно новий для тієї епохи транспортний засіб: двомісний самохідний візок з живленням від електричної батарейки і приводом зід обладнання, який послугував прообразом електродвигуна постійного струму. Для 40-х років XIX ст., коли по Європі бігали поїзди з паровозами, швидкість була невелика. Винахід Девідсон на ті часи вважався великим досягненням, котре, на превеликий жаль, так і не було з гідністю оцінене його співвітчизниками.
    У 1879 році німець Вернер на Берлінській промисловій виставці продемонстрував транспортний засіб, який можна було назвати електровозом (або трамваєм). Маленький чотириколісний локомотив, до рейок подавався електричний струм, віз за собою кілька відкритих причіпних вагончиків. Цей диво-експонат настільки користувався великою популярністю серед відвідувачів, що його послугами скористалися близько ста тисяч чоловік.
    Через рік у передмісті Берліна була відкрита перша регулярна трамвайна лінія. У 1882 році фірма "Siemens" продемонструвала електричний транспортний засіб нової конструкції - самохідний безрейковий екіпаж, який отримав живлення від стаціонарного джерела електропостачання і який мав кермо, як і в машині.
    У двадцятих роках XX ст. в композиції тролейбусів відбулася справжня революція. Ці конструктивні зміни розглядалися як зміна погляду на тролейбус, який тепер почали вважати швидше за все не "безрейковим трамваєм", а "електричним автобусом". На той час він мав привабливий вигляд: майже безшумний рух на пневматичних шинах, красивий кузов і комфортабельний пасажирський салон. Була створена реостатна система регулювання швидкості рухутяговий привід з одним електродвигуном і карданним валом. Це в кінцевому результаті дало можливість планомірно розігнати тролейбус і ефективно електрично загальмувати.
    
    У СРСР перша тролейбусна лінія була відкрита в 1933 році в Москві. У 1935 році перші тролейбуси вийшли на київські маршрути, а наступного року тролейбуси з'явилися у Ленінграді і Ростові-на-Дону. У Харкові вони вийшли на вулиці у 1939 році.
    Саме слово "тролейбус" походить від англійського trolley-busвід trolley - роликовий струмознімач, та bus - автобус, омнібус - безрейковий наземний, головним чином вуличний, рухомий склад. Його двигуни живляться через підвісну контактну мережу.
    Мирну працю радянських тролейбусників перервала Велика Вітчизняна Війна.
    Лише після перемоги розпочався бурхливий розвиток цього виду, транспорту. Він сьогодні став частиною нашого життя, котре ми уже не уявляємо без тролейбуса. Для багатьох чернігівців, особливо людей старшого покоління, тролейбус став ніби своєрідним містком у минуле.
    Коли започаткувався тролейбусний рух у Чернігові, хто вивів на лінії перші машини, куди вони спрямували свою ходу, як сорок років розвивався цей транспорт у Чернігові, які його подальші перспективи, про це - на сторінках нашої книжки.